9 163 lukukertaa ·
10 vastausta
9k lukukertaa
10 vastausta
Terassin rakentaminen, mitoitus ?
Jäsen
· turkiet
· 553 viestiä
Altandörrin ja maan välinen etäisyys on 30 cm, joten siihen tulee kerros palkkeja.
Mikä palkkien mitoitus minun pitäisi valita ja cc-etäisyys? Tulen käyttämään 28*120 terassilautoja.
Mihin laittaa pilarit/kuinka monta?
Terassi rakennetaan 4 m ulos talosta ja 11 m leveäksi.
Mikä palkkien mitoitus minun pitäisi valita ja cc-etäisyys? Tulen käyttämään 28*120 terassilautoja.
Mihin laittaa pilarit/kuinka monta?
Terassi rakennetaan 4 m ulos talosta ja 11 m leveäksi.
Jos mietimme ajatusta, että haluat kolme riviä plinttejä (tai kaksi, jos kiinnität ensimmäisen kantavan palkin taloon), saat lattianpaarteiden jänneväliksi noin 2 m. Tämä tarkoittaa, että sinun tulisi käyttää 45x145 lattianpaarteille, jos ne asetetaan c/c 600. Kantavien palkkien mitat riippuvat siitä, kuinka tiheästi haluat plintit. Jos sanomme, että otat 6 plinttiä jokaiseen riviin, se antaa sinulle 2.2 m välin jokaisen plintin väliin ja voit silloin päätyä 45x170 (esim. 2.15).
Olen kerännyt hieman tietoa lattiarakenteen mitoituksesta täällä. Tarkista jännitaulukko, joka löytyy sivulta, niin voit laskea muita arvoja.
Edit: Kaikki arvot perustuvat siihen, että puu on K18.
Olen kerännyt hieman tietoa lattiarakenteen mitoituksesta täällä. Tarkista jännitaulukko, joka löytyy sivulta, niin voit laskea muita arvoja.
Edit: Kaikki arvot perustuvat siihen, että puu on K18.
Viimeksi muokattu:
Näytät osaavan tuon mitoituksen, itse en tajua mitään siitä taulukosta, johon viittasit.joflopp sanoi:Jos leikimme ajatuksella, että haluat kolme riviä sokkeleita (tai kaksi, jos kiinnität ensimmäisen kantavan palkin taloon) saat lattian kannatuspalkkien jänneväliksi noin 2 metriä. Tämä tarkoittaa, että sinun pitäisi käyttää 45x145 lattiapalkkeina, jos ne sijoitetaan c/c 600:aan. Kantavien palkkien mitoittaminen riippuu siitä, kuinka tiheästi haluat sokkelit sijoittaa. Jos sanomme, että otat 6 sokkelia jokaiseen riviin, se antaa sinulle 2,2 metriä jokaisen sokkelin väliin ja sitten voit käyttää 45x170 (esim. 2,15).
Olen kerännyt hieman tietoa lattiarakenteen mitoittamisesta täällä. Katso jänneväli-taulukkoa, joka löytyy sivulta, ja voit laskea muita arvoja.
Edit: Kaikki arvot perustuvat K18-puuhun.
Mutta ehkä voisit auttaa minua
Aion rakentaa terassin, joka on 15,5 metriä pitkä ja 4 metriä syvä. Ajattelin käyttää 45x195 kantaviin palkkeihin ja 45x145 lattiapalkkeihin. Kansi on 28x120. Olin ajatellut kolmelle sokkeliriville.
Kuinka monta sokkelia tarvitaan, auta kiitos...........
Jotta tekisit siitä vielä hankalampaa
Täällä voit laskea, kuinka paljon puutavaraa tarvitset.
http://www.gardinpersson.se/TIPS1.HTM
Täällä voit laskea, kuinka paljon puutavaraa tarvitset.
http://www.gardinpersson.se/TIPS1.HTM
Viimeksi muokattu:
Kiinnitätkö ensimmäisen kantopalkin taloon vai tuleeko kaikki seisomaan pilareilla? Kysyn, koska täytyy tietää, kuinka monta riviä kantopalkkeja tarvitaan.bobbi91 sanoi:Näytät osaavan dimensionoinnin, itse en ymmärrä mitään viittaamastasi taulukosta. Mutta ehkä voisit auttaa minuaOlen rakentamassa terassia, joka on 15,5 metriä pitkä ja 4 metriä syvä. Ajattelin käyttää 45x195 kantopalkkeihin ja 45x145 lattianiskapuihin. Lattialaudat olisivat 28x120. Olin ajatellut kolmella pilarihollalla. Kuinka monta pilaria tarvitsen, ole kiltti ja auta...........
Leikitään ajatuksella, että et kiinnitä taloon vaan käytät kolmea pilarihollaa ja siten kolmea kantopalkkia. Tällöin saat 2 metriä niiden väliin. Eli lattianiskapuiden jänneväliksi tulee 2 metriä. Taulukon mukaan saat vähän marginaalia, jos käytät 45x145 (jopa 2,3 m).
