Olen juuri aloittanut syylinvaihdon maailmassa. Olen ostanut talon vuodelta -76, jossa paineimpregnoidut syylit ovat lievästi kosteusvaurioituneet (10 %). Talo seisoo eristämättömällä betonilaatalla. Koko talossa on haju, joka tarttuu vaatteisiin. Sen huomaa, kun pääsemme takaisin asuntoon, joten ajattelin kokeilla vaihtaa syylit yhdessä huoneessa itse nähdäkseni, kuinka kauan se kestää ja mitä se oikeastaan vaatii.
Olen tutkinut paljon oikeaa menettelytapaa ja suunnitelmani näyttää seuraavalta (korjatkaa mielellään, jos jokin näyttää oudolta):
(aion vaihtaa sisältäpäin)
1. Sahaa kipsi (tigersåg?) niin vähän kuin mahdollista, 10-20 cm pitäisi riittää?
2. Tuki katto kannattamalla lähimmästä kattokannattimesta
3. Katkaise 1-2 cm kaikista pystytuen säännöistä, jotka kiinnittävät makaavan syylin, jotta voin vaihtaa yhden kokonaisen syylin kerrallaan. Ajattelin kallistaa terän vanerilevyä vasten saadakseni hyvän tuen.
4. Poista syylini
5. Puhdista betoni, jossa syyli on ollut, ehkä jopa käyttää jotain itsetasoittuvaa tasoitetta? Onko tarpeellista?
6. Laita syylipaperi, mihin uusi syyli asetetaan.
7. Laita rakennuskalvo etureunaan syylin ja syylipaperin väliin.
8. Aseta uusi syyli ja kiinnitä kulmilla ja ruuveilla. Onko tämä tarpeetonta luuletko? Tarvitseeko uusi syyli kiinnittää, jos vanha ei ollut kiinni?
9. Korjaa sauma pystytuessa. Mikä on täällä paras ratkaisu? Olen lukenut, että voi käyttää kaikkea 2 kiilasta, jotka liimataan yhteen, paljon monimutkaisempiin ratkaisuihin.
10. Asenna T-profiili vanhan kipsin ja vanhan rakennusmuovin päälle.
11. Taita muovi ja asenna uusi kipsilevy. Leikkaa ylimääräinen muovi pois.
Mitä mieltä olette? Pitääkö jotain tehdä julkisivulevylle? Olen lukenut, että jotkut vaihtavat sen samalla.
Olen juuri alkanut syllbyte-maailmaan. Olen ostanut talon vuodelta -76, jossa painekyllästetyt syllit ovat lievästi kosteusvaurioituneet (10%). Talo seisoo eristämättömän betonilaatan päällä. Koko talo haisee ja se tarttuu vaatteisiin. Sen huomaa hyvin kun olemme tulleet takaisin asuntoomme, joten ajattelin kokeilla vaihtaa syllit yhdessä huoneessa itse, nähdäkseni kuinka kauan se vie ja mitä se käytännössä merkitsee.
Olen tutkinut paljon oikeaa menettelyä ja suunnitelmani näyttää seuraavalta (korjatkaa mielellään, jos jokin näyttää oudolta):
(aion vaihtaa sisältä käsin)
1. Sahaa pois kipsilevyä (tiikerisahalla?) niin vähän kuin mahdollista, mihin pääsee käsiksi, 10-20 cm pitäisi riittää?
2. Tuki kattoa pystytyksellä lähimmän kattotuolin alla
3. Katkaise 1-2 cm kaikista pystysuorista rimoista, jotka pitävät vaakasuorassa olevan syllin kiinni, jotta voin vaihtaa kokonaisen syllin kerralla. Ajattelin nojata terää vanerilevyyn, jotta saan hyvän tuen.
4. Poista sylli
5. Puhdista betoni, johon sylli on kiinnitetty, ehkä jopa käytä jotain itsetasoittuvaa tasoitetta? Tarvitaanko sitä?
6. Laita syllipaperi, minne uusi sylli tulee.
7. Laita rakennusmuovi etureunaan syllin ja syllipaperin väliin.
8. Aseta uusi sylli ja kiinnitä kulmilla ja ruuveilla. Onko tämä tarpeetonta? Tarvitseeko uuden syllin kiinnittää, jos vanhaa ei ollut kiinnitetty?
9. Korjaa pystysuoran riman sauma. Mikä on paras tapa tehdä tämä? Olen lukenut, että voi käyttää kaikkea kahdesta kiilasta, jotka liimataan yhteen, paljon monimutkaisempiin ratkaisuihin.
10. Asenna T-profiili vanhan kipsin ja vanhan rakennusmuovin päälle.
11. Käännä muovi ulos ja asenna uusi kipsilevy. Leikkaa ylimääräinen muovi pois.
Mitä mieltä olette? Tarvitseeko tehdä jotain julkisivulevyn kanssa? Olen lukenut, että jotkut vaihtavat sen samalla kertaa.
