3 948 lukukertaa ·
6 vastausta
4k lukukertaa
6 vastausta
Tukea huojuva savupiippu
Jäsen
· Stockholm & Västerbotten
· 31 viestiä
Hei,
Minulla on vanha torppa, jossa savupiippu täytyy muurata uudelleen harjan yläpuolelta. Tämä on pian tehty, mutta minua huolestuttaa, että savupiippu on "hieman" hutera. Se on noin 9.5 metriä korkea, ja siinä on läpikulkevia rautoja lattiapalkkien välissä ensimmäisen ja toisen kerroksen välillä, ja nämä ovat luultavasti antamaan tukea mahdolliselle kaakeliuunille (luulen). Näiden rautojen kohdalla savupiippu näyttää olevan "nivelellä". En näe halkeamia rappauksessa ulkopuolella. Kysymys kuuluu, kuinka savupiipun voisi parhaiten tukea? Onko hyvä ratkaisu laittaa kaksi tukia (esim. litteä rauta) savupiipun ympärille pultattavaksi läheisiin kattotuoleihin ja kattopalkkeihin?
Kiitollinen ideoista ja mielipiteistä!
Minulla on vanha torppa, jossa savupiippu täytyy muurata uudelleen harjan yläpuolelta. Tämä on pian tehty, mutta minua huolestuttaa, että savupiippu on "hieman" hutera. Se on noin 9.5 metriä korkea, ja siinä on läpikulkevia rautoja lattiapalkkien välissä ensimmäisen ja toisen kerroksen välillä, ja nämä ovat luultavasti antamaan tukea mahdolliselle kaakeliuunille (luulen). Näiden rautojen kohdalla savupiippu näyttää olevan "nivelellä". En näe halkeamia rappauksessa ulkopuolella. Kysymys kuuluu, kuinka savupiipun voisi parhaiten tukea? Onko hyvä ratkaisu laittaa kaksi tukia (esim. litteä rauta) savupiipun ympärille pultattavaksi läheisiin kattotuoleihin ja kattopalkkeihin?
Kiitollinen ideoista ja mielipiteistä!
Jäsen
· Stockholm & Västerbotten
· 31 viestiä
Hei taas,
Eikö kenelläkään ole ideaa tai mielipidettä?
Terveisin
Eikö kenelläkään ole ideaa tai mielipidettä?
Terveisin
Jos savupiippu on muurattu savilaastilla, ne ovat erittäin heiluvia, erityisesti kun se on niin korkea. Minun ovat noin 7 metriä ja katolla siihen voi melko helposti tönäistä. En usko, että on hyvä tukea sitä taloa vasten, koska talo ja savupiippu liikkuvat aina hieman eri tavoin, savupiippu laajenee hieman lämmetessään ja mahdollisesti talokin liikkuu vähän. Voisitko vain antaa sen olla sellaisenaan ja muurata yläosan uudelleen, ehkä käyttää kalkkilaastia niin, että siitä tulee myös hieman liikkuvampi eikä niin selkeä rajaus.
Jäsen
· Stockholm & Västerbotten
· 31 viestiä
Se voi olla tehty savilaastista, koska se on noin vuodelta 1850.
Nybyggarn - kuinka paljon sinun heiluu? Minun voi liikkua 7-10 mm mutta palaa aina "keskikohtaan", onko se verrattavissa siihen, kuinka paljon sinun voi liikkua?
Nybyggarn - kuinka paljon sinun heiluu? Minun voi liikkua 7-10 mm mutta palaa aina "keskikohtaan", onko se verrattavissa siihen, kuinka paljon sinun voi liikkua?
Jäsen
· Stockholm & Västerbotten
· 31 viestiä
Ok, kiitos avusta Nybyggarn.
Klikkaa tästä vastataksesi