P
On olohuoneessa (360x575 cm) heiluva lattia, ja tiedän miksi, mutta olen hieman epävarma siitä, miten sen parhaiten korjaisi. Ongelma on, että se on 1929 rakennettu valuvalaatta, joka on luultavasti erittäin huonosti raudoitettu. Olohuoneen alapuolella kellarissa on autotalli, jossa on yritetty korjata se laatikko-/nelikulmapalkilla, joka on laitettu sen "tasaiselle" puolelle ja se on melko taipunut. Jos hyppii tai tanssii olohuoneessa, koko lattia heiluu. Mitä mittoja luulette tarvittavan ja kuinka monta palkkia siihen tarvitaan? Voin lisätä, että autotallin kattokorkeus ei ole enemmän kuin noin 190 cm, joten matala rakennekorkeus olisi edullista.

Palkki näkyy kuvassa ylhäällä Kellari, jossa on työpöytä, säilytyslaatikoita ja työkaluja. Kuvan yläosassa näkyy kattopalkki.

Ei kovin harvinainen ongelma valitettavasti. Onko betonilattia huoneessa yläpuolella vai onko siellä puulattia päällä? Jos vastaus on kyllä, kuinka korkea on tämä rakenne? Betoni oli luultavasti osa palosuojausta. Korkeus kellarissa on kuitenkin epätavallisen matala ollakseen vuodelta 1929.

P
Olohuoneessa on parkettilattia ja epäilen, että siinä on sama rakenne kuin vanhassa keittiössä, jossa on noin 10 cm korkeat palkit betonin päällä ja sitten täytetty kuonaa ennen kuin puurunkoinen alustus naulattiin paikoilleen. Joten valitettavasti tilaa ei ole enää palkkien asentamiseen betonin päälle, eikä minulla ole uskallusta purkaa kaikkea, koska koskaan ei tiedä, mitä kellarin seinille voi tapahtua silloin. Ainoa ratkaisu on luultavasti tukea ja laittaa muutama lisäpalkki valettujen pylväiden varaan. Kuitenkin paljon työtä.

Rajoitetulla jännevälillä, 3,6 metriä, on itse asiassa mahdollista käyttää 10 cm korkeita teräspalkkeja ja saada hyväksyttävä tulos.

P
Kuinka monta ja millä etäisyydellä luulet, että niitä tarvitaan? On mahdollisuus saada parempi kattokorkeus, koska autotallin lattia on noin 15 cm korkeammalla kuin ulkona oleva ajotie, mutta se vaatii paljon työtä, koska alla on kalliota, joten riski on, että joudutaan tekemään paljon murtamista.

Tarkoitin, että teräspalkit asetetaan autotallin katon yläpuolelle korvaamaan nykyiset puuorret, jotta saat tukevan välipohjan, joka ei vaikuta betoniin.

P
Aha, sitten ymmärrän, mutta silloinhan vanha parkettilattia menee pois.

Jos se on kalanruotoparketti, sen voi varmaan laittaa takaisin.

P
Luulen, että se on lamelliparketti.
Puulattia, jossa on lamelliparketin kuviointi.

Totta kai se on lamelliparketti. Toisin sanoen ei alkuperäinen. Se on usein mahdollista pelastaa, lukuun ottamatta joitakin yksittäisiä lautoja, jos on varovainen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.