Poltatko?
Jos et polta, sinun ei tarvitse huolehtia mistään syövästä.

• Tykkään
nissenhj
  • Laddar…
Nja on entinen suurkuluttajaröökääjä, mutta monia vuosia sitten. Viimeisten 2 vuoden aikana vaimo on kuitenkin saanut minut mukaan ottamaan 1-2 iltaisin. Olen pitkään ajatellut lopettaa tuon tavan, koska en oikeastaan halua. Eilen sanoin itse asiassa sille stopin tämän tapahtuman vuoksi. Hyvä syy lopettaa se. Lisäksi asumme talossa, jossa on hieman radonia, joten tupakointi on erittäin typerää kaikin tavoin.

Tällainen altistuminen lisää elinikäistä riskiä sairastua keuhkosyöpään ja mesoliittiin, ja altistuminen on tapahtunut eikä sitä voi peruuttaa. Täällä byggahus:ssa on keskustelua asbestin tieteellisestä vaarallisuudesta, ja sen tiedon perusteella voi laskea, kuinka vaarallista altistuminen on. Ilman keskustelun lukemista veikkaisin, että sitä voisi verrata muutaman tusinan savukeaskin polttamiseen. Tuuletin myös talon kunnolla ja pyyhkisin kaikki pinnat kostealla.

Nämä sairaudet kehittyvät 20-40 vuodessa, ja olen melko varma, että lääkärit tulevat "remontoimaan" keuhkosi 15-20 vuoden kuluttua. Lääketiede kehittyy nopeasti, ja on monia potilaita, joiden keuhkot ovat pahasti ärsyyntyneet tupakoinnista ja jotka tarvitsisivat tällaista hoitoa.

• Tykkään
Susanna Kaas von Mentzer
  • Laddar…
Pippirull sanoi:
Voin toki olla enintään 100 varma, mutta näyttää selvästi valkoiselta asbestilta sen perusteella mitä olen nähnyt. Se mitä revin irti oli kuin sideharso jollain valkoisella.
Katsoin nyt myöhemmin eristyksen päitä, näkyy melko selvästi valkoinen kakku, tyyliin kuin kipsi.
Talo on rakennettu 1957, joten eniten viittaa asbestiin.
Sitten on hyvin mahdollista, että kyseessä on lasivilla eikä asbesti, jätä analysoitavaksi! Jos olet onnekas, saat rauhoittavan tuloksen.

Naapuri on työskennellyt asbestin parissa eikä ole koskaan polttanut tupakkaa, nyt hänellä on keuhkosyöpä.

Thomas_Blekinge sanoi:
Naapuri on työskennellyt asbestin parissa eikä ole koskaan tupakoinut, nyt hänellä on keuhkosyöpä.
Juuri niin, työskennellyt asbestin kanssa.
Pitäisi olla enemmän huolissaan jatkuvasta tupakoinnista kuin altistumisesta asbestille kerran remontin yhteydessä.

• Tykkään
EvertL
  • Laddar…
pelpet sanoi:
Tällainen altistus lisää elinikäistä riskiä keuhkosyöpään ja mesolitismiin, ja altistus on tehty eikä sitä voi tehdä tekemättömäksi. Täällä byggahus.comissa on ketju asbestin tieteellisistä vaaroista, ja niiden tietojen perusteella voi arvioida, kuinka vaarallista altistus on ollut. Tarkistamatta ketjua arvelisin, että se voisi verrata savukkeiden polttamiseen, ehkä parin tusinan verran. Suosittelen myös talon tuulettamista kunnolla ja kaikkien pintojen kosteapuhdistusta.

Nämä sairaudet kehittyvät 20-40 vuodessa, ja olen melko varma, että lääkärit tekevät keuhkorenovaation 15-20 vuoden kuluttua. Lääketiede etenee nopeasti, ja on monia potilaita, joiden keuhkot ovat pilalla tupakoinnista, ja jotka kaipaisivat sellaista hoitoa.
Tiedätkö mikä ketju se on? Miltä foorumilta etsisin?

