Rakennan kattoa terassini päälle. Katto kannatetaan etureunassa neljällä pylväällä. Pylväät koostuvat liimapuusta, kooltaan 115x115 mm, ja ne lepäävät pääasiassa suoraan pilareiden päällä (bitumipaperin välityksellä), mutta ne on myös lovettu saamaan tukea etummaisesta tukipalkista, joka sekin lepää pilarin päällä.
Pylväät on maalattu Beckers fönsterfärg plus -maalilla, jonka valmistajan mukaan pitäisi sopia sellaisten esineiden maalaukseen, jotka maalataan kaikilta puolilta. Päät on myös pohjustettu öljyllä.
Luulin, että kattouloke suojaisi pylväitä hyvin sateelta, mutta olen nyt huomannut, että näin ei ole, ja ne kastuvat melkein jokaisessa kuurosateessa.
Nyt olen huolissani siitä, että pylvääni lahoavat ja että minun olisi pitänyt valita painekyllästetyt pylväät sen sijaan... Olen käyttänyt paljon aikaa ja rahaa tähän, mutta pelkään tehneeni suuren virheen.
Sillä kiinnityksellä pohjassa se ei näytä optimaaliselta.
Sinun täytyy varmistaa, ettei alaosaan jää seisovaa vettä/kosteutta jonka tolpat voivat imeä itseensä.
On olemassa riski kosteusvaurioille, kyllä. On hyvä, että olet laittanut tervapaperia väliin ainakin. Liimapuupylväs on kuusesta, joten öljyäminen ei auta paljon. Kuusella on suljettuja soluja eikä se ime öljyä. Se jää pinnalle ja suojaa. Eli sinun täytyy tarkkailla pylvään ja palkiston välistä siirtymää. Olen itse rakentanut samalla tavalla, mutta painemädätyksellä käsitellyillä liimapuupylväillä, jotka on maalattu.
Mikään ei ole ikuista.....jatka rakentamista ja ylläpitoa sitä mukaa vaan. Kun 15-20 vuoden päästä se on todella laho, niin ehkäpä joku muu joutuu tarttumaan siihen joka tapauksessa.........
Ei ole hyvä, jos kahden puukappaleen välissä on ohut rako! Se on kuin tehty veden tunkeutumiselle kapillaarivaikutuksen avulla ja jäämiselle paikalleen. On parempi, että raon leveys on muutama mm ja käyttää välilevyjä pylväiden asettamiseen, jolloin päätypuu voi kuivua nopeasti sateen jälkeen.
Tärkeää tavallisen liimapuupuun (kuusi) käytössä ulkona on, että se saa mahdollisuuden kuivua ja ettei sadevesi jää pinnalle seisomaan sateen jälkeen. Se kestää sadetta, jos se on maalattu, mutta ei seisovaa vettä. Sinun riskisi on tuo seisova sauma palkiston ja pilarin välillä. Siihen vesi pääsee sisään ja kuivuminen on hankalaa.
Harkitse, olisiko järkevää tehdä uudestaan painekyllästettyjen pilareiden kanssa. Painekäsitelty liimapuupuu ei vaikuta olevan täysin harvinaista Ruotsin pohjoisosassa. Eteläisessä Ruotsissa sen löytäminen oli lähes mahdotonta, kun ostin Martinsson ja Moelven (tukkukauppiaat) voivat toimittaa sitä kaupalle.
Pylvään päätypuu on se heikko kohta, ja sitä on vaikea ylläpitää ajan myötä, koska se on plinttiä ja kantopuuta vasten.
Ei ole kovin hauskaa tehdä uudelleen, mutta teen sen mieluummin nyt ennen kuin kaide ruuvataan pylväisiin...
Ratkaiseva kysymys on, kuinka paljon parempi painekyllästetty pylväs on nykyiseen ratkaisuun verrattuna. Kuinka monta vuotta käyttöikä pitenee? Vaikea ehkä vastata, mutta onko ero marginaalinen vai merkittävä?
Jos teen uuden painekyllästetyillä pylväillä, pitäisikö minun tehdä joitakin muita muutoksia vai jatkaako samalla tavalla?
Mutta mistä aikakehyksistä puhutaan? Tavallisesta puutavarasta on rakennettu kautta aikojen sekä hyvin että huonosti. Eihän se muutu käyttökelvottomaksi vuoden sisällä...
