Ei tullut ihan hyvä tämä... vai toimiiko se? Portinpylväs notkuu painon alla, joten olen tehnyt pikaratkaisun, joka olisi ehkä voinut olla tyylikkäämpi. Mitä mieltä olette?

Asetin tolpan vähän kauemmas ja vinotuennan. Ajattelin kiinnittää siihen palan raudoitusverkkoa ja köynnöskasvin, ja voimme piilottaa kottikärryn jne. taakse.

Taustaa, että korvasin vanhan laudan, joka oli puhjennut myrskyssä (todella vanha), veistämällä 45x45 pystylaudan. Portti tehtiin samasta. Tolpat ovat 70x70. Olisiko 95x95 kestänyt notkumista paremmin?

Minulla on hitsauslaite, joten mietin, olisiko siistimpää laittaa neliöteräs vinotuennaksi... vai olisiko ehkä siistimpää vain olla vinotukena suoraan ylimääräiseen plinttiin?

Tai sitten vain todetaan, että se rauhoittuu, kun kärhö tai vastaava on kasvanut.

Puisimuuri, jossa avonainen portti, kiveys ja viherkasveja ympärillä, taustalla nurmikkoa ja puita. Puisia portteja ja aita, joiden tukena on viistotuki. Edessä kiveys ja musta muovisanko. Taustalla pensaita ja katto antennilla. Puisia pystylautoja muodostamassa aidan, jonka tukena on vino tukipuu. Tausta vehreä, sininen taivas ja pensaita.

O olofh sanoi:
Ei mennyt ihan hyvin tämä… vai toimiiko se? Porttitolppa notkistuu painon vuoksi, joten olen tehnyt väliaikaisen ratkaisun, joka olisi ehkä voinut olla tyylikkäämpi. Mitä mieltä olette?

Laitoin tolpan hiukan etäämmälle ja vinotuennan. Ajattelin kiinnittää siihen palan raudoitusverkkoa ja köynnöskasvin niin voimme piilottaa kottikärry jne. taakse.

Taustaksi korvasin samalla paikalla aiemmin olleen, erittäin vanhan ja tuulen rikkoman aidan pystysuoralla 45x45 laudalla. Portti rakennettiin samasta materiaalista. Tolpat ovat 70x70. Olisiko 95x95 kestänyt notkahduksen paremmin?

Olen miettinyt, että hitsaus saattaisi näyttää paremmalta, jos asetetaan neliöputki vinotuennaksi… tai ehkä tyylikkäämpää vain laittaa vinotuenta suoraan alas ylimääräiseen perustuslaattaan?

Tai sitten voi vain sanoa, että se tulee olemaan kunnossa, kun klematis tai jokin vastaava kasvaa ylös.

[kuva][kuva][kuva]
Olisin kokeillut asettaa vinotuennan, kuten kuvassa näkyy ämpärin vieressä, aivan alas perustukseen.

S Svenneiskåne sanoi:
Olisin kokeillut laittaa vinotuen, jonka näkee kuvassa ämpärin kanssa, aivan alas betonilaattaan asti.
Joo, mietin myös, jos se näyttäisi vähän siistimmältä. Täytynee tehdä koe huomenna.

Se on raskas aita ja ovi/portti on melko leveä, joten sen täytyy olla todella raskas. Jos sitä käsitellään vain yhdellä tolppalla, sen on oltava tukeva, samoin kuin betoniperustus/plintti. Mututuntuma sanoo vähintään 6x6" tolppa ja ehkä metrin syvä ja noin 30 x 30 cm plintti, mieluiten "siivillä", jotka vähentävät entisestään maaliikkeitä.

Muokkaus: Ja tukevat plinttirautat (lattarauta kuten 8x40mm tai mieluummin vahvempia).

Teknisesti suurimman vakauden saavuttamiseksi nykyisellä rakenteella vinotuki tulisi ulottua suoraan alas plinttiin.

Jos se on riittävän vakaa nyt, niin klematis, joka peittää koko rakenteen, on erinomainen. Se ei ehkä ole alkuperäisen suunnitelman mukainen, mutta itse asiassa parempi, koska se nyt tarjoaa hieman piilossa olevan paikan kottikärrylle.

Oldboy Oldboy sanoi:
Se on raskas aita ja ovi/portti on melko leveä, joten sen täytyy olla todella raskas. Jos sen tukena on vain yksi tolppa, sen on oltava luja, samoin kuin betoniin perustuva tuki/pilari. Tuntuma sanoo vähintään 6x6" tolppa ja ehkä metrin syvä ja noin 30 x 30 cm pilari, mielellään "siivillä", jotka vähentävät edelleen maan liikkeiden riskiä.
Edit: Ja voimakkaat pilarirauta (lattarauta tyyppiä 8x40 mm tai mieluummin vielä vahvempi.

Teknisesti suurimman vakauden saavuttamiseksi nykyisellä rakenteella vinotukena tulee mennä suoraan pilarille.