Thomas_Blekinge sanoi:
Naapuri on työskennellyt asbestin kanssa eikä ole koskaan polttanut tupakkaa, nyt hänellä on keuhkosyöpä.
Hän on tietysti työskennellyt sen kanssa, joten riski on suurempi. En ole ollenkaan yllättynyt itse asiassa.

mlkjhr sanoi:
On hyvin mahdollista, että kyseessä on lasivilla eikä asbesti, anna analysoida! Jos olet onnekas, saat rauhoittavia uutisia.
No, uskon kyllä, että eristeenä on lasivilla, mutta päissä ja mutkissa on ikään kuin valkoinen kakku, jonka tulkitsen valkoiseksi asbestiksi. Ehkä pitäisi kuitenkin lähettää näyte ja saada varma tieto. Onko vinkkejä firmaan, mihin voisi lähettää?

Mikael_L
Niin Pippirull, nyt olet sotkenut asiat. Tämä teko tarkoittaa, että tulet kuolemaan ...

... jonain päivänä ...

;)

Mutta vitsi sikseen.
Ensinnäkin sinulla on pyydetty linkki täällä:
https://www.byggahus.se/forum/miljo-halsa/249301-asbest-fakta-om-verkliga-risker.html

Sitten on niin, että useimmat, jotka ovat huolissaan asbestista, ovat usein kohtuuttoman huolissaan, eivätkä todellisten riskien mukaisia.
Se on vähän kuin lentopelko, hämähäkkifobiat jne. Pelko ei vastaa todellista riskiä. Ja pelko itsessään voi vahingoittaa elämänlaatua.
Jos se on niin paha, että pitäisi yrittää käsitellä pelkoa itsessään ja/tai hakea apua.

Tällaisella foorumilla voisi tuskin onnistua saamaan apua, sillä järkeilyargumentit ja tieteelliset argumentit yleensä putoavat aika lailla maahan.

Mutta lue sinä liitetty linkki.
Mieti sitä, kuinka monta asbestikuitua hengität päivittäin liikkuessasi tavallisessa suurkaupungissa, verrattuna siihen kertaluontoiseen altistumiseen, jolle mahdollisesti altistut.

Kokeile tehdä pitkä lista eri riskeistä, kuten autoilu, tupakointisi, että sinut pahoinpidellään baarin ulkopuolella, että saat maha- tai suolistosyövän ruokailutottumustesi vuoksi, että saat sydänkohtauksen tai aivohalvauksen muusta elämäntyylistäsi, että sinut murhataan, että jokin jää kiinni kurkkuun ja tukehdut jne.
Työstä sitten löytääksesi tilastoja jne, jotka auttavat sinua listaamaan prosentuaalisen riskin eri asioille, niin huomaat, että monet asiat, joista et ollenkaan huolehdi, ovat itse asiassa hyvin todennäköisiä verrattuna muihin asioihin, joista olet huolissasi.

Tämä voi olla tie itseapuun ja ymmärrykseen, tai sitten se ei tuota mitään tulosta.

• Tykkään
mrerik ja 4 muuta
  • Laddar…
Pippirull sanoi:
Näin voi olla, mutta laiha lohtu 200-300:lle, jotka kuolevat vuosittain asbestiin liittyvään syöpään :/
yhtä monta arvioidaan kuolevan passiivisesta tupakoinnista joka vuosi.

Mikael_L
Kaikki kuolemme jonain päivänä.
Mutta kaikkina muina päivinä emme sitä tee.

:)

• Tykkään
Lars H-mark
  • Laddar…
Tilastollisesti pitäisi olla huolissaan sydän- ja verisuonitaudeista, alkoholista, onnettomuuksista, mielenterveydestä ja syövästä. Näihin kannattaa tehdä vakavia toimenpiteitä riskin vähentämiseksi. Muut riskit ovat hyvin harvinaisia.

http://www.stat.fi/ajk/tiedotteet/v2006/tiedote_065_2006-10-31_sv.html

Omat elämäntapavinkkini ovat liikkua ja pitää paino kurissa, juoda kohtuullisesti, olla tupakoimatta, ajaa varovasti ja käyttää suojavarusteita, välttää typeriä asioita kuten raskaita huumeita ja rikollista elämäntyyliä, eikä muutenkaan huolehtia liikaa.

Elätkö vielä?

