11 837 lukukertaa ·
5 vastausta
12k lukukertaa
5 vastausta
U-arvo hirsiseinä?
Hei,
Olen asettanut LVI-insinöörin työskentelemään laskeakseen lämmitystarpeen vanhaan hirsitalooni. Ongelma on se, että hän ei löydä mitään järkeviä lukuja siitä, mikä k-arvo 30 senttimetrin paksuisella massiivihirsi seinällä on.
Onko kukaan siellä, joka voi auttaa minua sellaisilla luvuilla? ???
/Magnus
Olen asettanut LVI-insinöörin työskentelemään laskeakseen lämmitystarpeen vanhaan hirsitalooni. Ongelma on se, että hän ei löydä mitään järkeviä lukuja siitä, mikä k-arvo 30 senttimetrin paksuisella massiivihirsi seinällä on.
Onko kukaan siellä, joka voi auttaa minua sellaisilla luvuilla? ???
/Magnus
30 cm on aika jämerä!
6 tuuman hirsiseinällä on u-arvo välillä 0,88-0,93 ja 8 tuuman hirsiseinällä u-arvo on välillä 0,65-0,7 w/m2 K. Saat itse interpoloida sen, mikä sopii sinulle..
Luultavasti se on noin 0,50-0,55 nopealla arviolta...
6 tuuman hirsiseinällä on u-arvo välillä 0,88-0,93 ja 8 tuuman hirsiseinällä u-arvo on välillä 0,65-0,7 w/m2 K. Saat itse interpoloida sen, mikä sopii sinulle..
Luultavasti se on noin 0,50-0,55 nopealla arviolta...
Kiitos vastauksestasi Kalle XII, mutta valitettavasti minä puhun aivan omiani.. :
30 senttimetriähän on seinän kokonaispaksuus, mutta itse hirsi ei ole enempää kuin 20 cm paksu. Minun olisi pitänyt oikolukea viestini ennen lähettämistä.
Seinä koostuu ulkopuolelta luettuna seuraavista:
-1" Lautaverhous
-Rakennuspaperi
-200mm hirsi
-50mm sahanpurueristys
-Raakapontti
-Treetex kuitulevy
Kaiken kaikkiaan tämä on noin 300 mm, mutta itse hirsi ei siis ole enempää kuin 200 mm paksu. Nyt minulla on ainakin tietoa, jonka voin välittää LVI-konsultilleni.
Vielä yksi kysymys K12, mistä olet löytänyt nämä k-arvot?
/Magnus
30 senttimetriähän on seinän kokonaispaksuus, mutta itse hirsi ei ole enempää kuin 20 cm paksu. Minun olisi pitänyt oikolukea viestini ennen lähettämistä.
Seinä koostuu ulkopuolelta luettuna seuraavista:
-1" Lautaverhous
-Rakennuspaperi
-200mm hirsi
-50mm sahanpurueristys
-Raakapontti
-Treetex kuitulevy
Kaiken kaikkiaan tämä on noin 300 mm, mutta itse hirsi ei siis ole enempää kuin 200 mm paksu. Nyt minulla on ainakin tietoa, jonka voin välittää LVI-konsultilleni.
Vielä yksi kysymys K12, mistä olet löytänyt nämä k-arvot?
/Magnus
Arkistossani oleva hyödyllinen tieto, jonka keräsin, kun tein hieman tutkimusta oman hirsitaloprojektini vuoksi.
Todennäköisesti internetistä, mutta ehkä jostain rakennuskirjasta.
Koska tallensin sen, luotin ainakin itse lähteeseen.
Todennäköisesti internetistä, mutta ehkä jostain rakennuskirjasta.
Koska tallensin sen, luotin ainakin itse lähteeseen.
Tein nopean teoreettisen laskelman ja päädyin arvoon 0,40, mikä on hyvin alhainen, kun otetaan huomioon, että en huomioinut vuotoja, kylmäsiltoja jne.
Joten Kallen 0,50-0,55 pitää hyvin paikkansa käytännössä soveltuvana arvona tuohon laskelmaan nähden.
Joten Kallen 0,50-0,55 pitää hyvin paikkansa käytännössä soveltuvana arvona tuohon laskelmaan nähden.
Klikkaa tästä vastataksesi