Mutta mitä aikavälejä puhutaan? onhan tavallisella puutavaralla rakennettu kautta aikojen sekä hyvin että huonosti. Ei se suoraan vuosiakaan ole, että se mätänisi käyttökelvottomaksi.......
Juuri niistä aikaväleistä kysyn, eli kuinka monta vuotta ekstraa saan painekyllästetyllä tolppa. Jos se on vain marginaalista, ei ehkä kannata tehdä uudelleen. Mutta epäilen, että tässä tapauksessa se voi olla enemmän kuin marginaalista?
Ei ole mukava tunne rakentaa jotain ja tietää tehneensä virheen, jonka vuoksi se pitää "piakkoin" tehdä uudelleen.
Ei houkuttele paljon vaihtaa tolppia 5-7 vuoden päästä, kun kaide on paikallaan.
Mieti, ettei ehkä ole sen arvoista tehdä uudelleen painetuilla pylväillä. Painettu liimapuuta ei tunnu olevan täysin harvinaista pohjoisessa Ruotsissa. Kuulin etelässä Ruotsissa on melkein mahdotonta saada, kun ostin Martinsson ja Moelven (tukkumyyjät) voivat toimittaa kauppaan.
[kuva]
Soitin paikalliseen rakennuskauppaani, ja heillä oli varastossa painettuja liimapuupylväitä 115x115, ja sain hyvän hinnan, joten tartuin tilaisuuteen! Toivottavasti se antaa minulle muutaman lisävuoden huolettomia vuosia terassilla.
Nyt tarvitsen neuvoja maalauksessa. Onko sääntö, että odotetaan vuosi, ennen kuin maalataan painekyllästettyä puutavaraa, myös liimapuulle?
Pitäisikö minun maalata koko pylväs, mukaan lukien päätypuu?
Värittyyppi?
Kiitos kaikille muille ketjussa, jotka auttoivat minua pääsemään päätökseen. Harmi tehdä uudelleen, mutta se tuntuu hyvältä sielussa.
Täytyy katsoa, käytänkö samaa rakennetta/kiinnitystä vai yhdistänkö painetut pylväät jonkinlaiseen shimmilevyyn tai vastaavaan.
Pylväsjalka, jota yllä linkitettiin, ei uskoakseni mahdu tai pysy tukevasti, koska anturat ovat hieman epätasaisia yläosasta.
Olen pohjustanut indstriprimerillä, kuten Caparolin Unigrund tai Bilteman snickerigrund. Tämä tarttuu puuhun kunnolla. Se on kestänyt 25 vuotta vanhimmissa maalaamissani painetuissa puutöissä. Varmasti voimakkaampi kyllästys tuolloin, mutta periaate on sama. Sillä mitä maalaat pohjamaalin päälle, on vähemmän merkitystä. Valitse sama maalilaji kuin taloon. Painetut liimapuupylväät ovat jo kuivuneet ja pitäisi olla mahdollista maalata suoraan. Pyyhi ne ensin jollain liuottimella, kuten lakkabensiini tai T-sprit. Niissä voi olla "rasvaisia" jäämiä.
Olen pohjustanut indstriprimerillä, kuten Caparols Unigrund tai Biltemas snickerigrund. Tämä tarttuu hyvin puuhun. Se on kestänyt 25 vuotta vanhimmissa maalaamissani painetuissa puusnickerioissa. Varmasti vahvempi kyllästys silloin, mutta periaate on sama. Mitä maalaat pohjusteen päälle, ei ole niin tärkeää. Valitse samaa maalitapaa kuin taloon.
Painetut liimapuupilarit ovat jo kuivuneet ja ne pitäisi voida maalata suoraan. Pyyhi ne ensin jollakin liuottimella, kuten lakkabensiini tai T-sprit. Niissä voi olla ”rasvaisia” jäänteitä.
Ok, minulla on jonkin verran ”Beckers Primex Trägrund” jäljellä, mutta saatan hankkia paremman pohjamaalin.
Suositteletko, että maalaan aivan kaikki sivut mukaan lukien päätypuu liimapuupilareilla, joissa vesi voi seistä, vai onko jokin osa, joka toimii parhaiten ilman maalia?