Olutkeiton vaiheet: viljan lisäys käymisastian muoviin, keitetyt maltaat kattilassa, oluen valutus käymisastiaan keittiössä.
Joo, minä elän 😁
On ollut kiirettä tämän mukavan tehtävän parissa, kuten kuvassa, keittää 25 litraa olutta.
Olen myös lukenut ketjun ylempänä olevasta linkistä, ja onhan se rauhoittavaa nähdä, että hengittää asbestia joka päivä, samalla hieman pelottavaa jollain tavalla, että meidän on elettävä tuon aineen kanssa ilmassa ikuisesti vanhojen rakennusmateriaalien vuoksi. Nyt asia on niin kuin se on, eikä mitään voi tehdä.
Sitten huomasin, että tekemäni työ kesti noin 15-25 minuuttia, ja linkin mukaan olen silloin saanut jonnekin kohtuullisesti 60-140 miljoonaa kuitua revittyäni pari asbestipalaa eristystä. Koko elämän altistus yläpäässä, vaikka riski saada jotakin pahaa on pieni, olen kuitenkin saanut melkoisen annoksen kuituja.
Mutta sama siellä, se on tapahtunut, eikä mitään voi tehdä. En aio kulkea ympäriinsä peläten, mutta vuokraan kyllä hyvän pölynimurin ja yritän puhdistaa enemmän. Olen jo pyyhkinyt lattiat ja putket kostealla, mutta imuroida muu tuntuu hyvältä tehdä. Ehkä vuokrata ilmansuodatin, joka puhdistaa muun. Sillä tavalla on tehnyt sen, mitä voi altistuksen minimoimiseksi muun perheen osalta.

• Tykkään
Beifeldtarn92 ja 1 muu
  • Laddar…
Uskoisin, että nuo luvut tarkoittavat, että työ on suoritettu ilman suojamaskia. Sinähän olet käyttänyt maskia, vaikka sinulla olisi pitänyt olla toisenlainen. Uskon, että altistumisesi on huomattavasti alhaisempi.

Tässä on muutamia mielenkiintoisia asioita, jotka ovat tällä hetkellä tutkimuksen kohteena. Ehkä pian voi polttaa kuin savupiippu, käsitellä suuria määriä asbestia ilman suojaa, mennä keuhkojen kunnostukseen viikoksi ja sitten tulla ulos 20-vuotiaan keuhkoilla.

CELLULAR PLASTICITY IN LUNG DEVELOPMENT AND DISEASE

Normaali keuhkojen kehitys ohjataan tiukasti ajallisesti ja paikallisesti useiden liukoisten tekijöiden sekä solutyyppien avulla, jotka ovat välttämättömiä elimen kehittymiselle [1]. On todennäköistä, että keuhkon kyky aloittaa korjaus ja uudistuminen minkä tahansa vaurion jälkeen muuttuu organismin elinaikana. Jos ja miten ihmisen aikuisen keuhko uudistuu ovat kaksi jännittävää kysymystä, jotka odottavat vastausta.

CIRCULATING AND RESIDENT PROGENITOR CELLS

Luunydin edustaa voimakasta lähdettä useille progenitorisolupopulaatioille, kuten hematopoieettisille kantasoluille, mesenkyymisille kantasoluile tai fibrocyyteille. Monet näistä solutyypeistä on hiljattain raportoitu vaikuttavan kroonisiin keuhkosairauksiin;

REGENERATIVE SIGNALLING MECHANISMS

Äskettäin on todettu, että eräät elimen kehitykselle olennaiset signaalireitit, kuten Notch, Sonic Hedgehog tai Wnt-signaali, ovat epänormaalisti muuttuneet useissa kroonisissa keuhkosairauksissa.

TISSUE ENGINEERING AND LUNG TRANSPLANTATION

Toinen lupaava lähestymistapa keuhkojen uudistamiseksi perustuu kudostekniikkaan. Tässä yhteisö on todistanut merkittäviä läpimurtoja viime vuosina.

Se on luultavasti ennemminkin kaarteissa, joissa asbestia on sanointifirman mukaan, joka korjasi kylpyhuoneemme.

Itse teippasin saumat, suljin kaikki ovet, HEPA-suodatin teollisuusimuriin, P3-suodatin hengityssuojaimeen, tiivis kertakäyttöhaalari ja sahasin varovasti vain suorilla putkilla.

• Tykkään
jsiei97
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.