Jos se on riittävän vakaa nyt, se on erinomainen paikka klematiksen kiinnittämiseen, joka peittää kaiken. Se ei ehkä ole alkuperäisen suunnitelman mukainen, mutta itse asiassa parempi, koska se antaa nyt hieman syrjäisemmän paikan kottikärrylle.
Nyt se ei enää huoju, joten teen yksinkertaisen ratkaisun ja kiinnitän palan raudoitusverkkoa ja istutan klematiksen. Takana kasvaa myös yksi iso, joten kuluu vain yksi kausi ja se piiloutuu. Jos ei, vaihdan ensi syksynä…

O olofh sanoi:
Nyt ei huoju, joten aion tehdä yksinkertaisen ratkaisun ja kiinnittää palan raudoitusverkkoa sekä istuttaa clematis. Taustalla kasvaa myös kunnollinen, joten kestää vain kauden tai pari ennen kuin se peittyy. Jollei se onnistu, vaihdan ensi syksynä...
O olofh sanoi:
Ei tullut ihan hyvä... tai tuleekohan tämä toimimaan? Portin tolppa huojui painon takia, joten tein tilapäisratkaisun, joka olisi ehkä ollut mahdollista tehdä siistimmin. Mitä mieltä olette? Asetin tolpan hieman ulos ja vinotuen. Ajattelin kiinnittää palan raudoitusverkkoa ja köynnöskasvia, jotta voimme piilottaa kottikärryn jne. taakse. Taustana korvasin samassa paikassa olleen aidan (joka oli erittäin vanha ja rikkoutunut tuulessa) pystyssä olevasta 45x45 laudasta tehdyn aidan kanssa. Portti rakennettiin samasta materiaalista. Tukipilarit ovat 70x70. Olisiko 95x95 sietänyt paremmin huujuvaa rakennetta? Omistan hitsausvälineet, joten mietin, olisiko tyylikkäämpää asentaa nelikilpikangas vinotuena.. tai ehkä tyylikkäämpää olisi vain laittaa vinotuki suoraan alas lisäplinttiin? Tai vain sano, että se näyttää hyvälle, kun klematis tai vastaava kasvaa.

[kuva][kuva][kuva]
Olen samaa mieltä, että vinotuki luultavasti tekee enemmän hyötyä suoraan alas plinttiin, vaikken olekaan insinööri. Mutta riippuen siitä, kuinka korkealla se on: etkö voisi asentaa sääntöä saranoitustolpan ja taloa kohti olevan seinän tolpan väliin "upotettuna", kun portti on kiinni. Mutta ehkä silloin lyöt pääsi?🙂

P per-o sanoi:
Olen samaa mieltä jonkun kanssa aikaisemmin vastauksessa siitä, että vinotuki tekee todennäköisesti enemmän hyötyä suoraan alas perustus ilman että on insinööri.
Mutta riippuen siitä, kuinka korkea se on: etkö voisi asentaa säädintä saranoiden pylvään ja lyhyen seinän pylvään väliin taloa vasten "sisäänrakennettuna" kun portti on suljettuna. Mutta ehkä silloin osuu päähän?🙂
Kyllä, silloin joutuu valitettavasti kumartumaan. Yksi vaihtoehto on kääntää koko portti niin, että saranat ovat toisella puolella, koska sisempi pylväs on kiinnitetty julkisivuun. Mutta se vaatisi vähän enemmän työtä muokata portin Z-lautaa ja vähän muuta.

Teemme näin ja katsotaan miten käy. Mietin hetken vaijeria perustukseen tyyliin vanttiruuvilla sen kiristämiseksi...

Aioin laittaa vinotuen porttipylvään yläosasta alas pylvääseen kolme (ensimmäinen pylväs on porttipylvään kohdalta) aidassa.
Mahdollisesti myös ristiin/vinotukea aidan ensimmäisen osan sisäpuolta kun kerran olen siinä ja todennäköisesti on rakennuksesta ylijäänyttä puujätettä.
Pari lankkua/lautojen väliin säleikön ja aidan välillä tukee myös.. Kulman sisäpuolella ei ole kuitenkaan mitään hyötyä kun kasvillisuus alkaa ja joitakin puolen metrin tai pidempiä ylijäämäpaloja sinulla todennäköisesti jo on.

Tarvitset luultavasti laittaa tukipuun säleikön alareunaan peitemattolle ja voit asettaa rinnakkaisen tuen olemassaolevan kanssa vaikka vain symmetrian vuoksi.

Bronken
Luulen, että se olisi paljon vakaampi, jos vain "kääntyisi pois" vähän ennen ovea, niin että saa tukevan kulman tolpan (sininen) avulla, joka on kiinnitetty, mutta vähän matkan päässä, olemassa olevaan tolppaan (tarkoittaa kuitenkin hieman kapeampaa ovea).

Rakennesuunnitelma, johon on lisätty ylimääräinen sininen pylväs oranssien ja mustien viivojen viereen parantamaan vakautta rakennusprojektissa.

• Tykkään
olofh
  • Laddar…
Bronken Bronken sanoi:
Luulen, että siitä tulisi paljon tukevampi, jos vain "taivuttaisit" hieman ennen ovea, jotta saat tukevamman kulman ylimääräisen tolpan (sininen) avulla, joka on kiinnitetty, mutta hieman erillään, olemassa olevasta tolpasta (tarkoittaa kuitenkin hieman kapeampaa ovea)

[kuva]
Ah, olet aivan oikeassa, fiksua. Mutta vähän liian paljon työtä korjata. Täytyy lisätä oppimistiliin :-)

Hieno aita, hyvää työtä 👍

Jos kiinnität vahvikeverkon jo tekemääsi rakenteeseen, siitä tulee erittäin vakaa, koska vahvikeverkko vakauttaa kaiken aivan kuin olisit asettanut siihen levyn. Vahvikeverkko on kiinnitettävä molempiin pystysuoriin tolppiin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.