Marlene Eskilsson sanoi:
pinebar, toivoisin, että olisimme voineet palkata sinut konsultiksi, kun meidän piti valaa portaita.
Kyllä, olemme itse asiassa harkinneet sitä.:) Yksi saamistamme tarjouksista oli 168 000:- työlle, joka sisälsi laatan, portaiden ja muurien valun. Sen päälle tulisivat vielä materiaalikustannukset. Tämä motivoi meitä melkoisesti tekemään tämän itse. Joten aloin tutkia Internetiä tavallisella asenteellani, kuinka vaikeaa se voisi oikeastaan olla?

Olemme nyt valaneet laatan itse, ja siihen meni melko vähän työtunteja. Olemme myös melkein saaneet rakennettua valumuotit portaille. Se vei pari tuntia, mutta ei sekään uskomattoman paljon. Ja muurien muuraamisen pitäisi henkilölle, joka osaa homman, viedä vain pari päivää, meidän mielestämme, kokemuksestamme siitä, miten laajennuksemme perusta muurattiin.

Joten sanotaan, että tarjouksen perustella portaiden rakennusaika oli työaikana tyyliin 80 000:- arvoista. Se on ERITTÄIN hyvin maksettua mielestämme. Voisimme rakentaa yhden portaan kuukaudessa sillä kustannuksella ja elää oikein hyvin molemmat.

Pitäisiköhän siis vaihtaa alaa?

Emme ole käyttäneet ruostumatonta raudoitusta. Mutta ymmärtääkseni ei ole ongelma, jos se pysyy muutaman sentin betonin sisällä koko ajan eikä työnty ulos mistään kohdasta.

Viimeksi muokattu:
Knicklas, voisitko ehkä ensin valaa portaat ostetulla betonilla ja sitten porata raudoituksen ja valaa vagnarungot käsinsekoitetulla betonilla myöhemmin? Silloin olisi paljon vähemmän sekoitettavaa ja varmaankin hieman helpompaa rakentaa muotit myös.

(Jos omani eivät mene rikki, kun irrotamme ne, ne ovat myynnissä, kun olemme valmiit.
Ne ovat 8 askelmaa kukin ja 1300 mm leveitä. Korkeus ja leveys ovat olleet vanhasta sisäänkäyntiportaalista vuodelta 1938.)

Joo, se on ratkaisu, mutta ehkä viimeinen keino kuitenkin. Kestävyys paranee, jos valamme kaiken yhtenä kappaleena? Haluan ensin tutkia kaikki mahdollisuudet tehdä kaikki yhdellä valamiskerralla. Kerro mielelläsi lisää ideoita, otan niitä kiitollisena vastaan! :) Olisi hauskaa nähdä muottisi raudoitettuna ja valmiina ennen valua!? :)

Valitettavasti portaissani on hieman eri mitat, muuten muottisi olisi ollut kiinnostava.

Mitä hinnoitteluun tulee, niin juuri se sai minut tekemään työn itse. He halusivat 42 000:- viiden porrasaskelman valamisesta... Olisin voinut vähentää 17 500:- ROT-vähennyksellä ja maksaa siis 24 500:-
ROT-vähennys on kultakaivos pääasiassa käsityöläisille, ja toissijaisesti kuluttajille... Vähän OT...

Maksoimme 40 000 kr sis. alv portaista, jotka valettiin vuonna 2001, 6 askelmaa. Ne halkeilivat viime talvena. Nykyinen muurari, jota pidämme ammattimaisena, sanoi, että halkeilu johtui osittain siitä, että betoniin oli käytetty liikaa hiekkaa ja osittain siitä, että raudoitus oli ruostunut. En nähnyt, että raudoitus olisi tullut ulos mistään. Kun yritimme vedota 10 vuoden takuuseen, käsityöläinen, jolta ostimme sen, oli jäänyt eläkkeelle...

Kun laajensimme, meidän piti valaa 3 portaat ja ne maksoivat 31 000 kr/kpl. Yksi portaista oli vino ja se jouduttiin piikkaamaan ja valamaan uudelleen. Siitä emme kuitenkaan maksaneet. Urakoitsija (sama joka rakensi meidän perustan) lähetti tänne puolalaisen tekemään portaat ja epäilen vahvasti, että hän maksoi hänelle hieman sivussa. Me maksoimme kuitenkin täyden hinnan ja laillisesti. Portaiden valamisesta voi ansaita paljon rahaa, joten uskon, että teet loistavaa liiketoimintaa, jos ryhdyt alalle pinebar. Tekemäsi muotit, jotka olen nähnyt tähän mennessä, ovat paljon ammattimaisempia kuin mitä meillä tehtiin.

Kiitos paljon kaikista positiivisista kommenteista!
Uskon, että yhdistelmä hienopuusepän taitoja ja tarkkuutta muodon tekemisessä ja betonin valamisen karkeampaa työtä ovat vaikea yhdistelmä löytää samalta toimittajalta.

