Hei,

Olen vähän aloittelija täällä foorumilla (olen aikaisemmin löytänyt paljon hyödyllistä tietoa, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun todella tarvitsen kysyä jotain). Olen etsinyt ja kaivellut paljon löytämättä kuitenkaan vastauksia pohdintoihini.

Olen juuri muuttanut asuntoon viime vuosisadan alusta (mahdollisesti vielä vanhempaan) ja olen ajatellut aloittaa hyllyjen, kitaratelineiden ja muiden tavaroiden asentamisen, jotka tarvitsevat kestää tiettyä kuormitusta, ja tarvitsen hieman apua tulppien/ruuvien valinnassa ja ehkä vähän yleisiä neuvoja siitä, mitä tulee ottaa huomioon, kun tekee tällaista.

Seinät ovat rappausta jonkin (mitä luulen olevan) kaislamaton(?) päällä ja jotkut seinät ovat rappausta suoraan tiilen päällä. Kun aivan äskettäin asensin koukkuja eteiseen, huomasin, että oli todella vaikea saada ne kiinnittymään kunnolla. Luulen, mutta en ole täysin varma, että kyseinen seinä on rappausta maton päällä, joten olen tullut siihen tulokseen, että en porannut tarpeeksi syvälle (mukana tulleet ruuvit olivat noin 20 mm pitkiä) ja että tämä on syy siihen, miksi ne kiinnittyivät niin huonosti. Sain vinkin täyttää reiät muovikitillä ja sitten painaa tulpat sisään. Se toimi ihan ok, mutta se ei tunnu hyvältä ratkaisulta, kun haluaa asentaa hyllyjä kirjojen sun muiden säilytykseen. Silloin haluaa, että ne istuvat kuin vuori.

Kun olen porannut tähän mennessä, olen tuntenut tulevani rappauksen läpi, mutta pora ei näytä koskaan pääsevän seuraavaan kerrokseen, niin että se voisi saada kiinnityksen johonkin tukevampaan.

Kysymykseni ovat siis seuraavat:
- Mitä tyyppisiä ruuveja/tulppia minun tulisi käyttää, jotta ne istuisivat kunnolla ilman pienintäkään riskiä siitä, että ne romahtavat?
- Olenko oikeassa, kun ajattelen, että pitää porata rappauksen läpi ja seuraavaan "kerrokseen"?
- Onko jotain muuta, mitä tarvitsee ottaa huomioon tai mitä pitäisi huomioida?

Olen erittäin kiitollinen kaikesta avusta!

Axel

Esimerkiksi tämä E-15 091 10 tai E-15 091 11

... ehkä. Mitä nämä merkinnät tarkoittavat?

Tiiliseinään käyttäisin juuri tiiliseinille tarkoitettuja plugrejä ;) Fischerillä on plugrejä kaikille mahdollisille materiaaleille, valitse vain oikea tyyppi. Huokoisille materiaaleille voi olla hankalaa saada reikiä, mitä konetta ja poria sinulla on käytössäsi? Joskus on parempi käyttää pienempää poraa kuin suositellaan, jotta plugi todella kiinnittyy. Käytän joskus poravasaraa ilman iskuja, kun materiaali on todella löysää, kuten kevytbetonissa esimerkiksi, ja pienemmällä poralla, esimerkiksi 5,5 mm:n sijaan 6 mm:n. Tiiliseinässä toimii hyvin plugien kiinnittäminen liimalla, esimerkiksi PL 400 tai vastaavalla.

Ruokoseinistä en tiedä oikeastaan mitään :blushing:, mutta kokemukseni perusteella muista materiaaleista etsisin ensin seinän sisäisiä tukipuita ja ruuvaisin niihin kiinni. Tai jos niitä ei löydy tai ruokoseinissä ei ole lainkaan tukipuita, asettaisin hyllyt lattialle tai rakentaisin omat tukirakenteet hyllyille, jotka myös kiinnittyvät seinään. Jos seinä koostuu pelkästään ruo'osta ja rappauksesta, tuskin voi ripustaa mitään yli 5 g painavaa sellaiseen, mutta siitä voivat ruoko-asiantuntijat paremmin kertoa.

Thomas Lundquist
Jos rappaus on "vahvistettu" kaislalla, niin se tarkoittaa, että seinärakenne on laudoista tai hirrestä. Hankkiudu pidemmät ruuvit, niin se kiinnittyy ilman ongelmia.

Jan-Å: Minulla ei ole omaa porakonetta, mutta lainasin Bosch ruuvinvääntimen/poran. Siinä ei kuitenkaan ole iskuominaisuutta. Olen nyt palauttanut sen, joten etsin varmaan toisen porakoneen käyttääkseni. En edes uskalla arvata millainen se voisi olla.

Seinissä, joissa tiedän olevan tiiliä, minulla ei ole vielä suunnitelmia porata, mutta niissä on ainakin jotain vakaata mihin kiinnittää. Se on ennen kaikkea nämä toiset seinät, jotka, kuten Thomas kirjoitti, ovat "vahvistettu" kaislalla ja ne joutuvat poraushyökkäyksieni kohteeksi.

Thomas: "lauta tai hirsi seinärunko," tarkoittaako se, että siellä on rankoja, jotka kannattelevat kaislaverkkoa, vai miltä siellä yleensä näyttää? En haluaisi joutua sovittamaan hyllyjen sijoitusta rankojen mukaan, vaan mieluiten asettaa hyllyt tasolleen sinne missä haluan niiden olevan. Mutta jos ymmärsin oikein, pitää porata hieman läpi rappauksen löytääkseni jotain johon voi kunnolla kiinnittää?

broraxel sanoi:
...Mutta jos ymmärrän oikein, kyse on siitä, että porataan hieman ohi rappauksen, jotta löydetään jotain, johon tarttua kunnolla?
Joo. Ne ovat yleensä 3 tuuman paksuisia lankkuja ja 20-25 mm rappausta päälle kaislarautalangalla vahvistettuna. Jotta rappaukseen (reventering) ei tulisi halkeamia, voi esiporata laattaporalla. Rappaus ei kanna mitään painoa, joten tee se oikein ja kierrä tukevat ruuvit lankkuun sen alla. 70-80 mm pitkät ruuvit ovat yleensä sopivia.

70-80 mm pitkät ruuvit + paksuus siitä, mitä aiot kiinnittää.

Ota vain rauhallisesti poratessasi. Oli sama tyyppi (Kloasong) seinää kahdessa viimeisimmässä asunnossani. Toisessa niistä kaisla oli osittain kiinnitetty kanaverkolla ennen rappausta. Poraamalla onnistuin osumaan osaan verkosta, ja siitä tuli melko paljon kitattavaa rakennusfixillä;-)

Muuten on varmasti kuten useat ovat aiemmin kirjoittaneet, että sinulla on seinä, jossa on kiinteät lankut takana.

Mange tack! Etsin käsiini järkevän porakoneen ja ryhdyn hommiin, niin katsotaan miten se päättyy!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.