3 542 lukukertaa ·
9 vastausta
4k lukukertaa
9 vastausta
Työkaluhuoneen muuntaminen
Harrastajapuuseppä
· Västmanland
· 214 viestiä
Minulla on vähän suunnitelmia pienelle verstaalleni. Kun muutimme tähän taloon, yksi asia, mitä odotin, oli suurempi verstas (kuin nurkka vanhassa autotallissamme).
Ja vaikka voin haaveilla kunnolla suuresta verstaasta, täytyyhän sitä tehdä parhaat mahdolliset siitä, mitä on. Ja juuri nyt olen laittanut penkit pitkin seiniä ja sahapöydän yhtä niistä vasten. Ei se ole erityisen ahdasta, mutta tuntuu vähän ajattelemattomalta. Joten minulla on suunnitelmia!
Varasto
Verstas on talon entisessä varastossa, ja meillä on myös ulkovarasto takapihalla, missä varastossa yleensä säilytettävät asiat ovat varastoituna. Joten tämä tila voi olla pelkkää verstasta, mikä on todella ihanaa.

Huoneen läpi kulkee suuri H-palikka, joka ei luultavasti liiku mihinkään ensimmäiseen otteeseen. Lisäksi meillä on kaksi ovea yhdessä päässä. Muutoin on vapaat kädet mielikuvitukselle.
Työtila
Ajatuksena on laittaa keskelle suuri työpöytä, joka on kooltaan 240x120cm, jotta se mahtuu koko levyt tarvittaessa. Siihen on integroitu Sjöbergs-höyläpenkki.
Sitten yksi penkki yhtä seinää pitkin pitkien lautojen katkaisemiseen. Lisäksi pieni pöytä ovien välissä sekä suurempi pöytä korkeampaan päähän erilaisia penkkityökaluja varten.

Kaikki pöydät on kiinnitetty kantaviin palkkeihin, jotka on ruuvattu suoraan seinään.
Työkalut
Työkalujen sijoittelu on ajateltu niin, että huullossaha pitäisi tietysti olla pitkällä sivulla (missä se onkin oikeastaan nykyään) yhdessä jyrsintäpöydän kanssa, joka ei vaadi korkeudensäätöä. Sen pöydän alla sijaitsee tasohöylä, joka on hyllyllä ja voidaan vetää esiin tarpeen mukaan, on ok, että se ei ole penkin korkeudella.
Pienellä pöydällä on oikohöylä, jota täytyy voida säätää korkeussuunnassa ja siksi ei sovi samaan linjaan huullossahan kanssa ja sen vieressä on vannesaha.

Keskellä on tietysti sahapöytä asennettuna suureen työpöytään.

Levy Materiaali
Työskentelin paljon saadakseni sen niin, että voin leikata levyjä pöytäsahalla, ja tällä asetelmalla levy voi nojata oikohöylää vasten, joka toimii syöttöpöytänä sahalle.

Hyllyt
Ja sitten valtava määrä hyllyjä puutavaralle ja muulle. Muille seinille tulee työkalutaulut tarpeen mukaan.

