S sblixten sanoi:
Tarkoitat, että ei pitäisi maalata alla olevia ympyröityjä alueita, vaan tehdä lisää sellaisia merkkejä?
[kuva]
Kyllä, se tehdään siististi, hiotaan ja pyöristetään reuna ja maalataan se mitä näkyy, mutta sahattu pitää olla puhdas.

Ajattele peltojen keskellä olevia hirsirakenteisia heinälatoja, käsittelemätön puu kestää satoja vuosia. Mutta jos pensaat ja ruoho pääsevät koskettamaan hirttä eikä se pääse kuivumaan jokaisen sateen välillä, se mädäntyy muutamassa vuodessa.

Stavkirkot Ruotsissa ja Norjassa ovat seisseet tuhat vuotta käsittelemättömällä puulla!
Maalaa ne modernilla maalilla, niin ne mätänevät muutamassa vuosikymmenessä.
 
  • Tykkään
Jonatan79
  • Laddar…
D
F fribygg sanoi:
En ole samaa mieltä, uskon että puhtaat (tai pellavaöljyllä käsitellyt) puupinnat kestävät paremmin kuin tolpat ympärillä maalattuna Beckersin ikkunamaalilla.

Vesiohenteinen alkydi, joka luultavasti on kyseessä tässä tapauksessa, ei ole paras vaihtoehto jos pitäisi maalata tolppa kaikilta puolilta.
En minäkään.

Maalaamaton puu säilyy yleensä paremmin kuin maalattu puu. Katso vanhoja taloja, aitoja, paimenmajoja jne.
 
  • Tykkään
Jonatan79
  • Laddar…
Ne puutalot, jotka yhä elävät, on hoidettu hyvin, niissä on pitkät räystäät ja valittu hyvin puutavarat, ja haluan väittää, että ne on käsitelty tervaamalla tai muulla vastaavalla aineella. Olen samaa mieltä siitä, että käsittelemätön puutavara kestää usein paremmin kuin käsitelty. Annetussa tapauksessa tulisi hioa irtonaiset säikeet pois ja öljytä/peruskäsitellä "oikealla" menetelmällä. Jos katsotaan, miten puuveneitä rakennetaan, on siellä paljon tietoa siitä, miten puurakenteet pitää rakentaa. Siellä, missä puu on kosketuksissa toisen puun kanssa, tulisi se käsitellä lahoamisen estämiseksi ja laittaa jokin vakaampi aine estämään veden pääsyä rakoon. Rakennan hyvällä istuvuudella, estän puun lahoamisen ja laitan tervapaperin väliin niin, että puu ei koskaan kosketa puuta.
/W
 
  • Tykkään
DavidFolkesson ja 1 muu
  • Laddar…
Minusta tuntuu, että tässä asiassa on kyse paljon "omenoista ja päärynöistä", kun pohditaan, maalataanko vai ei tolpan alaosaa.
Voin olla väärässä, mutta kokemukseni mukaan, jos maalataan tämän erityisen tapauksen pääty, verrattuna siihen, että jätetään se sellaiseksi kuin se on, se kestää pidempään maalattuna/kosteussuojattuna.
Jättää muutamia pieniä kohtia alhaalla, joissa kosteus voi imeytyä, ei ole hyvä ratkaisu.
 
S sblixten sanoi:
Tuntuu olevan paljon "omenoita ja päärynöitä" kysymyksessä, maalataanko pylvään alaosa vai ei.
Voin olla väärässä, mutta kokemukseni mukaan, jos maalaat pään tässä erityistapauksessa, verrattuna siihen, että jätät sen sellaiseksi kuin se on, se kestää pidempään maalattuna/kosteussuojattuna.
Jättää muutama pieni kohta alhaalla, missä kosteus voi imeytyä, ei ole hyvä ratkaisu.
Maalaaminen voi tarkoittaa monia asioita.
Voimmeko sanoa lahosuojata sopivalla aineella?
Sen jälkeen varmistaa oikealla käsittelyllä, että organismit eivät voi kukoistaa ja että kosteus ei jää sisään.
Lahosuojausta voidaan tehdä monin tavoin, muun muassa käytetyllä suojalla.
"Oikea käsittelyvarmistus" voidaan myös tehdä monin tavoin.
Maalata muovimaalilla on toisessa päässä asteikkoa, kun taas olla tekemättä mitään on keskellä asteikkoa, mitä tarkalleen ottaen pitäisi tehdä en halua käsitellä, sillä yhdyn mielipiteeseen, että "omenat ja päärynät" kukoistavat meidän mielipideasiantuntijoiden keskuudessa.
/W
 
  • Tykkään
fribygg
  • Laddar…
Nyt kun olemme siirtyneet maalaamiseen.

