Hei,

Olen juuri aloittamassa muutaman huoneen remontointia melko vastikään ostetussa talossani.

Talo on vuodelta -36 ja seinän pintakerros koostuu lasikuitutapetista, jonka alla on paksu kovalevy ja sitten raakapontti.

Sen sijaan että tasoittaisin leveällä tasoitteella, mietin lasikuitutapetin ja kovalevyn purkamista ja tämän jälkeen seinien kipsilevyttämistä (ajattelin myös samalla asentaa vähän uutta sähköä ym).

Mietin nyt, pitäisikö raakapontin ja kipsilevyn väliin ulkoseiniin laittaa jonkinlaista tuulensuojapaperia (olen jostain lukenut, että se olisi hyvä eristeenä).

Mietin myös, onko mitään haittaa käyttää remonttikipsiä tavallisten levyjen sijasta (remonttikipsi on suunnilleen yhtä paksu kuin olemassa oleva kovalevy, mikä tarkoittaisi, että minun ei tarvitsisi käyttää peitelistaa ovien ja ikkunoiden ympärillä).

Otettaisiin mielellään vastaan näkemyksiä!

Ystävällisin terveisin,

Jimmy

Kukaan jolla olisi mitään mielipidettä vindpappenista?

/J

J
Ei koskaan haittaa tuulensuojapaperista, minä olisin tehnyt niin. Mieluiten haluaisi tuulensuojapaperin pidemmälle seinään, mutta mutta..

remonttikipsi on kyllä vähän heikompaa, mutta muuten se on samaa, joten käytä remonttikipsiä.

ainoa haittapuoli, jos ymmärrän sinua oikein, näissä remonttikipseissä on varmaan se, että jos on esim. kuoppia tai muuta seinissä, niin 13 mm kipsilevyllä piilottaa paljon enemmän...

Huippua - kiitos vastauksista!

Se, mistä olin hieman huolissani tuulensuojalevyn kanssa, oli että se mahdollisesti olisi liian tiivis laittaa seinän sisäpuolelle ja siksi aiheuttaisi kosteutta (seinän sisälle).

/JK

Ei ole mitään järkeä laittaa tuulilevyä kipsin ja raakapontin väliin. Se on vain ylimääräinen työvaihe. Tuulilevyn tehtävä on olla tuulenpitävä ja suojata eristettä vesiroiskeilta. Se ei kuitenkaan ole diffuusionkestävä, joten se ei estä kosteaa ilmaa pääsemästä läpi. Kipsi on itsessään täysin tuulenpitävä, eikä vesiroiskeita voi päästä kipsin ja raakapontin väliin. Joten tuulilevyllä ei ole mitään tehtävää tässä tapauksessa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.