Sittställning
M Markus P sanoi:
Joo, on totta, kuten sanot, että lavaa hyödynnetään huonosti ja paljon puutavarasta on tarpeetonta. Samalla olen, kuten sanoin, kokeillut asettaa lavan ylös tarkistaakseni vakauden, ja se tuntui erittäin vakaalta. Mutta oikeastaan olisi ehkä ollut parempi purkaa lavojen puutavara ja käyttää niitä esimerkiksi lankkuina poikittain kantopalkkien päällä.

Lavoja heitellessä telineelle en kuitenkaan ole kovin huolissani, eivät ne ole niin raskaita. Pari viikkoa sitten minä ja naapuri heitimme liimapuupalkin harjalle, 115x360x6500, käsivoimin, ilman mitään rakennustelineitä. Tämän kokemuksen jälkeen tuntuu, että kaikki muu on paljon helpompaa :crysmile:
Joo ei, idiootti raskasta työtä olen itse tottunut tekemään, joten lavojen nostaminen ei ole ongelma. Mitä enemmän painoa nostat korkealle, sitä enemmän kiertovoimaa tarvitset. Käytännössä näyttää siltä, että asetat suurimman osan telineen painosta sinne ylös.

Mutta oikeastaan tämä tuntuu yliampuvalta.. kopioi jo toimiva konsepti, niin olet perillä :)

Näin rakensimme. Kaksi kerrosta 45 lankkuja, joita voi kävellä ja kiinnittää seinään. Oma metsä ja oma saha tekivät siitä melkein ilmaisen.

Voin lämpimästi suositella lisää ristirakenteita. Se vakaus, jonka saavuttaa, on parempi kuin mikään hakustus.

//Fredrik

• Puutalo, jossa on rakennustelineitä ja katolle johtava tikkaat, traktori edessä ja puut taustalla, pilvinen taivas.
  • Tykkään
saiter
  • Laddar…
Angående painon lavalla, niin eivät Haki-terassit ole kovin kevyitä nekaan... Pitäisi nostaa 6m terassia ylös, ei varmaankaan helpoin tehtävä uskoisin.

• Tykkään
Joak
  • Laddar…
M Markus P sanoi:
Lisäksi ei ole täysin helppoa tai riskitöntä rakentaa haki-teline tai vastaava itse.
Kyllä, jos rakennat oikein, se on käytännössä riskitöntä, ja helppoa se on myös.

• Tykkään
Urban R ja 1 muu
  • Laddar…
Broidi rakensi oman rakennustelineensä, toimi täydellisesti. Hän käytti sitä itse rakentaessaan taloaan. Tukeva ja hyvä.
Ainoa on se, että vuokrattu rakennusteline on luotu ja testattu sitä työtä varten, mihin sitä käytetään. Kuormitus, turvallisuus jne. Kun rakentaa itse, täytyy itse huolehtia turvallisuudesta ja kestävyydestä. Jos sen osaa, en näe ongelmia.
Jos joku muu nousee sille, heidän on tiedostettava, mihin ovat astumassa, korkeissa korkeuksissa on riskejä.

Mielenkiintoinen, tietenkin sinun pitäisi rakentaa telineesi.

Itse olisin korvannut lavat 45*145 tyyppisellä materiaalilla ja poistanut sen ”ruskean” tukipuun, joka sinulla on pystysuorien tukipuiden välillä, jolloin saat vakaamman telineen, joka on helpompi asentaa.
Sitten olisin laittanut tukipuun 45 asteen kulmassa tasanteen ja pystysuoran tukipuun väliin.

palkkikengät ovat helppoja kiinnittää seinään

• Tykkään
saiter
  • Laddar…
Naapuri harkitsi vuokraavansa alpina telineitä suurilta vuokraamoilta. Päätyi ostamaan samanlaisen telineen Puolasta halvemmalla kuin mitä vuokrakustannukset olisivat olleet. Kun hän oli valmis telineen kanssa, se myytiin voitolla.

