Olen kunnostamassa kokonaan vanhaa mökkiä, joka sijaitsee päärakennuksen läheisyydessä. Ajatuksena on, että siitä tulee toimiva yksinkertainen vierasmaja yöpymiseen ja sitä käytetään ehkä muutaman kerran vuodessa (enimmäkseen kesällä). Mökin 2/3 osan alla on vanha kellari, joka on nähnyt parempia päiviä. Alkuperäinen suunnitelma oli myös kunnostaa ja siistiä se hieman saadaksemme tilaa purkkiruoan/vihannesten varastointiin, mutta olemme tulleet siihen tulokseen, että se on liikaa työtä.
Joten kysymys kuuluu: miten kellari voidaan "poistaa käytöstä"? Onko se täytettävä jonkinlaisella soralla, pitäisikö sen antaa olla kuten on, voiko kaikki aukot muurata/valaa niin, että siitä tulee "laatikko"? Kuten kuvista näette, se on melko huonossa kunnossa. Siinä on jonkinlainen teräsrakennelma, seinissä on kiveä ja jonkinlaista betonia ja se on alkanut hajota.
Suursiivoa, pese puhtaaksi seinät ja lattiat sekä tee seinien karkea korjaus. Ei koskaan tiedä, milloin kellari tulee käyttöön. On hyvä voida tarkistaa kosteutta seinistä ja tehdä uusia asennuksia myös alapuolelta.
Kiitos vastauksesta!
Joo, ehkä se on mitä meidän täytyy tehdä sitten
Ongelma on, että mökissä on vain yksi aukko ylöspäin, ei suoraan ulkoa. Olin toivonut, että välttäisin uuden luukun asentamisen lattiaan, jotta en imisi kosteaa kellari-ilmaa ja huonoa hajua, mutta ehkä sen voi rakentaa jollain älykkäällä tavalla, jotta voisi välttää sen?