Hei,

Olen asettanut LVI-insinöörin työskentelemään laskeakseen lämmitystarpeen vanhaan hirsitalooni. Ongelma on se, että hän ei löydä mitään järkeviä lukuja siitä, mikä k-arvo 30 senttimetrin paksuisella massiivihirsi seinällä on.

Onko kukaan siellä, joka voi auttaa minua sellaisilla luvuilla?  ???

/Magnus
 
30 cm on aika jämerä!
6 tuuman hirsiseinällä on u-arvo välillä 0,88-0,93 ja 8 tuuman hirsiseinällä u-arvo on välillä 0,65-0,7 w/m2 K. Saat itse interpoloida sen, mikä sopii sinulle..;)

Luultavasti se on noin 0,50-0,55 nopealla arviolta...
 
Kiitos vastauksestasi Kalle XII, mutta valitettavasti minä puhun aivan omiani.. ::)

30 senttimetriähän on seinän kokonaispaksuus, mutta itse hirsi ei ole enempää kuin 20 cm paksu. Minun olisi pitänyt oikolukea viestini ennen lähettämistä.

Seinä koostuu ulkopuolelta luettuna seuraavista:

-1" Lautaverhous
-Rakennuspaperi
-200mm hirsi
-50mm sahanpurueristys
-Raakapontti
-Treetex kuitulevy

Kaiken kaikkiaan tämä on noin 300 mm, mutta itse hirsi ei siis ole enempää kuin 200 mm paksu. Nyt minulla on ainakin tietoa, jonka voin välittää LVI-konsultilleni.

Vielä yksi kysymys K12, mistä olet löytänyt nämä k-arvot?

/Magnus
 
Arkistossani oleva hyödyllinen tieto, jonka keräsin, kun tein hieman tutkimusta oman hirsitaloprojektini vuoksi.

Todennäköisesti internetistä, mutta ehkä jostain rakennuskirjasta.

Koska tallensin sen, luotin ainakin itse lähteeseen. ;)
 
OK, se riittää vakuuttamaan minut.. ;D
 
Tein nopean teoreettisen laskelman ja päädyin arvoon 0,40, mikä on hyvin alhainen, kun otetaan huomioon, että en huomioinut vuotoja, kylmäsiltoja jne.

Joten Kallen 0,50-0,55 pitää hyvin paikkansa käytännössä soveltuvana arvona tuohon laskelmaan nähden.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.