Pölynpoistolaite
Sitten päästäänkin pölynpoistolaitteeseen. Tällä hetkellä minulla on todella pieni laite pöydän alla ja paljon fleksiputkia vedettynä joka puolelle, mutta ne tukkiutuvat kaiken aikaa ja haluaisin hankkia kunnon pölynpoistolaitteen. Tässä luonnoksessa olen vetänyt putket koneiden yli pitkin seinää ja välttänyt 90 asteen mutkia. Ajatuksena on, että siellä missä jokainen putki loppuu, on sulkuventtiili ja sitten on joustava putki alas koneeseen.
Sahan poisto on hieman kinkkisempi kuitenkin. Toisaalta putken täytyy jatkua oikohööliin, mutta sen täytyy myös mennä H-palikan alle. Kun en halua, että se kiertää palkin "ympäri", se täytyy asentaa seinään palkin alapuolelle, sitten sahapöydästä menee haara ulos ja se tulee sitten alas katosta, niin että minulla on jokin reikä työpöydässä letkua varten.
Mutta otan mielelläni kommentteja verstaankehityksestä ja suunnitelmista vastaan, olenko ajatellut oikein, mitä olen unohtanut, jne.?
Ja vaikka voin haaveilla kunnolla suuresta verstaasta, täytyyhän sitä tehdä parhaat mahdolliset siitä, mitä on. Ja juuri nyt olen laittanut penkit pitkin seiniä ja sahapöydän yhtä niistä vasten. Ei se ole erityisen ahdasta, mutta tuntuu vähän ajattelemattomalta. Joten minulla on suunnitelmia!
Varasto
Verstas on talon entisessä varastossa, ja meillä on myös ulkovarasto takapihalla, missä varastossa yleensä säilytettävät asiat ovat varastoituna. Joten tämä tila voi olla pelkkää verstasta, mikä on todella ihanaa.

Huoneen läpi kulkee suuri H-palikka, joka ei luultavasti liiku mihinkään ensimmäiseen otteeseen. Lisäksi meillä on kaksi ovea yhdessä päässä. Muutoin on vapaat kädet mielikuvitukselle.
Työtila
Ajatuksena on laittaa keskelle suuri työpöytä, joka on kooltaan 240x120cm, jotta se mahtuu koko levyt tarvittaessa. Siihen on integroitu Sjöbergs-höyläpenkki.
Sitten yksi penkki yhtä seinää pitkin pitkien lautojen katkaisemiseen. Lisäksi pieni pöytä ovien välissä sekä suurempi pöytä korkeampaan päähän erilaisia penkkityökaluja varten.

Kaikki pöydät on kiinnitetty kantaviin palkkeihin, jotka on ruuvattu suoraan seinään.
Työkalut
Työkalujen sijoittelu on ajateltu niin, että huullossaha pitäisi tietysti olla pitkällä sivulla (missä se onkin oikeastaan nykyään) yhdessä jyrsintäpöydän kanssa, joka ei vaadi korkeudensäätöä. Sen pöydän alla sijaitsee tasohöylä, joka on hyllyllä ja voidaan vetää esiin tarpeen mukaan, on ok, että se ei ole penkin korkeudella.
Pienellä pöydällä on oikohöylä, jota täytyy voida säätää korkeussuunnassa ja siksi ei sovi samaan linjaan huullossahan kanssa ja sen vieressä on vannesaha.

Keskellä on tietysti sahapöytä asennettuna suureen työpöytään.

Levy Materiaali
Työskentelin paljon saadakseni sen niin, että voin leikata levyjä pöytäsahalla, ja tällä asetelmalla levy voi nojata oikohöylää vasten, joka toimii syöttöpöytänä sahalle.

Hyllyt
Ja sitten valtava määrä hyllyjä puutavaralle ja muulle. Muille seinille tulee työkalutaulut tarpeen mukaan.

