Halusin laajentaa keittiön oviaukkoa, koska olen nähnyt useiden naapureiden tekevän samoin. Asun rivitaloalueella, joten talot ovat periaatteessa samanlaisia.

Irrotin kipsilevyn toiselta puolelta, mutta en ole nyt varma onko seinä kantava vai ei. Ä Revityn oven aukko keittiöön. Seinän runkotolpat näkyvät, kipsilevy poistettu toiselta puolelta. Näkymä keittiöön, jossa jääkaappi ja kaapit. Kuva esittää kipsilevyseinän puurungon, josta kipsi on poistettu yhdeltä puolelta. Seinän 45x70 runkotolpat näkyvät selvästi. Kuvassa puurankoja seinässä, joissa näkyy kattopaneelit ja sähköjohtoputki. Rakenteiden osittainen purku ja mahdollisesti kantava seinä. Avoin seinäremontti, jossa näkyy puurunko ja kipsilevyjen kiinnitykset. Pieni putki näkyy ylhäällä lähellä kattoa. Rakennuksen pohjapiirros, musta nuoli ja punainen ympyrä osoittavat tarkastelevaa kohtaa, joka saattaa olla kantava seinä. r 45x70 koolaukset. Ne on pystytetty todella tiheästi ja lisäksi on vaakakoolaukset.

Huomaan kuitenkin, että katon kipsilevyt menevät lähimpänä kattoa olevan koolauksen alle ja se koolaus on melkein puoliksi leikattu, jossa vp-putki tulee ulos, joten se puhuu sitä vastaan.
 
Näyttää siltä, että piirustuksessa on sydänseinä, joten se on todennäköisesti kantava, mutta ei ole ongelma korvata se palkilla. Keskustele oikean rakennuskaupan kanssa, jolla on laskentaohjelma, niin he voivat auttaa mitoituksessa.
Muista, että jos kyseessä on Brf., hallitus saattaa tarvita tiedon.
Kantavan rakenteen muuttaminen talossa on yleensä ilmoitusvelvollinen rakennusvalvontaan, mutta se ei aina kiinnosta heitä.
 
  • Tykkään
Perham
  • Laddar…
Jos kattokipsi menee sisäseinän yläpuolelle, se puhuu sen puolesta, että se ei ole kantava. Tällaisissa tapauksissa on kipsattu katto ennen kuin se seinä oli edes rakennettu.

Vaikka olen tavallinen kodin kunnostaja ja voin olla väärässä...
 
  • Tykkään
Johan456 ja 1 muu
  • Laddar…
T Turbo123 sanoi:
Jos kattokipsi menee sisäseinän yläpuolelle, se viittaisi siihen, ettei se ole kantava. Tällaisissa tapauksissa on kipsattu katto ennen kuin seinä oli edes rakennettu.

Mutta olen tavallinen kotinikkari ja saatan olla väärässä...
joo olet oikeassa siinä... =)
 
A Anders1st sanoi:
Ser ut att vara en hjärtvägg på ritningen, så den är nog bärande men är inget problem att växla av med balk. Prata med en riktIg bygghandel som har beräkningsprogram så kan dom hjälpa dig att dimensionera balken.
Tänk på att är det en Brf.kanske styrelsen behöver informeras.
Att ändra på en bärande konstruktion i hus är normalt sett anmälningspliktigt mot byggnadsnämnden men det är inte alltid dom bryr sig.[/QUOT

hälften av huset har ovanvåning och resten är enplan kan man säga.ovanvåning slutar vid de 2st45x220 balkarna. sedan är det bara W-takstolar över resten.

är friköpt hus =)
 
näyttää siltä että
P Perham sanoi:
ja siinä olet oikeassa... =)
mittasin nyt ja levyt katossa näyttävät jatkuvan kokonaan keittiöön asti.
 
Asensin uuden säännön, joka oli pari millimetriä lyhyempi turvallisuuden varmistamiseksi. Sahasin sitten siihen sääntöön, joka näyttää olevan eniten jännityksessä.
Ei liikahda yhtään ja saha ei tartu ollenkaan.

Mitä mieltä olette? Kaksi puurimaa kiinnitettynä toisiinsa. Taustalla seinälevy ja putki. Yksi rimoista on katkaistu.
 
Rickard.
Kuinka paljon sinun tulee poistaa? Jos se on vain vähän, on yksinkertaista asettaa karkea sääntö sen yläpuolelle mihin aukko tulee, jos sattuu olemaan niin, että jotain on juuri siinä, mistä haluat poistaa.
 
Ajattelin poistaa 75 cm sekä oviaukon 91 cm, joten yhteensä 166 cm aukon.
 
P Perham sanoi:
Ajattelin poistaa 75 cm sekä ovenaukko 91 cm eli yhteensä 166 cm aukko.
Pidän yläosassa 20 cm, koska toisella puolella seinää kulkee tuuletusputki Seinäremontti olohuoneessa, missä näkyy seinän läpi avattu aukko ja keittiötä taustalla. Yläosassa on jäljellä 20 cm tilaa. Keittiö, jossa näkyy avoin oviaukko olohuoneeseen; pöydällä työkaluja ja venttiilirummun paikka katon yläosassa.
 
Avaa katto ja katso miltä se näyttää
 
Mitä näen, on että kipsilevy kulkee kokonaisena seinän ohi. Pitäisi kuten aiemmin kirjoitin tarkoittaa, että seinä rakennettiin jälkeenpäin kuten tavallinen väliseinä. Mutta totta kai, täytyy tutkia lisää..
 
Rickard.
P Perham sanoi:
Se mitä näen on se, että kipsilevy kulkee kokonaan seinän ohi. Sen pitäisi tarkoittaa, kuten aiemmin kirjoitin, että seinä rakennettiin jälkikäteen tavallisena väliseinänä. Mutta toki, täytyy tutkia enemmän..
Voi silti olla, että vakauttaa yläkertaa tai jotain sellaista. Jos aiot säilyttää yläreunan, niin osta vain karkea tukipuu ja aseta se koko aukon päälle + vähän enemmän varmuuden vuoksi, niin et anna sille enempää ajatuksia.

Mielestäni se on niin vähän työtä, että ei ole järkevää tutkia sitä sen enempää.
 
  • Tykkään
Perham
  • Laddar…
Halkaisin vielä lisää seinästä ja löysin kantavan 95x95 palkin, joka on kulmassa. Se tukee yläkertaa, jonka ulkoseinä on samassa linjassa sen kanssa.

Näyttää yhä enemmän siltä, että toinen seinä on pystytetty jälkikäteen eikä ole kantava, koska kattoristikot ovat sen yli. Siellä ei ole yläkertaa.
 
  • Seinän leikattu kulma, jossa näkyy kantava 95x95 puinen tukipilari.
  • Seinässä oleva aukko paljastaa kulmassa olevan kantavan 95x95 palkin, joka tukee yläkertaa.
  • Purettu seinä paljastaa 95x95 kantavan kulmapuun, joka tukee yläkerrosta. Punainen viiva korostaa kantavaa rakennetta.
Kysymys on, voiko 45x70 runkoseinä tukea 95x95 pylvästä jollakin tavalla.?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.