Meillä on terassi kellarigaraasin päällä. Lattia on betonilaatta. Ei ole vuotoja tällä hetkellä eikä vesi jää seisomaan. Kaltevuus on 1 cm/m.
Haluaisin asentaa terassilaudat päälle ja kysymys on, onko järkevää ensin laittaa jonkinlainen vedeneristys. Jos on, niin millainen?
Pintakerros on saanut joitakin vaurioita, katso kuva. Pitäisikö minun tasoittaa ne ennen kuin teen jotain muuta? Vinkkejä tuotteesta siihen?
Jotakin, joka estää sateen ja lumen kertymisen betonille, on hyvä. Muista vain, että on hyvä, jos betoni saa hengittää, sillä vedeneristeen asettaminen suoraan betonille voi aiheuttaa hieman hankalia kosteuden vaikutuksia autotallin sisäpuolella, kun mahdollinen kosteus, joka kondensoituu rakenteessa, ei voi kuivua. Ajattele kellarin seinää tyyppinä.. On aina hyvä tasoittaa vauriot, koska vauriot johtavat veden jäätymiseen ja irtoamiseen palasina, lopulta raudoitus alkaa ruostua ja se näyttää ikävältä. Muista myös, että älä missään tapauksessa poraa rakenteeseen, sillä se johtaa kosteuden pääsyyn sisälle.
Kiitos vastauksesta!
Ratkaisu esimerkiksi pellillä koolinkien välissä voisi ehkä olla hyvä? Luulen, että olen lukenut jostain sellaisesta järjestelmästä täällä foorumilla.
Voinko muuten vain laittaa koolingit suoraan betonille? Vai pitäisikö minun laittaa jotain väliin?
Onko vinkkejä sopivasta tasoitteesta vaurioiden korjaamiseen?
Ajattele tavallista kattopeltiä, joka peittää koko terassin. Sellaista peltiä, joka on kulmikkaasti aaltopellitetty. Valitse painekyllästetty palkki, joka on riittävän paksu, jotta se pystyasennossa mahtuu kattoharjoihin. Jos olen ajatellut ja "mitannut" oikein, tavallisen kattopellin kattoharjat ovat noin 40 mm leveitä? Halkaise palkit pituussuunnassa, jotta saat kaksi pitkää kiilaa jokaisesta. Tai suoraan, olemassa oleva kaltevuus voi riittää....? Siinä tapauksessa ei tarvitse edes halkaista mitään palkkia, osta joku muodossa oleva rimat siinä tapauksessa...
Joka tapauksessa, aseta yksi osa palkeista - tai rima - löysästi korjatun autotallin katon päälle sopivalla etäisyydellä toisistaan, aseta sitten pelti päälle ja säädä palkit/rimat siten, että pelti asettuu kattoharjojensa kanssa palkkien päälle. Aseta sitten palkkien toinen osa - tai toinen rima - kattopellin päälle, alempien palkkien/rimojen ylle. Vedä ruuvi ylemmän palkin/riman läpi, kattopellin läpi ja alas alempaan palkkiin/rimaan. Varmista, että kattopellin laaksot eivät ole betonia vasten. (Tämä riippuu luonnollisesti alempien palkkien/rimojen paksuudesta.) Aseta sitten terassilauta palkkien päälle. Jos haluat ankkuroida koko komeuden, tee palkit niin pitkiksi, että ne ulottuvat sopivan matkan autotallin katon ulkopuolelle, ja rakenna aita, jossa on pystyssä olevat 45x70 tai 45x95 tolpat, jotka kiinnitetään sekä ulkoneviin vaakapalkkeihin että joko kiinnitetään autotallin seinään tai (jos et halua porata siihen reikiä) ankkuroidaan maahan maapiikeillä.
Voisiko se toimia? Sinulla pitäisi nyt olla sateelta suojattu ja tuulettuva autotallin katto ja tyylikäs terassilattia, jonka päällä voi istua ja nauttia.
Kuulostaa järkevältä. Aion todennäköisesti tehdä niin. Täytyy vain mitata vähän, jotta koko rakenne mahtuu oven alle.
Jos olen nähnyt oikein, tp20-tyyppisessä kattopellissä on 35 mm leveät urat. Silloin tavallinen 34 mm terassilauta voisi toimia sääntönä. Ehkä hieman huteraa rakentamisen aikana, mutta onko muita haittoja?
Luulen, että paino riittää enemmän kuin hyvin pitämään kaiken paikallaan, mutta jos päätän kiinnittää sen, se tehdään julkisivuun.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.