Talo on vuodelta 1927. Ovi istuu osassa, joka rakennettiin samanaikaisesti julkisivutiilien asentaessa. Luultavasti 60-luvun puolivälissä. Olen vaihtamassa vanhan parvekkeen oven uuteen ja isompaan PVC-oveen. Vanha ovi on 140 cm ja uusi on 180 cm. Mahdollisesti minun täytyy poistaa myös yksi tiilirivi oven yläpuolelta. En tiedä tarkalleen, miten tämän oven yläpuolella oleva tiilipalkki on rakennettu, mutta olen nähnyt, että ulko-ovemme yläpuolella on raudoitustanko tiilien välissä (koska se on ruostunut). Joten oletan, että tässä on jotain samanlaista.

Minulla on paljon kysymyksiä ja pohdintoja.
Olen lukenut, että tiilen voi porata läpi ja asettaa ruostumattoman raudoitustangon. Mutta tuntuu, että julkisivutiili on hieman heikko, jotta se voisi onnistua. Toinen idea on hankkia vahvempi ruostumaton litteä tanko ja muurata tiilirivi sen päälle. Kuinka parhaiten tukea aukkoa avatessa?

Sitten oven asennukseen.
Oletan, että ovi ruuvataan puurungoihin julkisivutiilien sisäpuolelle. Kuinka sitten tiivistetään oven ja tiilen väli? Toimiiko vain laittaa laastia vai tuleeko kosteus tunkeutumaan ja menemään puurungoihin? Eikö siihen tarvita mitään tiivistettä?
Alhaalla ovi kiinnitetään ilmeisesti kynnykseen. Siihen kai tarvitaan myös tiivistystä, oletan. Sekä metallipelti. Ovi on enemmän tai vähemmän täysin tasainen alapuolelta. Se on Veka ulospäin avautuva pariovi. Se ei näytä heidän ikkunoiltaan vaan siinä on matala kynnys.

Olen kiitollinen avusta ja vinkeistä, kuinka tämä tulisi tehdä.
Terveisin

Vastaan itselleni hieman kuvalla, jonka löysin.
Minulle on suositeltu laittamaan matalaekspansiivista rakennusvaahtoa oven säätämisen jälkeen.

Riittääkö vaahto ja smyygilistat ja mahdollisesti rappaus?

• Piirros rakennusprosessista, joka näyttää eristyksen, tiilirakenteen ja ikkunakehyksen. Mukana opasteita alusrakenteen vedenpoistosta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.