Ensimmäinen sauma tiilessä parin ikkunan yläpuolella talossa on alkanut antaa periksi ruostuneiden raudoitustankojen vuoksi. Talon aikaisempi omistaja on "korjannut" tätä parin ikkunan yläpuolella yksinkertaisesti poistamalla ulomman raudoituksen ja saumannut tiilen uudelleen. Se kesti juuri ja juuri kymmenen vuotta, joten nyt se on tehtävä oikein.

On olemassa erilaisia ratkaisuja, kuten kulmateräkset tai valmiit L-profiilit, jotka tukevat ensimmäistä tiiliriviä ikkunan yläpuolella. Olen kuitenkin hieman utelias valmiista tiilipalkeista, tai pikemmin siitä, miten sellaisia valmistetaan itse.

Ajattelin vähän, onko järkevää koputtaa ensimmäinen tiilirivi alas, porata pitkittäiset reikät, työntää läpi ruostumattomasta teräksestä tehty raudoitustanko ja valaa se paikan päällä sekä asentaa oma palkki takaisin ikkunan yläpuolelle. Onko joku tehnyt jotain vastaavaa itse?

Muistan varmasti, että on ollut artikkeli tarkalleen tästä Gör-Det-Själv-lehdessä. Haluan muistaa, että menetelmä oli juuri kuten kuvailit lopussa. Teen nopean haun ja lähetän sinulle artikkelin, jos löydän sen.

Tai sitten tehtiin se kahden kerroksen paksuiseksi ja oli raudoitusta välissä.

Viimeksi muokattu:
Jos löydät jotain, voit kertoa siitä. Lehdet voi aina löytää kirjastosta. Olen hieman epävarma porata pitkittäistä reikää ~250mm reikätiileen. Tuntuu, että siitä voi helposti tulla tiilisalaattia, kun pora alkaa osua reikäriveihin. Huomaan kuitenkin, että voisin helposti hankkia 26mm timanttikärkisen ydinporanterän ydinporakoneelleni ja käyttää sitä vesijäähdytyksellä. Toimii yleensä kuin tanssi tiilessä.

Etsin jonkin verran GDS:stä ja olen yllättynyt, etten löytänyt mitään. Muistan varmasti nähneeni artikkelin siellä. Ehkä heillä ei ole kaikkia artikkeleita, jotka ovat lehdissä verkossa. Mutta luulin niin. Olin sitten melko vakuuttunut siitä, että he tekivät palkin kahdessa vuorossa raudoituksen kanssa vuorojen välillä. Raudoitus oli muistaakseni samanlaista kuin mitä käytetään lasitiiliseinissä, tyyliin kuin tikkaat, joissa on kaksi pitkittäistä raudoitusrautaa poikittaisilla ristikappaleilla tasaisin välein. Sopivasti ruostumatonta, kuten olet huomannut ;)

Kysymys on, onko olemassa mitään haittaa tiilipalkilla verrattuna kulmateräkseen tai Murmasin valmiisiin "balkupplägg"?

Valmistin tiilipelareita, kun teimme muurattua liesikupua sahaamalla useita uria tavalliseen massiiviseen muuraustiileen kulmahiomakoneella ja timanttilaikalla ja sitten rikkomalla palaset keskeltä niin, että siitä tuli kuin tyhjä U.
Sen laitoimme tiilet riviin, asettamalla kaksi harjaterästä etäisyyspaloilla niin, että ne tulivat sopivalle etäisyydelle reunoista, tiivistimme päät ja täytimme betonilla.
Laitoimme tiilet tiiviisti toisiaan vasten, joten saumaa ei syntynyt, mutta koska kupu oli tarkoitus rapata, ei sillä ollut väliä. Jos haluaa palkin saumalla, voi ehkä tiivistää tiilien väliin.
Palkki asennettiin sitten betoni alaspäin, ja on parasta, jos varustus tulee palkin alapuolelle.
En tiedä, sopiiko menetelmä sinulle? On tärkeää muistaa, että tiilien tulee siinä tapauksessa olla ulkokäyttöön soveltuvia.

