Halusin laajentaa keittiön oviaukkoa, koska olen nähnyt useiden naapureiden tekevän samoin. Asun rivitaloalueella, joten talot ovat periaatteessa samanlaisia.
Irrotin kipsilevyn toiselta puolelta, mutta en ole nyt varma onko seinä kantava vai ei. Ä r 45x70 koolaukset. Ne on pystytetty todella tiheästi ja lisäksi on vaakakoolaukset.
Huomaan kuitenkin, että katon kipsilevyt menevät lähimpänä kattoa olevan koolauksen alle ja se koolaus on melkein puoliksi leikattu, jossa vp-putki tulee ulos, joten se puhuu sitä vastaan.
Näyttää siltä, että piirustuksessa on sydänseinä, joten se on todennäköisesti kantava, mutta ei ole ongelma korvata se palkilla. Keskustele oikean rakennuskaupan kanssa, jolla on laskentaohjelma, niin he voivat auttaa mitoituksessa.
Muista, että jos kyseessä on Brf., hallitus saattaa tarvita tiedon.
Kantavan rakenteen muuttaminen talossa on yleensä ilmoitusvelvollinen rakennusvalvontaan, mutta se ei aina kiinnosta heitä.
Jos kattokipsi menee sisäseinän yläpuolelle, se puhuu sen puolesta, että se ei ole kantava. Tällaisissa tapauksissa on kipsattu katto ennen kuin se seinä oli edes rakennettu.
Vaikka olen tavallinen kodin kunnostaja ja voin olla väärässä...
Jos kattokipsi menee sisäseinän yläpuolelle, se viittaisi siihen, ettei se ole kantava. Tällaisissa tapauksissa on kipsattu katto ennen kuin seinä oli edes rakennettu.
Mutta olen tavallinen kotinikkari ja saatan olla väärässä...
Ser ut att vara en hjärtvägg på ritningen, så den är nog bärande men är inget problem att växla av med balk. Prata med en riktIg bygghandel som har beräkningsprogram så kan dom hjälpa dig att dimensionera balken.
Tänk på att är det en Brf.kanske styrelsen behöver informeras.
Att ändra på en bärande konstruktion i hus är normalt sett anmälningspliktigt mot byggnadsnämnden men det är inte alltid dom bryr sig.[/QUOT
hälften av huset har ovanvåning och resten är enplan kan man säga.ovanvåning slutar vid de 2st45x220 balkarna. sedan är det bara W-takstolar över resten.
Asensin uuden säännön, joka oli pari millimetriä lyhyempi turvallisuuden varmistamiseksi. Sahasin sitten siihen sääntöön, joka näyttää olevan eniten jännityksessä.
Ei liikahda yhtään ja saha ei tartu ollenkaan.
Kuinka paljon sinun tulee poistaa? Jos se on vain vähän, on yksinkertaista asettaa karkea sääntö sen yläpuolelle mihin aukko tulee, jos sattuu olemaan niin, että jotain on juuri siinä, mistä haluat poistaa.
Mitä näen, on että kipsilevy kulkee kokonaisena seinän ohi. Pitäisi kuten aiemmin kirjoitin tarkoittaa, että seinä rakennettiin jälkeenpäin kuten tavallinen väliseinä. Mutta totta kai, täytyy tutkia lisää..
Se mitä näen on se, että kipsilevy kulkee kokonaan seinän ohi. Sen pitäisi tarkoittaa, kuten aiemmin kirjoitin, että seinä rakennettiin jälkikäteen tavallisena väliseinänä. Mutta toki, täytyy tutkia enemmän..
Voi silti olla, että vakauttaa yläkertaa tai jotain sellaista. Jos aiot säilyttää yläreunan, niin osta vain karkea tukipuu ja aseta se koko aukon päälle + vähän enemmän varmuuden vuoksi, niin et anna sille enempää ajatuksia.
Mielestäni se on niin vähän työtä, että ei ole järkevää tutkia sitä sen enempää.