• Tykkään
Dortmunder DAB ja 4 muuta
  • Laddar…
Voin lämpimästi suositella telineen vuokraamista ja säästämään rahaa johonkin muuhun. Kallista, kyllä on. Olen itse työskennellyt jonkin aikaa ja rakentanut telineen ja mielestäni näiden tyyppien hinnat ovat perusteettoman kalliita, mutta silti suosittelisin sitä. Saat paljon turvallisemman työpaikan. Raha, jonka säästät kotitekoisella rakennelmalla, on hukkaan heitettyä, jos jokin pettää. Systeemiteline, kuten Haki, on laskettu kaikkien mahdollisten kuormien varalta. En ota kantaa siihen, miten päätät tehdä, mutta suosittelen silti vahvasti välttämään kotitekoisia rakennelmia yli kahden metrin korkeudella.

• Tykkään
twoody ja 1 muu
  • Laddar…
N Nisken sanoi:
Toinen halpa menetelmä on ostaa käytetty rakennusteline ja myydä se, kun olet valmis.

Tein niin ja ansaitsin muutaman tonnin kaupasta JA minulla oli ammattimainen ja luotettava teline ilman kalliin vuokran aiheuttamaa aikapainetta.
Vaikka se ei ollutkaan kysymys.
Tein samalla tavalla. Ehdottomasti paras.

• Tykkään
b8q ja 1 muu
  • Laddar…
P Peternow sanoi:
Vaikka se ei ollutkaan kysymys.
Tein samalla tavalla. Ehdottomasti paras.
Ongelma on kai se, ettei kaikilla ole 100’ (jos tarvitaan isompi malli) telineeseen, kun samalla pitää rakentaa/remontoida.
Mutta totta kai voi saada "vuokransa" ilmaiseksi tekemällä niin.

K
nino nino sanoi:
Ongelma on luultavasti se, että kaikilla ei ole 100' (jos tarvitsee suuren mallin) telineisiin, kun samalla täytyy rakentaa/remontoida. Mutta toki voi saada "vuokran" ilmaiseksi tekemällä niin
Ostimme käytetyn Hakitelinteen koko talon ympärille 25000 kruunulla. Sitä käytettiin myös veljen rakennustyömaalla. Laskimme, että jos rakentaisimme sen tukevista lankuista, se ei olisi ollut paljon halvempaa...

Mutta kuinka paljon telineitä voi vuokrata 100 000 kruunulla ja kuinka pitkäksi aikaa? 100 000 kruunulla pitäisi kyllä pystyä ostamaan uusi Hakitelinne.

En, en ollut töissä siinä.
Monia vuosia sitten työskentelin rakennustyömaalla, jossa he olivat rakentaneet hyvän ja tukevan puisen telineen. Lastasin kattoon tiiliä ja olin jo ladannut muutaman kasan, kun koko teline romahti 9 metriä alas jalkojeni eteen. Itse seison ihmeellisesti yhä pienellä osalla lattiaa, joka ei ole romahtanut.

Rakenne oli varmaankin täysin okei, mutta niiden tukipuiden kiinnitys, joiden päällä kävelylaudat makasivat, oli pettänyt. Tietenkin sen voi ratkaista, mutta riski, että unohdetaan jokin yksityiskohta, on suuri. Joten en olisi astunut sinun telineellesi, jos en olisi rakentanut sitä itse.
/Tom

• Tykkään
LMC400
  • Laddar…
R
M Markus P sanoi:
Hei ystävät!

Rakennan parhaillaan pientä taloa kotona, ja nyt kun on aika tehdä kattotyöt, täytyy pystyttää rakennusteline. Tavanomainen tapa on vuokrata teline, mutta nyt kun sää on ollut niin huono, on ollut aikaa miettiä, ja minulle tuli mieleen, että telineen voisi ehkä rakentaa itse. Onko joku kokeillut?