Mutta:
1: Olisin purkanut kaikki kipsit seinästä.
2: Jos tarvitaan, hyvä idea
3/4: Sitten olisin vain poistanut syllin, ellei seinää tarvitse sahata saadakseen tilaa uudelle syllille.
5/6: Parempi kynsiä uuden syllin alle useilla kerroksilla syllipaperia/muutta tarvittaessa
7: En ymmärrä, mitä tarkoitat?
8: Kulmat? Mihin aiot kiinnittää ne? Laattaan?
9: Jos on tarpeen (olisin yrittänyt välttää tätä mahdollisimman paljon)
1: Olisin repinyt kaikki kipsilevyt pois seinästä.
2: Jos tarpeen, hyvä idea
3/4: Sitten olisin vain poistanut kantavan puunpalkin, ellei seinää tarvitsisi sahata pois uuden puunpalkin sijoittamista varten.
5/6: Parempi tukea uutta puupalkkia useilla kerroksilla puupahvia/muita tarpeen mukaan
7: En oikein ymmärrä mitä tarkoitat?
8: Kulmat? Mihin aiot kiinnittää ne? Levyyn?
9: Jos tarpeen (olisin yrittänyt välttää tätä mahdollisimman paljon)
10/11: En oikein ymmärrä tässä.
3/4: Pystypuut lepäävät kaiketi puupalkin päällä?
7: Tarkoitan, että laitetaan muovi puupahvin ja puupalkin väliin siten, että se työntyy seinästä ulos, jotta se voidaan leikata pois, kun kipsilevy on asennettu.
8: Epävarma, siksi kysyn.
9: Kyllä, sehän riippuu siitä, sahataanko pystypuu vai ei.
10/11: En usko, että tämä on kovin relevanttia, mutta se on tarkoitettu uuden kipsilevyn kiinnittämisen helpottamiseksi. Ajattelen, että voisi ruuvata T-profiilin yläosaan kipsilevyä, jotta sinne jää ulkoneva osa, johon voi kiinnittää uuden kipsilevyn.
Näin sen, mutta valitettavasti se ei tarkoita, etteikö se voisi olla myös valettuna..
Olen myös kuullut, että joissakin 70-80-luvun rakennuksissa käytettiin maalia, joka höyrystyy ja muodostaa hajuja kodissa ja taloissa. Ehkä pitäisi ottaa pala ja lähettää analysoitavaksi? Luulen, että se oli cuprinol-maali, joka ei ollut täysin 100....
3/4: Pystypuiden tulee nojata alapalkkiin kunnolla, eikö vain?
7: Tarkoititko, että muovi laitetaan huovan ja alapalkin väliin niin, että se työntyy ulos seinästä, jolloin sen voi helposti leikata asennuksen jälkeen?
8: En ole varma, siksi kysyn.
9: Kyllä, se riippuu kai siitä sahataanko pystytukia vai ei.
10/11: En usko että tämä on erityisen tärkeää, mutta se on
se helpottaa uuden kipsilevyn asentamista myöhemmin. Ajattelin, että kiinnitetään T-profiili ylempään kipsilevyyn, jotta siihen jää ulkoneva osa, johon uuden kipsilevyn voi kiinnittää.
3/4: Ymmärrän, mitä tarkoitat, mutta normaalisti taloa kai nostetaan hieman?
7: Eikö muovi asenneta vasta, kun kaikki on valmista?
10/11: En edelleenkään ihan ymmärrä (luulen), eikö siihen jää iso reuna?
10% kosteus tarkastajamiehen mukaan. Se haisee kuten kirjoitin ketjun alussa. Useat alueella ovat vaihtaneet.
Jos se haisee, niin tapaus on selvä. Ajattelin vain, että mitään ei tehtäisi turhaan, monissa tapauksissa ei kuitenkin synny ongelmia riskirakenteista huolimatta.
10% ei muutenkaan ole erityisen korkea...
Jos se haisee, on tapaus selvä. Ajattelin vain, että mitään ei tehdä turhaan, monissa tapauksissa ei kuitenkaan synny ongelmia, vaikka on riskirakenne.
10 % ei muuten ole erityisen korkea...
ei, se on enimmäkseen haju, joka häiritsee minua. Tosin haju on tuskin havaittavissa sen jälkeen, kun olemme purkaneet kaikki muoviset ja kokolattiamatot. Ehkä ne olivat hajutarttuneita. Tai sitten olen tottunut hajuun nyt.
aiomme asentaa myös Jape-venttiililattian, joten se ehkä riittää pitämään hajun poissa tulevasta parkettilattiasta. Ei aavistustakaan 🤷♂️
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.