Aion rakentaa kaiteeni alla olevan kuvan mukaisesti. Pystykaiteet ovat, kuten sanottu, maalattu ympäriinsä, mutta miten tekisitte vaakapuilla?

Ikkunamaalia ympäriinsä vai riittäisikö pohjamaali takapuolelle, joka on pystykaiteita vasten?

Pystykaiteeni tulevat olemaan tiiviisti toisiaan vasten ylhäällä ja alhaalla, jos sillä on merkitystä.
 
  • Kaaviokuva, jossa on ylälankku, keskellä kaidepuu ja alalankku tippanokalla. Osat nimetty ruotsiksi.
Workingclasshero Workingclasshero sanoi:
Maalaaminen voi tarkoittaa monia asioita.
Voimmeko sanoa lahonsuojauksesta sopivalla aineella?
Sen jälkeen varmistetaan oikealla käsittelyllä, ettei organismit voi kukoistaa eikä kosteus jää vangiksi.
Lahonsuojausta voi tehdä monella tavalla, muun muassa sillä suojalla, joka nyt on asetettu sinne.
"Varmistaa oikea käsittely" voidaan myös tehdä monella tavalla.
Maalaus muovimaalilla on toisessa päässä asteikolla, kun taas ei tehdä mitään on keskellä asteikolla, mitä tarkalleen ottaen pitäisi tehdä, en halua mennä siihen, koska olen samaa mieltä siitä, että "omenoita ja päärynöitä" kukoistaa meidän ammattilaisten joukossa.
/W
En vastusta mitään sinun kahdessa viestissäsi "maalausdebateissa".
Olen samaa mieltä kanssasi.
Sen sijaan on outoa, kun joku kirjoittaa paineilmasta ja uudelleen kyllästetystä puutavarasta, kun kyseessä on kyllästämätön puutavara. Samoin 200 vuotta sitten tehdyt hirsimökit, jotka ovat edelleen hienoja.
Ehkä olen hidas, mutta minun on vaikea nähdä yhteyttä TS tapaukseen.
Tai olenko vain äreä oman lähestyvän maalaustyöni vuoksi, joka on 80 kg maalia 😉
 
  • Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
A Amrich sanoi:
Ikkunamaali ympäriinsä vai riittääkö pohjamaali takapuolella, joka tulee säleiden kohdalle?
Jos tarkoitat veteen sekoitettavaa alkyydimaalia, kuten olet jo käyttänyt, mielestäni on hyvä maalata sillä puuta mahdollisimman vähän.

Maalaa sen sijaan pellavaöljyllä/pellavaöljymaalilla.
 
  • Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
A Amrich sanoi:
Nyt kun olemme kuitenkin liukuneet maalaamiseen.

Aion rakentaa kaiteeni alla olevan kuvan mukaisesti. Kuten sanottu, pystypuut on maalattu kokonaan ympäri, mutta miten tekisitte alalistojen kanssa?

Ikkunamaalia ympäriinsä vai tyytyisinkö pohjamaaliin takapuolelle, joka sijoittuu pystypuita vasten?

Minun pystypuuni tulevat olemaan kiinni toisissaan ylhäällä ja alhaalla, jos sillä on merkitystä.
Et mainitse, onko kyseessä painekyllästetty puu vai ei.
Riippumatta siitä, jos puu on tarkoitus maalata ulkona, sen tulisi olla öljymaalia, jota luulen on EU:ssa kielletty valmistaa.
Nordsjöllä on öljymaali, luullakseni, ja pellavaöljymaalilla on poikkeus, joten sekin toimii, mutta lue ainesosaluettelo varmistaaksesi.
 
S sblixten sanoi:
on oltava öljyvärjäys, jota uskon olevan kielletty valmistettavaksi EU:ssa
Onhan olemassa oikeaa maalia ostettavaksi Ruotsissa!
https://ottossonfarg.com/
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.