Olen rakentanut portin, joka on 135x65 cm, ja aion kiinnittää sen betoniseinään. Sijoitan 70x70 tolpan seinään, johon sitten asennan saranat kohtisuoraan seinää vasten, niin että portti avautuu sisäänpäin.
Minulla on kaksi kysymystä:
1. Riittääkö, että saranat ovat 50 cm leveät?
2. Aion asentaa (läpiviennit) vaunupultit kiinnittämään pituussuuntaisen raudan. Pitäisikö myös 4 reikää, jotka kiinnitetään tolppaan, tehdä läpiviennillä, vai riittääkö mukana tulevien ruuvien käyttö? Minulla ei ole niitä juuri nyt tässä, mutta uskoakseni ruuvit olivat noin 30 mm.
Tässä on kuva portista ja saranoista (joka näyttää lyhyemmän mallin, olen valinnut 50 cm pituuden). Ne asennetaan täsmälleen kuten kuvassa näkyy.
Asensin äskettäin portin, joka on 100 cm ja siinä oli vain 30 cm sarana, joten 50 cm pitäisi olla OK sinulle.
Asensin ne pitkittäin ranskalaisilla ruuveilla (paksuimmat, jotka menivät reikiin) ja sitten niin paksut ja pitkät puuruuvit kuin menivät tolppaan.
Esiporaa aina ranskalaisille ruuveille.
Mutta sinun pitäisi myös laittaa poikittaistuki itse porttiin, suuri riski, että se alkaa roikkua ajan myötä sen leveyden vuoksi.
Kiitos vinkistä ruuveista! Uskotko todella, että portti roikkuu ajan myötä, kun olen tehnyt kehyksen, jossa vaakasuorat osat on ruuvattu ylhäältä pystysuoriin, sitten kaikki rimat on ruuvattu sivulta.
Tuntuu siltä, että se on huomattavasti kiertojäykempi (?) kuin tavallinen portti, jossa on kaksi vaakasuoraa lautaa, joissa rimat ovat pystysuorassa ja ruuvattu suoraan lautoihin, koska se voi helposti pyöriä ja mennä vinoon.
Mielestäni se on tyylikkäämpi ilman, ja kun rimat ovat vain 8 mm ulkoreunaan syvyyteen, poikittainen tukipuu työntyisi jonkin verran ulos (20 mm), jos käyttäisin samaa rimalaudetta kuin vaakaosien.
En ole kuitenkaan nähnyt kovin monta, jotka ovat tehneet tällaisia portteja...
Vaikka käytät kehystä, tarvitset vinotuen, jotta portti pysyy suorana, koska se on pidempi kuin korkea.
Voit jättää sen pois ja katsoa, kuinka se toimii ilman, ja kun portti alkaa roikkua, ei ole kovin vaikeaa lisätä vinotuki jälkikäteen.
Olin ajanut ilman vinotukea, kunnes se alkaa roikkua, mutta luulen, että se tulee roikkumaan (ruuvit vetäytyvät ajan myötä puuhun). Jos haluaa tyylikkäämmän designin kuin vinotuki, voi kiristää vaijerin.