Etuja itse rakentamisessa on nähdäkseni seuraavat:
- Kustannukset saattavat olla samanlaiset, mutta kaikki materiaali voidaan kierrättää.
- Hyvä tapa käyttää rakennustyömaalla olevaa hukkapuuta
- Aina hauskaa rakentaa itse! =)

Minulla on käytännössä rajaton määrä kuormalavoja, joten ajattelin yrittää käyttää niitä kustannusten vähentämiseksi. Ajattelen jotain tällaista (katso liitteenä oleva kuva). Olen säästänyt puutavaraa niin paljon kuin olen uskaltanut, haasteena on saada se mahdollisimman halvaksi! =). Kuvassa on seuraava puutavara:

vihreä - terassilauta 28x120
keltainen - koolinki 45x70
punainen - rima 25x5

Jos seuraa byggmaxin hintoja, hinta on noin 1050 kr, jos ostaa kaiken puutavaran uutena. Käytännössä käytetään tietenkin ensin niin paljon hukkapuuta kuin mahdollista. Poikittaislautoja voi esimerkiksi korvata kuormalavan pitkittäisillä puilla, jolloin kustannus jää pois, vain muutama lava täytyy purkaa.

Onko joku keksinyt paremman ratkaisun seinäosuudelle esimerkissä? Ja ehkä tärkein kaikista, uskaltaisitteko mennä tämän rakennustelineen päälle?! :crysmile:
Et voi myöskään asettaa lavoja seinää vasten, kuten luonnos näyttää. Sinun on mentävä ulkopuolelle räystäspään saadaksesi tilaa työskennellä.
M Markus P sanoi:
OK, kokeillaanpa uutta versiota. Voimme varmaan olla yhtä mieltä siitä, että Violina voitti tiukimman rakennuksen palkinnon, eli vain kuormalavoja käyttäen, mutta käytännössä se on tuskin toteutettavissa, erityisesti kun auto ei pääse paikalle tässä projektissa. Vaikeaa myös epätasaisella maalla. Joten se ei ole ratkaisu.

Olen ottanut kritiikin huomioon ja lisännyt ristin, sekä muuttanut rakennetta hieman. Tämä on helpompi rakentaa, koska se ei ole riippuvainen seinäkoolauksien k-mittasta. Luulen, että olemme lähestymässä parasta kuormalavaratkaisua, ottaen huomioon vakaus, taloudellisuus ja rakentamisen mahdollisuus.

Oletko vielä skeptinen?

En epäröisi astua sille, luulen että tästä tulee todella vakaa, mutta toisaalta en ole koskaan edes vaivautunut rakentamaan telinettä aiemmin, joten tämä on luksusta joka tapauksessa ;). Nyt kun en ole enää kaksikymmentä, haaste kiipeillä tukkeilla ja väliaikaisesti pystytetyillä askelmilla ei houkuttele niin paljon kuin ennen.

• Tykkään
Sittställning
  • Laddar…
K Kallebo sanoi:
Ostimme hakitelineet käytettyinä, jotta voisimme asentaa ne koko talon ympärille, hintaan 25000 kr. Käytettiin myös veljeni rakennusprojektissa. Laskimme, että jos rakentaisimme sen tukevista lankuista, se ei olisi tullut paljon halvemmaksi...

Mutta kuinka paljon telineitä voi vuokrata 100 000 kr:lla, kuinka kauan? 100 000 kr:lla pitäisi kyllä voida ostaa uudet hakitelineet
Etsin itsekin telineitä, tarvitsen noin 10x10m. Lasken, että vuokra maksaa vähintään 15' kuukaudessa enkä silti ole saanut kuin yhden sivun valmiiksi...
Todennäköisesti etsin väärästä paikasta, koska en ole löytänyt niin halpoja telineitä kuin sinä, muuten olisin ostanut aikoja sitten.

Näin tein. Käytin 225mm reglar välikerin lattiaan. Se oli aika heiluva eikä täysin turvallinen. Mutta halpa.

• Puinen runkorakenne talon keskeneräisessä rakennusvaiheessa, jossa näkyy kattotuolit ja maassa olevia rakennusmateriaaleja.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.