Hei,

Olen vähän aloittelija täällä foorumilla (olen aikaisemmin löytänyt paljon hyödyllistä tietoa, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun todella tarvitsen kysyä jotain). Olen etsinyt ja kaivellut paljon löytämättä kuitenkaan vastauksia pohdintoihini.

Olen juuri muuttanut asuntoon viime vuosisadan alusta (mahdollisesti vielä vanhempaan) ja olen ajatellut aloittaa hyllyjen, kitaratelineiden ja muiden tavaroiden asentamisen, jotka tarvitsevat kestää tiettyä kuormitusta, ja tarvitsen hieman apua tulppien/ruuvien valinnassa ja ehkä vähän yleisiä neuvoja siitä, mitä tulee ottaa huomioon, kun tekee tällaista.

Seinät ovat rappausta jonkin (mitä luulen olevan) kaislamaton(?) päällä ja jotkut seinät ovat rappausta suoraan tiilen päällä. Kun aivan äskettäin asensin koukkuja eteiseen, huomasin, että oli todella vaikea saada ne kiinnittymään kunnolla. Luulen, mutta en ole täysin varma, että kyseinen seinä on rappausta maton päällä, joten olen tullut siihen tulokseen, että en porannut tarpeeksi syvälle (mukana tulleet ruuvit olivat noin 20 mm pitkiä) ja että tämä on syy siihen, miksi ne kiinnittyivät niin huonosti. Sain vinkin täyttää reiät muovikitillä ja sitten painaa tulpat sisään. Se toimi ihan ok, mutta se ei tunnu hyvältä ratkaisulta, kun haluaa asentaa hyllyjä kirjojen sun muiden säilytykseen. Silloin haluaa, että ne istuvat kuin vuori.

Kun olen porannut tähän mennessä, olen tuntenut tulevani rappauksen läpi, mutta pora ei näytä koskaan pääsevän seuraavaan kerrokseen, niin että se voisi saada kiinnityksen johonkin tukevampaan.

Kysymykseni ovat siis seuraavat:
- Mitä tyyppisiä ruuveja/tulppia minun tulisi käyttää, jotta ne istuisivat kunnolla ilman pienintäkään riskiä siitä, että ne romahtavat?
- Olenko oikeassa, kun ajattelen, että pitää porata rappauksen läpi ja seuraavaan "kerrokseen"?
- Onko jotain muuta, mitä tarvitsee ottaa huomioon tai mitä pitäisi huomioida?

Olen erittäin kiitollinen kaikesta avusta!

Axel

Esimerkiksi tämä E-15 091 10 tai E-15 091 11