42 234 lukukertaa ·
117 vastausta
42k lukukertaa
117 vastausta
Haaste - kuka voi rakentaa säästäväisimmän rakennustelineen kuormalavoista?
Näen kaksi suurta etua itse tehdyssä yleisesti:
- Se ei maksa mitään, jos se vain seisoo, kun sataa jne. Voi olla melko stressaavaa, kun teline seisoo käyttämättömänä ja syö budjettia.
- Jos nyt omistaa saadakseen yllä mainitun edun, kun on valmis, ei jää suuren telineen kanssa, jota pitäisi yrittää myydä eteenpäin, vaan on vähän puutavaraa, jonka voi joko säästää tulevaisuutta varten tai helposti hävittää.
Omakotirakennus ei ole itsessään ongelma. Se vaatii vain hieman ylimääräistä panostusta. Epäilen vain lavoja. Lava kestää varmasti, jos siihen asetetaan raskas laatikko, mutta ajatellen huonolaatuista puuta ja kohtuullista laadunvalvontaa, voi myös "hienossa" lavassa olla lautoja, jotka ovat huonoja. Vaikka en ehkä putoaisikaan, murtunut lauta saisi minut vaihtamaan housut.
Tietysti valitaan hyvät lavat, ja hyvä EU-lava (ei kertakäyttöinen jumala varjelkoon!) ei ole tehty "huonosta puusta", ne ovat todella vakaita, vaikka niille ei ole tukea alapuolelta enempää kuin ulkoreunoja pitkin.
En oikeastaan ymmärrä mitä tarkoitat. Mistä lankusta puhut? Voisitko ehkä hahmotella sen?Okarlsson sanoi:
Näen kaksi suurta etua itse rakennetussa yleisesti:
Mielestäni ideasi on hyvä, mutta tekisin muutoksen, jotta voisi käyttää muutakin kuin kuormalavoja kulkemiseen, jos sattuu olemaan ilman lavoja. Esimerkiksi tekemällä rakenteen sellaiseksi, että jos sijoittaa lankun osion lavan sijasta, niin lavan "ritilä" tulee samalle tasolle lankun kanssa.
- Se ei maksa mitään jos se vain seisoo kun sataa jne. Voi tulla melko stressaavaa kun teline seisoo käyttämättömänä ja syö budjettia.
- Jos nyt omistaa saadakseen yllä olevan edun, kun on valmis, ei jää suuri teline, josta pitäisi yrittää päästä eroon blocketissa, vaan on vähän puutavaraa, jonka voi joko säästää tulevaisuutta varten tai josta voi helposti luopua.
Hyviä kuvituksia! Mitä ohjelmaa on käytetty kuvien tekoon?
Vaikka et pyydäkään tätä erityisesti, suosittelen tätä, jos aiot rakentaa rakennustelineitä.
Käytin tätä väitöskirjaa viime kesänä mökillä projektiin.
https://www.hantverkslaboratorium.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf. Ehkä ne voivat antaa sinulle enemmän vinkkejä ratkaisuihin?
Käytin tätä väitöskirjaa viime kesänä mökillä projektiin.
https://www.hantverkslaboratorium.gu.se/digitalAssets/1382/1382930_rapport-trastallningar-2011-web.pdf. Ehkä ne voivat antaa sinulle enemmän vinkkejä ratkaisuihin?
Mielenkiintoista luettavaa! Kuitenkin hieman projektin kunnianhimon tason yläpuolella =). Normaali ongelmani rakentaessani on, että rakennan AINA LIIAN vakaasti. Tarpeettoman vakaasti. Tällä kertaa ajattelin yrittää tehdä päinvastoin ja todella miettiä, miksi jokainen lauta ja tuki ovat siinä missä ovat, sekä olla tekemättä niistä paksumpia kuin tarpeen vaatii. Sanotaan, että pitäisi kohdata demoninsa...
Työkokemukseni on toisenlainen kuin sinun. Hylkäämme paljon täysin hyväksyttyjä EUR-lavoja juuri siksi, että ne on rakennettu liian huonosta puutavarasta ja emme halua ottaa riskiä. Mutta se ei kuulu keskusteluun. Kysyit, uskaltaisivatko muut foorumilla käyttää sitä ja olen vastannut, mitä mieltä olen.M Markus P sanoi:
Rakensin jotain vastaavaa ylijääneestä puutavarasta, kun rakensin autotallin. Mutta käytin raakalautaa sen sijaan, että olisin käyttänyt kuormalavoja. Hyvä miettiä, miten ruuvaa sen kasaan, jotta se on helppo purkaa, kun sen haluaa siirtää toiselle seinälle. On myös riski, että puu halkeaa ruuvien ympäriltä, jos puutavara on liian heikkoa. Erityisesti 25x5-koolingeissa. Joten varo sitä.
Se on aivan ok, kaikki mielipiteet ovat tärkeitä. Halusin vain korostaa, että onhan rakennustelineelle edellytys, että valitaan hyvälaatuiset lavat.Hep sanoi:
Minun kokemukseni työstä on erilainen kuin sinun. Hylkäämme melko paljon täysin hyväksyttyjä EUR-lavoja juuri siksi, että ne on valmistettu liian huonosta puutavarasta, emmekä halua ottaa riskejä. Mutta tämä ei liity keskusteluun. Kysyit, uskaltaisivatko muut foorumilla käyttää sitä, ja olen vastannut mitä mieltä olen.
Siksi ne pitää yhdistää myös tukien avulla..Rkarlsson sanoi:Kasatut eu-lavat ovat huteraa korkeuksissa. Lastaamme massoittain lavat mutta en olisi koskaan halunnut seistä 15 lavan päällä ja työskennellä, koska siitä tulee liian huteraa. Muuten eupallin maksimi paino on 1500 kg, joten ne kestävät suhteellisen paljon. Mutta telineen rakentamista en henkilökohtaisesti olisi koskaan tehnyt.
Korkein pino lavat, joita olen käyttänyt työalustana, oli 23 korkeudella, toimii hyvin.
Joo, se on omalla vastuulla. En ikinä kiipeäisi sellaiseen =) Pinoin eilen 10 pinoa, 1 oli "uusia" täydellisiä kuormalavoja. Vähän vanhemmat ovat hieman hankalia ja epävakaita. Yleensä nostan 4,5 metrin korkeudesta alas ja joka kerta kun tuulee, se on yhtä jännittävääViolina sanoi:
Mutta pitää olla tarkkana, ettei ole ihmisiä työskentelemässä valkoisella verotuksella kotirakennuksellaan, silloin se vastustaa kaikkea mahdollista.
Itse tuntisin, että loukkaantumisriski olisi suurin, kun yritetään nostaa lava oikeaan korkeuteen. Myy ne ja osta hyvä raakapontti rahoilla sen sijaan. Helpompi saada paikoilleen.