Olemme nyt tarkastelleet kahden laattojen valamista ja valaneet oman viimeisen laattamme itse. Kuvittelemme, että betonin viimeistely portaita varten ei ole vaikeampaa kuin se oli laattaa varten, kun betoni on kerran valettu muottiin. Mutta saamme nähdä. Muottien rakentaminen on tietenkin paljon monimutkaisempaa portaita varten kuin laattaa. Jos sitten portaat pysyvät ehjinä eivätkä halkea, sitä ei tiedä ennen kuin muutaman vuoden jälkeen. Mutta uskon, että jos tilaamme valmiin, pakkasenkestävän betonin vakavalta toimittajalta, olemme tehneet mitä voimme myös sillä rintamalla.

Nyt on pari kuvaa lisää. Tässä on kaikki valmista valua varten paitsi palkit, jotka aiomme asettaa pitkin askelmia tukemaan niitä, etteivät ne heilu. (Ja sitten aiomme tehdä pari pientä laatikkoa ylimmäiselle askelmalle, jotta voimme sijoittaa upotetun ritilän kunkin portaikon yläosaan.)
2010-09-07_Trappa2_1.jpg
2010-09-07_Trappa2_2.jpg

Kysyin Skanska Prefab -yritykseltä (sukulainen, joka on suunnittelija ja työmaanjohtaja) jokin aika sitten abloilun kestävästä betonista. Hän väitti ehdottomasti, että tätä lisäainetta ei tarvita lainkaan, ellei ole tarkoitus suolata jäänpoistoon. On myös käytännössä mahdotonta annostella tätä lisäainetta oikein pieninä määrinä, jotka ovat kyseessä meille yksityishenkilöille. Lämpötila, ilman kosteus, betonin kuiva-ainepitoisuus jne. vaikuttavat annosteluun, joka on ppm-kokoa.

Aion valaa portaikkoni erillisinä askelmina uudelleenkäytettävässä muotissa.

pinebar sanoi:
Portaat kuvia
Suosittelisin laittamaan enemmän raudoitusta itse askelmiin. Kuvassa näyttää siltä, että sinulla on vain yksi lenkki kummassakin reunassa? Olen tehnyt työssäni useita portaita, ja silloin on aina todella paljon raudoitusta. Itse laittaisin lenkkejä ehkä 20 cm välein ja muutamia tankoja lenkkien sisäpuolelle askelman suuntaisesti. Tuntuu hieman kitsaalta säästää tuossa pienessä määrässä, kun muuten on hienot portaat, jotka varmasti haluat kestävän useita kertoja pidempään kuin puuportaat.

Onnea valamiseen, portaat ja penkereet ovat aina hieman mielenkiintoisia. :)

Nyt alkaa muoto hahmottua (he-he) ja olen vuokrannut auto koneen koko XL. En pääse paljon pidemmälle ilman vanhan poistamista.
Tältä muoto näyttää - rakennettu täydellisen aloittelijan toimesta. Mietin mahdollisesti laittaa pieniä kulmateräksiä runkopalojen alle kiinnittääkseni askelmat ja käpyjohteet vielä paremmin. Luuleeko joku, että se on tarpeen?

• Kuva puisista muoteista, jotka on rakennettu betonisille portaiden askelmille. Elementit on kiinnitetty portaiden reunoihin.
  • Ulkobetonirappuset puukehyksillä ja vaneripalikoilla, keskeneräinen projekti. Sijoitettu pihamaalle, vieressä kuulokkeet ja sähköjohto.
Johan Gunverth sanoi:
Kysyin hetki sitten Skanska Prefabista (sukulainen, joka on suunnittelija ja työmaapäällikkö) liittyen siihen pakkasenkestävään betoniin. Hän väitti ehdottomasti, että tätä lisäainetta ei tarvita ollenkaan, jos ei ole aikomusta suolata jään poistamiseen.
Betonieknologian mukaan lisäaine on tavallinen ilma, joka sekoitetaan betoniin. On siis totta, ettei sitä voi tehdä itse, mutta ei ole mikään ongelma tilata betonikuorma-autosta kyseisellä ominaisuudella varustettua betonia.

Atenza sanoi:
Suosittelisin laittamaan lisää raudoitusta itse askelmiin.
Jos katsoo portaita ylhäältä päin, meillä on 6 pitkittäistä raudoitusrautaa koko portaissa ja kaksi vaakasuoraa jokaisessa askelmassa. Olen sitä mieltä, että staavit pitävät vain vaakasuoran raudoituksen paikallaan. Raudoituksen tiheys vastaa suunnilleen 20 cm ruudukkoa. Tarvitseeko todella olla enemmän kuin tämä?

pinebar sanoi:
Betoniteknikan mukaan lisäaine on tavallista ilmaa, joka sekoitetaan betoniin. Joten on oikein, että sitä ei voi tehdä itse, mutta ei ole mikään ongelma tilata betonia autosta tuolla hienoudella.
Ok. Se voi olla erilaista. Voisin "saada vähän pulloa" jos halusin ja siksi oletan, että se ei ollut ilmaa. :D
Sain kuitenkin 5 litraa muottiöljyä korkeinta laatua, joka sukulaisen mukaan riittää koko eliniän.

Se pullossa oleva on, mitä ymmärrän, tarkoitettu mahdollistamaan valamisen kylmällä säällä. Ilma on tarkoitettu varmistamaan, että valetut osat kestävät kylmässä.

Ja päätimme eilen noudattaa neuvoa lisäjärjestelystä, joten nyt jokaisessa porrasaskelmassa on vähän verkkoa. Torstaina tulee betonikuorma-auto.....

Paljon myyttejä tässä ketjussa... Ruostumatonta terästä ei käytetä. Ainoa tärkeä asia on, millaista betonia käytetään. Valitettavasti betonimyyjillä on aivan liian huonot tiedot myymästään tuotteesta. Betonin on oltava "pakkasenkestävä", ts. siinä on oltava noin 5 % ilmaa (sen on myös oltava tietynlaista kiviainesta). Vct ei saa myöskään ylittää 0,40 (ja tämä on luultavasti se, missä useimmat tapaukset menevät pieleen). Vct ja lujuusluokka kulkevat käsi kädessä, jos muutetaan toista, toinenkin muuttuu. Vct 0,40 edellyttää siirtymistä jonnekin C45/50. Tavallinen C25/30, jota käytetään useimmissa normaaleissa valuissa, ei yksinkertaisesti riitä, se karbonatisoituu liian nopeasti.

Enemmän raudoitusta ei tee portaasta kestävämpää (pikemminkin päinvastoin). Ja kaikkein tärkeintä on, että raudoitus ei ole liian matalalla betonissa. Pääraudoituksen on oltava vähintään 30 mm peittopaksuus ja verkon vähintään 20 mm.

Kun betonia altistetaan ilman hiilidioksidille, alkaa prosessi, jota kutsutaan karbonatisoitumiseksi. Tämä hajottaa betonia ja mahdollistaa veden tunkeutumisen betoniin. Tämä aiheuttaa kaksi ongelmaa; kun se jäätyy, vaarana on, että betoni halkeaa. Tämän vuoksi sekoitamme ilmaa betoniin, jotta vedellä olisi tilaa laajentua jäätyessään. Kun betonia toimitetaan autolla, on tärkeää mitata ilmanpitoisuus toimituksen yhteydessä, koska betonissa olevat ilmaporerat voivat hävitä kuljetuksen aikana. Toinen ongelma on, että betoniin tunkeutuva vesi on sekä hapanta että sisältää jonkin verran kloridi-ioneja, jotka, kun ne tunkeutuvat raudoitukseen asti, hyökkäävät terästä vastaan. Lopulta teräs syöpyy ja raudoituksen kuormituksenottokyky heikkenee. Raudan hyökkäys aiheuttaa myös betonin rappeutumisen nopeammin. Tämä on varmasti tapahtunut Marlenelle, ja se johtuu melkein varmasti siitä, että betoni oli liian huonoa.

Nyt on jo liian myöhäistä, jos olisin nähnyt tämän ketjun aiemmin, olisin suositellut yksityiselle henkilölle ottamaan yhteyttä Strängbetongiin Norbergissä (Forselsstrappan) saadakseen valmiin portaan sen sijaan. Se olisi varmasti ollut parempi ja luultavasti paljon halvempi kuin ne kuvitteelliset hinnat, jotka olen tähän asti nähnyt ketjussa.

• Tykkään
Sara Samuelsson ja 4 muuta
  • Laddar…
Joo, olen nähnyt eri prefabportaita, mutta en pidä niitä erityisen hauskoina. Lisäksi minun on erittäin vaikea uskoa, että se olisi kustannustehokkaampi ratkaisu, koska haluan, että portaat ovat identtiset alkuperäisen kanssa - eli eivät ole mikään standardiratkaisu.
Kustannukset tähän mennessä:
Vuokra-auto: 500:-
2 kpl formplyfa (oli jo 2 kpl): 720:-
Erikokoiset laudat: noin 500:-
Ruuvit: 200:-

Tulevat kustannukset ovat:
Raudoitustangot: ei varmaa, mutta noin 500:- ehkä
Betoni: 3000:-

Yhteensä: pyöreästi 5500:-
Uskon, että Strängbetong haluaa hieman enemmän kuin tuon - pelkästään kuljetus ja noston apu maksavat pari tuhatta...

Eiliset edistysaskeleet kuvassa... Pohjalevyä on leikattava ja muotti kiinnitettävä. Sitten on raudoituksen ja valun aika! :)

• Rakenteilla olevat portaat ulko-ovelle, puurunko ja muottilaudat asennettuna, ympärillä soraa ja työkalut.
Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.