Hei,
Olen rakentamassa ja miettimässä, kuinka laajentaisin työpajaani 7,2x8,4 m.
Ongelma on, että nykyinen autotalli on noin 1,5 m laatan yläpuolella maasta, jossa aion rakentaa laajennuksen. Tämän vuoksi olen harkinnut valaa pylväitä ja rakentaa teräskehyksen, joka nojaa näihin. Toivottavasti kallio on melko matalalla maan alla.
Saan erittäin hyvään hintaan HEA320-palkkia, joten todennäköisesti kehyksestä tulee tehty niistä. Ajatukseni oli rakentaa kehys ympäriinsä kahdella risteävällä palkilla keskelle, joita tukee pylväs "ristin" keskellä. Näin syntyisi 4 neliötä, joiden cc-mitat ovat 3,6x4,2 m. Hitsaan mieluummin kuin naulaan
Nyt tulee kinkkistä, miten tulisi tehdä, jotta saadaan vakaa laatta/lattia, jolle voi laittaa klinkkeriä? (minulla on graniittikeraaminen klinkkeri olemassa olevassa ja se kestää erittäin hyvin, myös kun rullasin sisään 2,5 tonnin painoisen jyrsin palleja vetäen).
Muutamia vaihtoehtoja, joita olen miettinyt:
1. Tehdä palkkikerros 45x195 palkeilla cc60 3,6 m jänneväli (-300 mm HEA:lle), naulausliimata ponttilauta, muovittaa ja sitten valaa Cellbetongilla/EP-sementillä jopa 50 mm palkkien yläpuolelle (noin 150 mm kokonaipaksuus).
2. Kuten yllä, mutta raudoitus hitsattuna ympäri palkkien, kaksinkertainen kerros? ja sitten valaa tähän. Pitäisikö laittaa solumuovi alle tai eristää mineraalivillalla palkkikerroksen alle?
3. Rakentaa puupalkkikerros cc30 45x225, naulausliimata ponttilauta, liimata lattia-kipsi ja sitten laittaa klinkkeri siihen. Voiko se kestää esimerkiksi 2-2,5 tonnin jyrsin sisään rullattuna? Tiedän, että puurakenteet voivat olla erittäin vahvoja, kysymys on vain, kestävätkö ne taipuilematta?
Olen erittäin kiitollinen vastauksista!
Ystävällisin terveisin,
Simon