Olen saanut vaimolta tehtäväksi rakentaa raudoitusverkkovirtausta, jossa muratti voi kasvaa. Olen katsellut netistä erilaisia ratkaisuja ja tullut siihen tulokseen, että se on kaikkein tyylikkäin, jos jyrsimme uran tolppaan, johon painetaan raudoitusverkon pää.
Mutta sitten minua mietitytti, onko tyhmää jyrsiä/loveuttaa painekyllästettyihin tolppiin? Mietin, että ehkä elinikä lyhenee huomattavasti, koska lahoaminen tapahtuu nopeammin.
Eikö olisi parempi porata reikiä ulkoneville tapeille? Pelkkä ura ei riitä.
No jaa, ylhäältä tulee ulkonevia tappeja, mutta siihen tulee koko "tanko", joka nojaa tolppaa vasten. Se riippuu tietysti myös siitä, miten verkko leikataan!
Mitä ajattelit olevan tolppien mitat? Eikö voi tulla "riittävän hyvä", jos vain ottaa kaksi painekyllästettyä palkkia tai terassilautaa, asettaa ne kummallekin puolelle raudoitusverkkoa ja kiinnittää ruuvilla läpi? Sitten kruunaa jollain pienellä hatulla tai ylärimana.
Vaihtoehtoisesti voi vain laittaa tolpat ja ruuvata raudoitusverkon kiinni takaosaan, jos ei ehdottomasti tarvitse olla siisti takapuoli aidassa.
Siitä tulee 70 tai 95 tolppaa. En ole vielä päättänyt.
Mutta vaikuttaa siltä, että ylikäsittelen sitä, kun muratti kuitenkin peittää sen tulevaisuudessa.
Kiitos hyvästä vastauksesta!
AAndersS sanoi:
Naulaa voimakkailla hakasilla, jos sinulla on sivu, joka ei näy, on tavallinen tapa. Mutta ne tulevat joka tapauksessa kasvamaan yli, joten kukaan ei tule näkemään niitä.
Jos naulaat hakasilla jo asennettuun tolppaan, on vaikeaa saada ne sisään, koska tolppa värisee. Niksi on laittaa väliaikaisesti kunnollinen vastatuki taakse. Siis jotain raskasta, kuten 10 kg kivilaatta.