Stökig byggarbetsplats, ruosteinen paneeli, puiset pystytolpat, puinen terassi ja päivänvarjo. Kuuma kesäpäivä aurinkoisessa puutarhassa.
Aivan kaoottista kuvassa, mutta tein näin. Poraus 10 mm puuterällä raudoitusverkon tappeja varten. Vähän näpertelyä, mutta siitä tuli todella hyvä itse asiassa.

Hullua, mutta muistan yhä kuinka järkyttävän kuuma se päivä oli, kun otin tuon kuvan.

• Tykkään
tobiast
  • Laddar…
Toinen vaihtoehto, joka en ole nähnyt täällä, on ottaa 2 kpl 45x95 regeliä, eli puristaa harjaterästä näiden kahden väliin.

Kiinnitä etummainen, ruuvaa yksi tai kaksi ruuvia, jotta voit ripustaa teräsverkon, ja sitten ruuvaa seuraava regel kiinni takaa.

J Jarlsgård sanoi:
Toinen vaihtoehto, jota en ole täällä lukenut, on ottaa 2 kpl 45x95 regeliä, ts. kiinnitetään raudoitustanko näiden kahden väliin.

Aseta etummainen, kiinnitä yksi tai kaksi ruuvia, jotta voit ripustaa raudoitusverkon, ja kiinnitä seuraava regeli takaa.
Tarkoitatko kuten #11? ;)

• Tykkään
OlaF
  • Laddar…
elpaco elpaco sanoi:
Tarkoitat kuten kohdassa #11? ;)
Joo, periaate on sama, mutta sen sijaan, että käytettäisiin tolppaa ja sitten asetettaisiin 45-asteiset puristamaan verkkoa, käytetään kahta 45x95 ja näin ei tarvitse olla 45-asteisia :)

Useimmat 70-tolpat riittävät lujuuden kannalta, koska tolppaperustus on tärkein, mutta ne voivat näyttää hentoilta ulkonäöltään. Kuvittele, että ristikko kasvaa umpeen ja siihen tulee painoa, vähän sadetta ja sitten tuulta, jolloin siitä tulee tuulenpesä, jos se on alttiissa paikassa.

A AndersS sanoi:
70-tolpat riittävät useimmissa tapauksissa lujuusmielessä, koska pylväsperusta on tärkein, mutta ne voivat näyttää heikoilta. Kuvittele, että ristikko kasvaa umpeen sen painon kanssa, jota se tuo, vähän sadetta ja sitten tuulta, niin se muodostaa tuulivastuksen, jos se on alttiina.
Ok, hyvä, en löydä 90x90 plinthalvotuksia ja 90x90 tolpat ovat paljon kalliimpia kuin 70x70. Ulkonäkö on vähemmän tärkeä pitkässä juoksussa, sillä ne luultavasti kasvavat umpeen, mutta mietin myös, tuleeko siitä raskas sateella ja tuulessa.

Täytyykö betoni kaataa ympärille vai riittääkö, että kaivaamme ne maahan?

Voitko käyttää jordankare niin vältyt fundament?

mexitegel mexitegel sanoi:
Etkö voi käyttää maa-ankkureita niin vältyt perustuksilta?
Oletin, että maa-ankkurit eivät ole tarpeeksi "vahvoja", luuletko että se toimii? Olisi paljon helpompaa ja lisäksi halvempaa kuin pilarit.

Riippuu myös siitä, kuinka korkean teet säleikön ja saatko maahan maa-ankkurit, eli ei liikaa kiviä. Olen yrittänyt käyttää kiviainekseen maahan iskettyä ristiankkuri-mallia kivisessä maassa ja jouduin luovuttamaan. Hintaero on tuskin lainkaan, noin 50:- maa-ankkurista ja 75:- pilari, ei siis mitään merkittäviä eroja.

A AndersS sanoi:
Riippuu myös siitä, kuinka korkea teet ristikko, ja että saat maatukijat maahan, siis ei liian paljon kiviä. Olen yrittänyt käyttää kallioisessa maassa maahan vasaralla lyötävää tukipalkkityyppiä ja jouduin luopumaan. Hintaerot ovat tuskin huomionarvoisia, noin 50:- maatukille ja 75:- betonipilareille.
Ajattelin tehdä ristikosta 166 cm korkean ja maa, johon tukijat laitetaan, on vanhaa peltoa, joten se on savea (luulisin). Olen lyönyt alas tukijat rakentaessani "aitaa" roskalaatikoiden ympärille ja ne menivät paikalleen ilman (suurempia) ongelmia.

Kustannukset eivät eroa paljon, mutta jos maa ei ole kivinen, maahan kiinnitettävät ankkurit ovat helpompia.

Meillä on teräsverkko, joka on kyllä suojassa tuulelta eikä täynnä murgrönäa, mutta se on pystytetty 45x45 pylväillä ja ankkureilla.

Nyt olemme käynnissä! Ostettu 500 mm plintit, joita tulee olemaan todella hankalaa kaivaa alas.
Sitten tuli 95 mm pylväitä ja 2300 mm pylväiden väliin.

Olen purkanut vanhan aidan.
Piha, jossa on kottikärry, pensasaita, hajallaan olevia laudankappaleita ja pensas. Vanha aita on poistettu, ja rakennusprojekti on alkamassa.

• Tykkään
tobbbias
  • Laddar…
elpaco elpaco sanoi:
Tarvitseeko verkkoa ripustaa mihinkään, jos se kiinnitetään ympäriltä? Se on varmaan jos ei halua sen olevan maassa.
Juuri niin, se on vain sen nostamiseksi maasta. Muutenhan listat pitävät sen paikoillaan.

Jos olet huolissasi kaivamisesta, uhraa käsikäyttöinen jääpora. Tai vuokraa moottoroitu maapora bauhausista tai vastaavasta. Supersujuvaa. Olen testannut molempia vaihtoehtoja. Jokainen penni arvoinen. En koskaan enää kaiva plinttiä lapion ja kangin kanssa, jos se ei ole liian kivistä poralle. Pientä säätämistä tehdä sitten reiästä isompi, jos maapora ei sovi plinttisi kokoon alusta alkaen, mutta ei mitään verrattuna siihen, että kaivaa kaiken alusta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.