Jos käytät 45x195 kantopalkkeina, voit asettaa pilarit hieman yli 2 metrin välein, sanotaan 2,20 m. Tämä sopii hyvin sinun tarpeisiisi, sillä 8 pilaria 2,21 m välein on yhteensä 15,47 m.
Aloitetaan siis laskemalla, kuinka monta riviä pilareita tarvitaan. Tästä saadaan lattianiskapuiden jänneväli. Alempi taulukko näyttää niiden mitat. Pidä jänneväli mielessäsi, kun katsot ylempää taulukkoa ja näet, minkä etäisyyden saat pilarien väliin riippuen kantopalkin koosta (taulukon vasemmalla puolella).
Mutta mutta mutta... Nämä laskelmat pätevät, jos puutavara on vähintään luokkaa K18 ja asetat lattianiskapuut c/c 600 mm välein. Arvelen, että joudut tilaamaan puutavaran puutavaraliikkeestä, koska heillä on harvoin parempaa kuin K12 varastossa ja se on useimmiten vain "rakennuspuutavaraa", eli seinäreglaria valmiina 2,5 metrin pituuksina.
Kiitos nopeasta vastauksesta. En aio kiinnittää kantavaa palkkia talon julkisivuun, vaan siihen tulee pilaririvi.joflopp sanoi:Aiotko kiinnittää ensimmäisen kantavan palkin taloon vai tulevatko kaikki pilarien varaan? Syyni kysymykseen on, että täytyy tietää, kuinka monta riviä kantavia palkkeja tarvitaan.
Ajatellaanpa, ettet kiinnitä taloon vaan käytät kolme riviä pilareita ja siten kolme kantavaa palkkia. Tällöin niiden väliin tulee 2 metriä. Eli lattiapalkkien jänneväli olisi 2 metriä. Taulukon mukaan saat hieman marginaalia, jos käytät 45x145 (enintään 2,3 m).
Jos käytät 45x195 kantavina palkkeina, voit sijoittaa pilarit hieman yli 2 metrin välein, sanotaan vaikka 2,20. Tämä on todella hyvä sinun kannaltasi, koska 8 pilaria 2,21 m välein tekee 15,47 m.
Aloitetaan siis laskemalla, kuinka monta riviä pilareita tarvitaan. Siitä saadaan lattiapalkkien jänneväli. Alempi taulukko näyttää niiden jännevälit. Muistamalla jännevälin katsot ylemmästä taulukosta, mikä välimatka saat pilareiden välille kantavan palkin mitasta (taulukon vasen puoli).
Mutta mutta mutta... Nämä laskelmat pätevät, jos sinulla on vähintään K18-luokan puutavaraa ja asetat lattiapalkit c/c 600 mm. Veikkaan, että joudut tilaamaan puutavaran sahalta, koska heillä on harvoin paremmin kuin K12 varastossa, ja se on yleensä vain "rakennuspalkkeja", eli seinäpalkkeja, valmiina 2,5 metrin pituuksina.
Mitä tapahtuu K-luokituksen kanssa, jos puutavara on K12-luokiteltua? Ostamani painekyllästetty puu on luokiteltu G4-3 ????
Jos ymmärrän tätä kansiota oikein, G4-3 on esimerkki kaupallisesta lajittelusta ja K18 (tai C18, kuten se normin mukaan tunnetaan, K on vanha ruotsalainen standardi) on luokka lujuuslajittelussa.
C14/K12 sijaan C18/K18:lla voidaan vähentää noin 10 % jänneväleistä tai laskea alemman tasaisen kuorman kuin 250 kg per neliömetri ennen kuin lattia huojuu.
Edit: Jos löydät G4-0-G4-2, se on luokiteltu C14/K12:ksi.
Rakennesahatavaran alimpaan lujuusluokkaan, C14/
K12, sisältyy SS 23 01 20:n mukaan laji T0, kauppalajiteltuatavaraa
lajissa G4-2 SS-EN 1611-1:n mukaan tai "Blå boken" lajissa B.
C14/K12 sijaan C18/K18:lla voidaan vähentää noin 10 % jänneväleistä tai laskea alemman tasaisen kuorman kuin 250 kg per neliömetri ennen kuin lattia huojuu.
Edit: Jos löydät G4-0-G4-2, se on luokiteltu C14/K12:ksi.
Rakennesahatavaran alimpaan lujuusluokkaan, C14/
K12, sisältyy SS 23 01 20:n mukaan laji T0, kauppalajiteltuatavaraa
lajissa G4-2 SS-EN 1611-1:n mukaan tai "Blå boken" lajissa B.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· turkiet
· 553 viestiä
Painekyllästetty puutavara, jonka näin Bauhausissa 45*170, oli luokiteltu K24:ksi, henkilökunnan mukaan
Eikö K24 yleensä ole merkitty sillä, ne ovat taloni palkit.
1. kantava palkki tulee kiinnittää taloon.
Eikö K24 yleensä ole merkitty sillä, ne ovat taloni palkit.
1. kantava palkki tulee kiinnittää taloon.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi