Hei,

Huomasin, että tämä saattaa sopia tähän foorumiin paremmin kuin julkisivu.

Aiomme tehdä aukon tiilijulkisivuun (puurunko) asentaaksemme uuden ikkunan. Olen käynyt läpi täällä olevat aiheeseen liittyvät ketjut, mutta minulla on vielä muutamia kysymyksiä. Olen selvillä, että sen voi tehdä, mutta iso kysymys minulle on tiilipalkki. Olen saanut hieman erilaisia neuvoja eri kirvesmiehiltä ym. Jotkut sanovat, että käytetään valmiiksi valmistettua tiilipalkkia tyyliin Tegelmäster, eli rivi jyrsittyjä tiiliä, joihin laitetaan jonkinlaista metallia ja vähän sementtiä. Tämä perustuu siihen, että löytyy samaa tiililaatua, jota jo on, joten ettei siitä tule suurta eroa. Se voi olla mahdollista löytää. Toiset sanovat, että voi laittaa pelkän L-palkin (tai I-palkin?) sopivilla mitoilla ja sitten ikään kuin sovittaa tiilet niihin ja että itse palkki (tai sen reuna) peitetään laastilla/saumalla. Toiset sanovat, että viimeinen vaihtoehto voi aiheuttaa kosteuden pääsyä sisään jne.

Mikä on oikeastaan standardi ja paras ratkaisu? Kun kyseessä on valmiiksi valmistettu tiilipalkki, mitä sitten kun kyseessä on vanha talo, jossa kyseistä tiililaatua ei ole saatavilla? Hyväksyykö sen, että ylin rivi ikkunan/oven yläpuolella näyttää täysin erilaiselta?

Suuret kiitokset vastauksesta.
 
N noupe sanoi:
… mitä sitten tehdään vanhalle talolle, jossa sen tyyppistä tiiltä ei ole saatavilla? …
Valitaan tiili, jolla on kontrastoiva väri, jotta palkki erottuu selvästi?
 
H Hajjen sanoi:
Voisiko tämä olla jotain?
[linkki]

Olen käyttänyt itse ikkunan yläpuolella uudelleenmuurauksessa hyvällä menestyksellä.
Kiitos, se oli yksi vaihtoehto. Mutta saako siitä näkyvän palkin? Onko oikein ymmärretty, että se on joko näkyvä palkki tai esivalmistettu tiilipalkki? Tämä ei tunnu olevan kovin epätavallinen tilanne (ottaa aukko tiiliseinässä), joten siellä pitäisi olla normaali menettelytapa?
 
N noupe sanoi:
Kiitos, se oli anser-järjestelmä. Mutta silloin saa näkyvän palkin? Mutta onko oikein ymmärretty, että se on joko näkyvä palkki tai esivalmistettu tiilipalkki? Tämä ei tunnu niin epätavalliselta tilanteelta (reiän tekeminen tiiliseinään), joten siellä pitäisi olla normaali toimintatapa?
Joo, saa näkyvän palkin, joten se riippuu vähän siitä, miltä muut ikkunat näyttävät. Sen voi myös maalata haluamallaan värillä, jotta se sulautuu paremmin... Mutta sait ainakin vaihtoehdon :-)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.