73 540 lukukertaa ·
76 vastausta
74k lukukertaa
76 vastausta
Todennäköisesti onnistunut hengittämään asbestia
Kyllä, kuten otsikko kertoo, olen ollut päätön tollo ja tyhmä.
Meidän vesipostimme on puoliksi romuna ja olen jo jonkin aikaa ajatellut vaihtaa sen. Kyseessä on talo vuodelta 1957 ja siksi vanhat teräsputket. Vesiposti sijaitsee pienessä varastohuoneessa kellarissa, noin 3 neliömetrin kokoinen.
Eilen sain päähänpiston, menin alas ja ajattelin valmistella hieman poistamalla eristeen putkista. Olin tietoinen siitä, että eristeessä on todennäköisesti asbestia, joten vedin kasvosuojaa päähäni ja yksinkertaisesti pistin veitsen eristeeseen ja aloin leikata. Otin pois kolmitiehaaran, en usko, että siinä oli asbestia, ja poistin myös eristettä mutkan ympäriltä, ja tässä kohtaa olen melko varma, että siinä oli asbestia. Se oli kuin kangasta ja valkoista jauhetta, mutta muistan, että enimmäkseen tuli alas isompia palasia.
Heitin sen roskapussiin, ja otin myös toisen pään putkesta pois valmistellakseni helppoa purkamista myöhemmin, vain katkaisemalla ja nostamalla pois. Jälkikäteen tajuan, että siinäkin päässä seinää vasten saattoi olla asbestia.
Kuitenkin, tyhmänä luin asiasta vasta jälkikäteen, ja ensinnäkin huomasin, että maskini oli p2, mikä on liian huono asbestille. Nyt jälkikäteen olen lukenut ja alkanut huolestua asbestin riskeistä.
Päätin tehdä asialle jotain ja ostin tänään puolinaamion p3-suodattimella, menin taas kellariin ja moppasin lattian märäksi lattiakuivaimella, pyyhin paperilla, joka meni roskapussiin. Heitin pois niin paljon kuin pystyin huoneen ulkopuolelle, jossa eriste otettiin pois. Moppasin lattian ulkopuolelta ja käytävän kellarissa talon toiseen päätyyn niin hyvin kuin pystyin.
Huoneessa, jossa eriste otettiin pois, tein saman, pyyhin ensin märällä paperilla lattian ja poistin pahimmat kohdat, sitten lattiakuivaimella ja lopuksi pyyhin märällä ja kuivalla paperilla. Pyyhkäisin putket märällä paperilla ja kaikki pienessä huoneessa pyyhittiin, irtotavara heitettiin pois tai laitettiin pussiin ulkona pestäväksi vedellä.
Tällä hetkellä olen huolissani siitä, miten muu kellari on. Onko kenties koko kellari saastunut asbestilla?
On todella vaikeaa siivota koko kellari, koska huone nurkan takana on puuseppähuone, joka näyttää sotkulta paljon pölyä ja roinaa. Talon toisessa päässä on varasto kaikelle mahdolliselle, joten siellä on paljon laatikoita ja muuta romua. Siellä on myös pesutupa vieressä.
Jos koko kellari on saastunut asbestilla, miten ihmeessä toimitaan? Pitääkö kaikki pesutuvan vaatteet vain heittää pois?
Onko se levinnyt koko taloon?
Minun on kai elettävä tietoisuudessa siitä, että todennäköisesti sain asbestia keuhkoihini, mutta olisi todella ikävää, jos koko talo olisi saastunut.
Kiitollinen mielipiteistä, auta huolestunutta henkilöä.
Edit: en tiedä, onko tämä oikea foorumi aiheelle, mutta moderaattori voi mielellään siirtää viestiä, jos se on väärässä paikassa.
Meidän vesipostimme on puoliksi romuna ja olen jo jonkin aikaa ajatellut vaihtaa sen. Kyseessä on talo vuodelta 1957 ja siksi vanhat teräsputket. Vesiposti sijaitsee pienessä varastohuoneessa kellarissa, noin 3 neliömetrin kokoinen.
Eilen sain päähänpiston, menin alas ja ajattelin valmistella hieman poistamalla eristeen putkista. Olin tietoinen siitä, että eristeessä on todennäköisesti asbestia, joten vedin kasvosuojaa päähäni ja yksinkertaisesti pistin veitsen eristeeseen ja aloin leikata. Otin pois kolmitiehaaran, en usko, että siinä oli asbestia, ja poistin myös eristettä mutkan ympäriltä, ja tässä kohtaa olen melko varma, että siinä oli asbestia. Se oli kuin kangasta ja valkoista jauhetta, mutta muistan, että enimmäkseen tuli alas isompia palasia.
Heitin sen roskapussiin, ja otin myös toisen pään putkesta pois valmistellakseni helppoa purkamista myöhemmin, vain katkaisemalla ja nostamalla pois. Jälkikäteen tajuan, että siinäkin päässä seinää vasten saattoi olla asbestia.
Kuitenkin, tyhmänä luin asiasta vasta jälkikäteen, ja ensinnäkin huomasin, että maskini oli p2, mikä on liian huono asbestille. Nyt jälkikäteen olen lukenut ja alkanut huolestua asbestin riskeistä.
Päätin tehdä asialle jotain ja ostin tänään puolinaamion p3-suodattimella, menin taas kellariin ja moppasin lattian märäksi lattiakuivaimella, pyyhin paperilla, joka meni roskapussiin. Heitin pois niin paljon kuin pystyin huoneen ulkopuolelle, jossa eriste otettiin pois. Moppasin lattian ulkopuolelta ja käytävän kellarissa talon toiseen päätyyn niin hyvin kuin pystyin.
Huoneessa, jossa eriste otettiin pois, tein saman, pyyhin ensin märällä paperilla lattian ja poistin pahimmat kohdat, sitten lattiakuivaimella ja lopuksi pyyhin märällä ja kuivalla paperilla. Pyyhkäisin putket märällä paperilla ja kaikki pienessä huoneessa pyyhittiin, irtotavara heitettiin pois tai laitettiin pussiin ulkona pestäväksi vedellä.
Tällä hetkellä olen huolissani siitä, miten muu kellari on. Onko kenties koko kellari saastunut asbestilla?
On todella vaikeaa siivota koko kellari, koska huone nurkan takana on puuseppähuone, joka näyttää sotkulta paljon pölyä ja roinaa. Talon toisessa päässä on varasto kaikelle mahdolliselle, joten siellä on paljon laatikoita ja muuta romua. Siellä on myös pesutupa vieressä.
Jos koko kellari on saastunut asbestilla, miten ihmeessä toimitaan? Pitääkö kaikki pesutuvan vaatteet vain heittää pois?
Onko se levinnyt koko taloon?
Minun on kai elettävä tietoisuudessa siitä, että todennäköisesti sain asbestia keuhkoihini, mutta olisi todella ikävää, jos koko talo olisi saastunut.
Kiitollinen mielipiteistä, auta huolestunutta henkilöä.
Edit: en tiedä, onko tämä oikea foorumi aiheelle, mutta moderaattori voi mielellään siirtää viestiä, jos se on väärässä paikassa.
Viimeksi muokattu:
Niin kauan kuin et aio repiä asbestimateriaaleja kahdeksan tuntia päivässä seuraavat 50 vuotta, voit todennäköisesti olla rauhallinen. Saat luultavasti sata kertaa enemmän moskaa keuhkoihisi tavallisella kävelymatkalla icaan.
Joo, minä haluaisin myös uskoa siihen. Samalla sitä tulee vainoharhaiseksi, kun lukee riskeistä. Juuri se, että muut roskat, joita hengittää, keho luultavasti käsittelee, mutta asbesti jää sinne ikuisesti. Eniten pelkään, kuten sanottu, että olen onnistunut kontaminoimaan koko kellarin, ja ehkä myös muun talon.