Pölynpoistolaite
Sitten päästäänkin pölynpoistolaitteeseen. Tällä hetkellä minulla on todella pieni laite pöydän alla ja paljon fleksiputkia vedettynä joka puolelle, mutta ne tukkiutuvat kaiken aikaa ja haluaisin hankkia kunnon pölynpoistolaitteen. Tässä luonnoksessa olen vetänyt putket koneiden yli pitkin seinää ja välttänyt 90 asteen mutkia. Ajatuksena on, että siellä missä jokainen putki loppuu, on sulkuventtiili ja sitten on joustava putki alas koneeseen.
Sahan poisto on hieman kinkkisempi kuitenkin. Toisaalta putken täytyy jatkua oikohööliin, mutta sen täytyy myös mennä H-palikan alle. Kun en halua, että se kiertää palkin "ympäri", se täytyy asentaa seinään palkin alapuolelle, sitten sahapöydästä menee haara ulos ja se tulee sitten alas katosta, niin että minulla on jokin reikä työpöydässä letkua varten.
Mutta otan mielelläni kommentteja verstaankehityksestä ja suunnitelmista vastaan, olenko ajatellut oikein, mitä olen unohtanut, jne.?
Jotain, johon kiinnitän huomiota, on keskellä olevan työpöydän koko. Onko se niin suuri vain, jotta voidaan käsitellä suuria levyjä, se on tarpeettoman suuri, mikä tekee tilasta ahtaamman.
Niin kauan kuin levyä tukee 51% sen pinta-alasta, se pysyy paikoillaan. Standarikokoisille levylle riittää 130 cm mitattuna terän takareunasta. Tietysti voi olla käytännöllistä saada suurempi pinta-ala muista syistä. Mutta se näyttää hieman tarpeettoman ahtaalta, varsinkin kun otetaan huomioon, että sinun on luonnoksen mukaan laitettava levy ihan seinää vasten voidaksesi halkaista sen.
Niin kauan kuin levyä tukee 51% sen pinta-alasta, se pysyy paikoillaan. Standarikokoisille levylle riittää 130 cm mitattuna terän takareunasta. Tietysti voi olla käytännöllistä saada suurempi pinta-ala muista syistä. Mutta se näyttää hieman tarpeettoman ahtaalta, varsinkin kun otetaan huomioon, että sinun on luonnoksen mukaan laitettava levy ihan seinää vasten voidaksesi halkaista sen.
Harrastajapuuseppä
· Västmanland
· 214 viestiä
Ymmärrän, miten ajattelet, mutta ajatukseni on, että jos työtaso on tarkalleen 120x240, voin työskennellä koko levyjen kanssa suoraan pöydällä. Jos minun täytyy halkaista ne leveydeltään, olisi niin mukavaa nostaa ne ylös ja käyttää upotussahaa ja saada 100% tukea kaikkialla.Emil_K sanoi:Jotain, mikä herättää huomioni, on keskellä olevan työtason koko. Onko se niin suuri vain, jotta voidaan käsitellä koko levyjen halkaisuja, on tarpeettoman suuri, mikä tekee siitä ahtaamman ympärillä.
Niin kauan kuin levystä on tuettuna 51 %, se pysyy paikoillaan. Vakiokokoisten levyjen kohdalla riittää 130 cm mitattuna terän takareunasta. Tietenkin voi olla käytännöllistä, että on suurempi pinta-ala muista syistä. Mutta se näyttää hieman tarpeettoman ahtaalta, erityisesti kun otetaan huomioon, että luonnoksen mukaan sinun täytyy asettaa levy täysin seinää vasten voidaksesi halkaista.
Ja koska pöytäsahan terä ei ole oikeassa reunassa, vaan sijaitsee ~40 cm oikeasta reunasta, jos minun pitää lyhentää levyä 10 cm pituudeltaan, käytän vain 70 cm pöydän leveydestä, mikä on hieman yli 50%
Ahdasta kohtaa on 80+ cm pitkittäin ja 90+ cm korkealla lyhyellä sivulla, jotta voi liikkua. Päässäni se kuulostaa ok:lta, mutta tottakai mittaan sen, kun huone on tyhjä ja arvioin tilan, että olen varma. Kiitos palautteestasi!
Harrastajapuuseppä
· Västmanland
· 214 viestiä
Ne tulevat olemaan levyssä telineessä jonka aion rakentaa autotalliin joka on vierekkäin työpajan kanssa, ne eivät yksinkertaisesti mahdu työpajaan. Hyllyt kauimmaisella seinällä pitävät osan puutavarasta joka mahtuu, mutta juuri levymateriaalin tulee olla autotallissa.Oldboy sanoi:
Harrastajapuuseppä
· Västmanland
· 214 viestiä
Nyt olen repinyt kaiken irti! Tässä on video verstaas-remakestani, osa yksi:
Harrastajapuuseppä
· Västmanland
· 214 viestiä
Uudet suunnitelmat verstaalle näyttävät tältä:

Pari pohdintaa:
Nauhasaha näyttää olevan väärinpäin, vai onko se vain kuva?
Kun se on seinää vasten, ei voi sahata pidempiä kuin noin 30 cm?
Eikö sitä pitäisi kääntää niin, että puukappaleet voivat jatkua ulos ovesta?
Vai onko se pyörillä?
Ehkä tärkein aspekti on, mitä aiot tehdä verstaassa?
Onhan suuri ero talonrakennuksen, huonekalujen valmistuksen ja esim. pienoismallien välillä. Sekä tilan tarpeessa että konekannassa, sekä hyllyjen ja kaappien saatavuudessa.
Minulle, joka enimmäkseen puuhaan talon korjausta, kohtuullisen kokoinen keskeinen työpöytä ja paljon tilaa joka suuntaan on paras. Lisäksi muutama siirrettävä rullatuki ja mielellään pari työpukkia. Hankalinta on pyöritellä/käännellä 3-5 metrin lautaa ja palkkia.
Nauhasaha näyttää olevan väärinpäin, vai onko se vain kuva?
Kun se on seinää vasten, ei voi sahata pidempiä kuin noin 30 cm?
Eikö sitä pitäisi kääntää niin, että puukappaleet voivat jatkua ulos ovesta?
Vai onko se pyörillä?
Ehkä tärkein aspekti on, mitä aiot tehdä verstaassa?
Onhan suuri ero talonrakennuksen, huonekalujen valmistuksen ja esim. pienoismallien välillä. Sekä tilan tarpeessa että konekannassa, sekä hyllyjen ja kaappien saatavuudessa.
Minulle, joka enimmäkseen puuhaan talon korjausta, kohtuullisen kokoinen keskeinen työpöytä ja paljon tilaa joka suuntaan on paras. Lisäksi muutama siirrettävä rullatuki ja mielellään pari työpukkia. Hankalinta on pyöritellä/käännellä 3-5 metrin lautaa ja palkkia.
Harrastajapuuseppä
· Västmanland
· 214 viestiä
En yleensä saha suurempia puukappaleita vannesahalla, joka on pienemmän mallinen, ja kyllä, se on siirrettävä tarvittaessaOldboy sanoi:
Verstaana se on pieni, ilman muuta, mutta uskon laittaneeni asioita ja esineitä niin, että ne sopivat parhaiten tarpeisiini. Ennen minulla oli penkit vain seinää pitkin, mutta kaipasin sitä mahdollisuutta mitä iso penkki keskellä antaa, jota voi työstää useasta suunnasta. Joten olen toiminut sen logiikan pohjaltaOldboy sanoi:
Ehkä tärkein näkökulma on mitä tulet tekemään verstaassa?
Onhan suuri ero talonrakennuksella, huonekalujen valmistuksella ja esim. mallien rakentamisella. Osittain tilantarpeessa ja osittain konevalikoimassa, sekä myös hyllyjen ja kaappien saatavuudessa.
Minulle, joka pääasiassa korjaan taloa, keskikokoisen työpöydän ja paljon tilaa kaikille suunnille on paras ratkaisu. Sitten muutama siirrettävä rullatuki ja mieluiten pari työpukkia. Hankalin asia on käsitellä ja kääntää 3-5 m pitkiä lautoja ja rimoja.
Harrastajapuuseppä
· Västmanland
· 214 viestiä
Tässä tulee toinen ja kolmas osa verstaarekonstruktiostani:
Ja ensimmäinen pieni projekti uudessa verstaassa:
Ja ensimmäinen pieni projekti uudessa verstaassa:
Klikkaa tästä vastataksesi