Hei!
Minulla on kaksi kysymystä koskien tuulettuvaa ilmarakoa puujulkisivussa.
1) Jos minulla on pystypuuverhous, onko minulla silloin vaakasuorat naualaudat, tekeekö tämä ilmarakoon tuulettumattoman?

2) Seuraava kysymys ensimmäiseen kysymykseen liittyen: toiminnallisena vaatimuksena on, että ilmarako toimii kapillaarikatkaisevana, eikö ole riski, että naualaudat kuljettavat kosteutta, joka on onnistunut tunkeutumaan puujulkisivun läpi?

Terveisin
 
1) Yleensä sinulla on pieni väli kaikkien alalautojen välillä (joka sitten peittyy peitelistalla tai rimoilla). Tämä väli antaa useita pieniä ilmanvaihtoaukkoja eri osastojen välillä, jotka muodostuvat vaakasuorista kiinnityskiskoista. Jos sinulla on katettu räystään alusta, julkisivutila tuulettuu harvalla paneelilla.

2) Hyvässä kunnossa olevan maalatun julkisivun läpi pääsee vain hyvin pieniä määriä kosteutta, ellei kyseessä ole erityisen altis sijainti. "Tarkkana" oleva henkilö tekee viisteen ja tippanokan kiinnityskiskoihin. Mutta sanoisin, että hyvä ilmanvaihto riittää erittäin pitkälle, normaalitapauksissa ja hyvällä räystääratkaisulla.

"Sateen pieksämillä alueilla on suositeltavaa kiinnittää pystysuora tuuletusrima tai etäisyyslevyt, esimerkiksi 8 mm lastulevyä, kiinnityskiskojen ja tuulensuojan väliin, jotta varmistetaan tuuletus ja estetään vesi kiinnityskiskojen yläpinnalla tunkeutumasta sisään ja vahingoittamasta seinärakennetta. Tämä on erityisen tärkeää peitelistalla ja pontattua paneelia käytettäessä. Peitelaudoituksen yhteydessä tuuletuksen katsotaan olevan riittävä itse paneelin ja kiinnityskiskon rakenteella. Jos erityisiä säleitä tai etäispaloja käytetään kiinnityskiskojen takana, tulisi paikalla rakennettujen ulkoseinien kiinnityskiskojen paksuuden olla vähintään 34 mm, jotta kiskot voivat pysyä vapaasti jännitettynä."

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup2spalt.aspx?id=4551&contextPage=5947
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.