F
fredrik.johansson
Talon omistaja
· Skåne
· 1 770 viestiä
fredrik.johansson
Talon omistaja
- Skåne
- 1 770 viestiä
Ota rauhallisesti! Et ole ensimmäinen, joka huolestuu asbestista! Asbesti ei ole radioaktiivista tai myrkyllistä, asbestin riskit liittyvät säännölliseen, esimerkiksi ammatilliseen, kuitujen hengittämiseen. Yksittäinen altistuminen on käytännössä täysin riskitöntä, erityisesti verrattuna muihin riskeihin, joita otat: jäte on vietävä kierrätyskeskukseen, voit liukastua kellarin portaissa, kun paniikissa moppaat lattiaa jne. Ensi kerralla voit varmistaa, että käytät suojaa ja suljet oven, niin säästyt huolelta. Mutta, tunteet ovat harvoin rationaalisia ja hyvin vaikeita hallita. Nimenomaan asbesti näyttää aiheuttavan erityistä ahdistusta, ja monia kohtaa paniikki. Riskit ovat kuten sanottu hyvin pieniä, ja suurin osa remonttityöstä on huomattavasti riskialttiimpaa. Työskentely tikkailla esim., siinä voimme alkaa puhua suurista riskeistä, mutta se on jotain, mitä lähes kaikki tekevät miettimättä. Katso vähän keskusteluja täällä, niin löydät runsaasti vastaavia tarinoita, tai jätä katsomatta, jos et halua lisätä ahdistustasi.
F
fredrik.johansson
Talon omistaja
· Skåne
· 1 770 viestiä
fredrik.johansson
Talon omistaja
- Skåne
- 1 770 viestiä
Tiedätkö edes varmasti, että eristyksessä oli asbestia?Pippirull sanoi:Ja haluaisin mielelläni uskoa sen. Samaan aikaan tulee vainoharhaiseksi, kun lukee riskeistä. Juuri se, että muu paska jota hengitämme, elimistö todennäköisesti käsittelee, mutta asbesti jää sinne ikuisiksi ajoiksi.
Se, mitä eniten pelkään, on tosiaan, että olen onnistunut saastuttamaan koko kellarin ja ehkä myös muun talon.
Kyllä, toki sitä huolestuu ja ehkä ylireagoi, samanaikaisesti huomaa kuitenkin, että keuhkosyöpä voi ilmetä vain yksittäisestä altistumisesta. Tulen ehdottomasti käyttämään p3-maskia ensi kerralla, tai pikemminkin palkkaan firman ensi kerralla, joka omistaa tarvittavat laitteet siihen. Kuten sanottu, pelkään eniten, että olen kontaminoinut muun kellarin ja talon. :/
En voi olla täysin varma, mutta se näyttää selvästi valkoiselta asbestilta sen perusteella, mitä olen nähnyt. Mitä revimme, oli kuin sideharsoa, jossa oli jotain valkoista. Kun katson nyt myöhemmin eristyksen päitä, näen melko selvästi valkoisen kerroksen, vähän kuin kipsi. Talo on rakennettu vuonna 1957, joten on paljon viitteitä asbestista.
Miksi et ota pientä näytettä ja lähetä analysoitavaksi? Tieto on usein rauhoittavaa ja ehdottomasti suuri etu, jos toimenpiteitä on tehtävä. Voit varmasti myös yrittää saada varastosi pölyn tarttumaan teipinpalalle ja lähettää sen mukana samalla. Vaaralliset kuidut pitäisi pystyä näkemään analyysiyrityksen mikroskoopissa.
Joo, se on idea. Aion ehkä tehdä sen myöhemmin.
Olen ollut yhteydessä yritykseen, joka teki talomme uudelleenkuivauksen. Omistaja on aiemmin työskennellyt saneerauksen parissa ja antoi rauhoittavan vastauksen kuten tekin täällä, pääasiassa pitkäaikainen altistuminen on vaarallista eikä minun tarvitse huolehtia perheestäni.
Olen kuitenkin ottanut yhteyttä Ramirentiin ja Cramoon imurin ja ilmanpuhdistimen vuokraamiseksi. Tuntuu paremmalta mielenrauhalta saada pois mahdollisimman paljon siitä, mikä ehkä on kontaminoitunut.