Viimeksi muokattu:
Olen lukenut melko paljon Murmasin materiaaleja aiemmin ja ollut yhteydessä heihin sementtipohjaisista maaleista. He ovat aina olleet erittäin avuliaita. Heidän seinäpalkkijärjestelmänsä on varmasti todella hyvä, mutta saan näkyvän pellin ikkunan yläreunaan, mikä aiheuttaa ongelmia olemassa olevien pelttitöiden kanssa. Lisäksi se tuntuu hieman liioittelulta kapeammissa ikkunoissa, käytännössä se toimii varmasti erinomaisesti raudoitustangolla ensimmäisessä kerroksessa niin kauan kun ne eivät ruostu. Minulla on monta ikkunaa talossa, jotka näyttävät edelleen hyviltä.

Jos päätän valmistaa omia palkkeja, teen sen todennäköisesti olemassa olevilla tiilillä. Ei sinänsä ole väliä, koska tiili pitäisi laastaa ja maalata uudelleen sementtimaalilla.

Uskaltaako herättää henkiin näin vanhan ketjun...

Minulla on sama ongelma, irtonaisia kiviä parin ikkunan yläpuolella.
Olen kiinnostunut kokeilemaan ratkaisua omatekoisella tiilipalkilla nykyisistä kivistäni.

Ongelmana on löytää ruostumattomia raudoitustankoja, tavallisia sileitä tankoja ei ole vaikea saada. Voiko sellaisia loveta, jotta laasti tarttuu hyvin?

Olen myös lukenut, että käytetään kaksinkertaisia 6mm tankoja. Kuulostaa heikolta, sellaisissa ei ole jäykkyyttä. Sitten ymmärrän, että kaikki ”lukittuu” kun valaa ja saumaa laastilla.

Mitä mieltä olette L-profiilista ruostumattomasta teräksestä? Loveta kivet ja valaa sellainen sisään. Pitäisi pystyä kantamaan hieman kuormaa.

Joka tapauksessa. Onko jollain jotain lisättävää tähän? Tarvitsisin todella neuvoja ja vinkkejä.
Ja kyllä, olen lukenut murmas seinäpalkista. Mutta haluan, että kaikissa ikkunoissa näyttää samalta ja aion vain korjata sen, mikä on huonossa kunnossa juuri nyt.

X xydix sanoi:
Uskaltaako herättää henkiin näin vanha ketju...

Minulla on itselläni sama ongelma, irtoavia kiviä parin ikkunan yläpuolella.
Olen kiinnostunut kokeilemaan ratkaisua omatekoisella tiilipalkilla nykyisistä kivistäni.

Ongelmani on hankkia ruostumattomia harjateräksiä, tavallisia sileitä tankoja ei ole ongelma saada. Voiko sellaisia uurtaa, jotta laasti tarttuu hyvin?

Olen myös lukenut, että käytetään kahta 6 mm tankoa. Kuulostaa heikolta, ei ole juurikaan jämäkkyyttä sellaisissa. Ymmärrän kuitenkin, että kaikki "lukittuu" kun valetaan ja saumataan laastilla.

Mitä mieltä olette ruostumattomasta L-profiilista? Uurtaa kivet ja valaa sellainen sisään. Pitäisi pystyä kantamaan hieman kuormaa.

Joka tapauksessa. Onko kellään mitään lisättävää tänne. Tarvitsisin todella neuvoja ja vinkkejä.
Ja kyllä, olen lukenut Murmasin seinäpalkista. Mutta haluan, että kaikki ikkunat näyttävät samanlaisilta ja korjaan vain sen, mikä on nyt huonosti.
Miten teit lopulta? Olen samassa tilanteessa, jossa minun olisi varmaan asennettava tiilipalkki tai vastaava laittaakseni ikkunan seinään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.