Hei,

Sähkömiehen poistettua vanhan sähkön talostamme, kellarin seinässä on paljon reikiä, jotka tarvitsevat tasoitusta. Katso kuva esimerkistä.

Valitettavasti en tiedä, mitä materiaalia seinä on, mutta ehkä joku teistä osaa kertoa?

Kysymykseni on, sopiiko tavallinen Beckenin medium-tasoite, vai tarvitaanko jotain erityistä, koska kyseessä ovat kellarin seinät?

Pyykkitupa on muutaman huoneen päässä, eikä siitä tule hirveän kosteaa sen jälkeen kun vaihdoimme uuden kuivausrummun. Sitä ennen kuivausrummun aikana syntyi kondenssia koko kellarin seinille.

Kiitos kiitos!
 
  • Kellariseinä, jossa on useita reikiä ja valkoinen Beckers-tasoitetuote näkyvissä vasemmassa alakulmassa.
Näyttää olevan rapatut seinät. Se varmaan toimii tavallisella kevytkittillä, mutta itse käyttäisin jotain sementtipohjaista tuotetta, kuten husfix tai vastaavaa. Jos ei muuten, niin se ei kutistu, joten välttyy laittamasta useita kerroksia...
 
  • Tykkään
Auusi
  • Laddar…
Ota mitä sinulla on kotona.
 
Sinun kannattaa ehdottomasti käyttää sitä, mitä @useless ehdottaa. Ei haittaa, jos kostutat pinnan kevyesti sumutinpullolla ennen kuin laitat päälle husfixen.
 
  • Tykkään
Auusi
  • Laddar…
Mikael_L
Och med fukta lätt menas inte att det bara ska bli pyttelite fukt, utan att det inte ska vara så mycket vatten att det rinner.

Dvs, tveka inte med att fukta, det viktiga är att det man spacklar/putsar mot inte är så torrt att det suger ur all fukt från massan man påför.
Om cement eller gipsbaserad fyllning används är det "livsviktigt" då det är vattnet i massan som behövs för den kemiska reaktionen.

Även vid vattenbaserat sandspackel (skivspackel för gipsskivor och sånt) så är det inte så dumt med att fukta sugande ytor lite.
 
  • Tykkään
Auusi
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Näyttää olevan rapatut seinät. Se toimii varmasti jollakin tavallisella kevytpaklilla, mutta itse käyttäisin jonkinlaista sementtipohjaista tuotetta, kuten husfix tai vastaavaa. Jos ei muuta, niin se ei kutistu, joten ei tarvitse laittaa useita kerroksia...
Kiitos paljon vastauksesta! Lähden heti hakemaan husfixiä! (y)
 
mexitegel mexitegel sanoi:
Sinun kannattaa ehdottomasti käyttää sitä, mitä @useless ehdottaa. Ei haittaa, jos kostutat pintaa hieman kukkasumuttimella ennen kuin laitat husfixiä.
Kiitos paljon vastauksesta! Varmistan, että kostutan vähän ennen. (y)
 
Älä kostuta, kastele. Ota kova pensseli tai harja, joka kastat veteen ja läiskytä päälle. Näin saat samalla irtoavaa soraa pois.
 
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Ja kun sanotaan "kostuta kevyesti", se ei tarkoita, että sen pitäisi olla vain vähän kosteaa, vaan että veden ei pitäisi olla niin paljon, että se valuu.

Eli älä epäröi kostuttaa, tärkeintä on, että se, mihin pakkeloidaan/tasoitellaan, ei ole niin kuivaa, että se imee kaiken kosteuden massasta, jota levitetään.
Jos käytetään sementti- tai kipsipohjaista täytettä, se on "elintärkeää", koska massan vesi on tarpeen kemialliseen reaktioon.

Myös, kun käytetään vesipohjaista hiekka-ainetta (levypohjustetta kipsilevyille ja niin edelleen), ei ole huono ajatus kostuttaa imuavia pintoja hieman.
Mahtavaa tietoa! Kiitos paljon! Nyt on ostettuna husfix ja minun tarvitsee vain kerätä voimia aloittaa pakkelointi (y):D
 
Älä sekoita liian löysäksi. Muista, että siitä tulee hieman 'sileämpi' muutaman minuutin sekoittamisen jälkeen.
 
  • Tykkään
Auusi
  • Laddar…
Mikael_L
Oma kokemukseni talonkorjauksesta on, että se kovettuu melko hitaasti.

Se ei ole ongelma, paitsi että joutuu odottamaan ennen kuin jatkaa seuraavaan vaiheeseen. Eli älä poraa tai käsittele ennen kuin seuraavana päivänä. Ja maalaamisen kanssa pitää tietysti odottaa vielä pidempään, sen pitää olla täysin kuiva ensin.

Jos on kiire, kipsilaasti/kipsipinnoite on parempi, erityisesti jos sekoittaa sen melko vähään veteen, jolloin sen päälle voi maalata suhteellisen pian.

Mutta jos sinulla, TS, on aikaa, mielestäni talonkorjaus on sinulle parempi valinta. Siitä tulee yhtenäisempi materiaali kuin olemassa oleva.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Auusi
  • Laddar…
Jos kosteuttaa liikaa niin, että se on "dygnsurt", mielestäni husfix imee sen ja muuttuu löysemmäksi. Se ei ole valtava ongelma, paitsi että kuivuminen vie enemmän aikaa. Mutta mieluummin niin kuin ei mitään :).
 
  • Tykkään
Auusi
  • Laddar…
useless useless sanoi:
Älä sekoita liian löysäksi. Muista, että se muuttuu hieman 'sileämmäksi' muutaman minuutin sekoituksen jälkeen.
Hyvä vinkki, kiitos!
 
Mikael_L Mikael_L sanoi:
Min erfarenhet av husfix är att det härdar rätt långsamt.

Det är ju inga problem, förutom att man får vänta med att fortsätta med nästa steg. Dvs börja inte borra eller bearbeta förrän dagen efter. Och måla behöver man förstås vänta ännu längre med, det ska ju bli helt torrt först.

Är det bråttom med saker och ting är gipsbruk/gipsputs bättre, särskilt om man blandar det med ganska lite vatten så går det t.o.m att måla över relativt snart.


Men har du, TS, tiden, tycker jag husfix är bättre val för dig. Det blir ett mer likvärdigt material som det befintliga.
Jag har inte bråttom så husfix blir toppen! Tack!
 
mexitegel mexitegel sanoi:
Jos kostuttaa liikaa niin että se on "läpimärkä", niin mielestäni husfix imee sen itseensä ja muuttuu löysemmäksi. Se ei ole mikään suuri ongelma, muuta kuin että kuivuminen kestää pidempään. Mutta mieluummin näin kuin ei ollenkaan :).
Joo ei ongelmaa, pääasia että lopputuloksesta tulee hyvä! Kiitos!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.