Kiitos paljon tähän mennessä. Toivottavasti elän huomenna 😂
Olen ollut yhteydessä yritykseen, joka teki talomme uudelleenkuivauksen. Omistaja on aiemmin työskennellyt saneerauksen parissa ja antoi rauhoittavan vastauksen kuten tekin täällä, pääasiassa pitkäaikainen altistuminen on vaarallista eikä minun tarvitse huolehtia perheestäni.
Olen kuitenkin ottanut yhteyttä Ramirentiin ja Cramoon imurin ja ilmanpuhdistimen vuokraamiseksi. Tuntuu paremmalta mielenrauhalta saada pois mahdollisimman paljon siitä, mikä ehkä on kontaminoitunut.
Kiitos paljon tähän mennessä. Toivottavasti elän huomenna 😂
Pikainen googlaus, olin väärässä, mutta olen melko varma, että näin, luulen että se oli svt, joka raportoi 300. Voi kuitenkin olla, että se oli äärimmäinen piikki juuri sinä vuonna. Kuitenkin 100-150 on aivan liian monta uhria.
http://da.se/2015/06/asbest-dodar-igen/
http://da.se/2015/06/asbest-dodar-igen/
Sitten kestää 20-30+ vuotta kehittyä syöpä asbestin jälkeen, todennäköisintä on, että ne jotka kuolevat tänään ovat niitä, jotka työskentelivät päivittäin sen kanssa ennen kuin täydellinen kielto astui voimaan..
Todennäköisesti tulemme näkemään laskun seuraavan 10-20 vuoden aikana.
Purkaminen yksityishenkilönä on kaukana samasta altistuksesta kuin Eternit-tehtaassa tai mitä onneton asemamestari sai kaikkien jarrupölyjen jälkeen laiturilla,
Jos et työskentele käsityöläisenä, olisin huolissani enemmän E-aineista, keinotekoisesta lihasta jne. ja harkitsisin syödä enemmän luomuruokaa ja treenata säännöllisesti.
Edit; Kysymys on, otetaanko huomioon, millainen tausta sairastuneilla on? Mietin, ovatko ne ihmisiä Baltiasta tai muualta maailmasta, joilla ei ole samaa ajatusta asbestista kuin Ruotsissa ja jotka ovat työskennelleet paljon asbestin kanssa ulkomailla ja nyt kun he asuvat Ruotsissa, sairastuvat syöpään? Se voi myös vaikuttaa tilastoihin vähän..
Todennäköisesti tulemme näkemään laskun seuraavan 10-20 vuoden aikana.
Purkaminen yksityishenkilönä on kaukana samasta altistuksesta kuin Eternit-tehtaassa tai mitä onneton asemamestari sai kaikkien jarrupölyjen jälkeen laiturilla,
Jos et työskentele käsityöläisenä, olisin huolissani enemmän E-aineista, keinotekoisesta lihasta jne. ja harkitsisin syödä enemmän luomuruokaa ja treenata säännöllisesti.
Edit; Kysymys on, otetaanko huomioon, millainen tausta sairastuneilla on? Mietin, ovatko ne ihmisiä Baltiasta tai muualta maailmasta, joilla ei ole samaa ajatusta asbestista kuin Ruotsissa ja jotka ovat työskennelleet paljon asbestin kanssa ulkomailla ja nyt kun he asuvat Ruotsissa, sairastuvat syöpään? Se voi myös vaikuttaa tilastoihin vähän..
Viimeksi muokattu:
Totta, tuskinpa he tekevät eroa syntyperäisten ruotsalaisten ja tänne muuttaneiden välillä. Joku tänne muuttanut henkilö jostain pienestä kylästä Kiinasta on totta kai suuremmassa vaarassa saada jotain noista huonoista tehtaista, joita siellä on.
Sitten on kaikki automekaanikot, jotka työskentelivät 90-luvulle asti asbestipinnoitteiden parissa. Muistan, että asbestia sisältäviä jarrupaloja oli olemassa melko kauan. Tietenkin he ovat suuressa vaarassa saada jotain.
Sitten on kaikki automekaanikot, jotka työskentelivät 90-luvulle asti asbestipinnoitteiden parissa. Muistan, että asbestia sisältäviä jarrupaloja oli olemassa melko kauan. Tietenkin he ovat suuressa vaarassa saada jotain.