Eliniän aikana puu laajenee ja vääntyy (28 ja 34) luonnollisesti suuremmalla voimalla kuin mitä ruuvi ja ruuvin kanta pystyvät vastustamaan. Mitä vahvempi ruuvi, sitä suurempi kanta, johon puu tarttuu ja repii irti. On mahdollista vähentää todennäköisyyttä antamalla puulle tasaiset edellytykset, öljyämällä ja suojaamalla sitä eri tavoin.
Kärsivällisyydestä vapautetulle, kuten itselle, ratkaisu on 5' naula.
Vetää sen alas trallvirkkeen sisään.
Jos joudutte myöhemmin löysäämään ruuvia tai kiristämään, käyttäkää mutterinväännintä tavallisen ruuvinvääntimen sijaan, jos teillä on siihen mahdollisuus.
Kun runko kuivuu, se nipistää ruuvin kiinni, ja ruuvinvääntimellä on riski katkaista ruuvi. Mutterinväännin on lempeämpi.
Tein tämän kokemuksen bryggrenoveringissa ja kun vaihdoin mutterinvääntimeen, kaikki ruuvit lähtivät ylös, ja ne olivat myös stjärnskruvar.
Kiitos kaikista kommenteista. Sen sijaan että vastaisin jokaiselle erikseen, tiivistän suurimman osan tässä. Anteeksi jos unohdin jonkun.
Terassiruuvityyppi:
* Terassiruuvi Trä Turbo A2 (4,8 x 75) - eli ei halvin tai pienin ruuvi. Kauppias ehdotti pienempää kokoa 4,2x57, mutta valitsin varman päälle ja otin suuremman koon. Kiinni ruuvatessa olen ehkä kohdannut korkeintaan 2-3 ruuvia, jotka ovat katkenneet tai vääntyneet, joten näiden laatu pitäisi olla korkea.
Terassilauta:
* ns. "Härjedalstrall" premiumlaadulla 28x120 (olin selvä, etten halunnut halvinta lauta)
Ruuvitekniikka:
* Kaikki ruuvattiin n. 2 mm syvyyteen puuhun, eli ei aivan samalle tasolle terassin kanssa. Toki on pientä eroa, joten sanotaan +/- 1 mm.
* Kaikki ruuvit lähellä päätypuuta, jolloin laudat on esiporattu.
* Kaikki ruuvit on ruuvattu alhaisimmalla nopeudella porakoneessa
Iloinen tai surullinen hymiö:
* Kaunein puoli ylöspäin!
Huomasin melko nopeasti, että noudattaakseni linjaa, kuten "iloinen hymiö", olisi tullut kohtuuttoman paljon hukkaa.
Niin pirun kurjaa kun on huolehtinut ja tehnyt niin tarkasti alusta asti ja sitten tapahtuu tämä. Mikä oli niin suoraa ja kaunista kun se oli juuri laitettu.
Ainoa mitä näen, on vaihtaa vääntyneet laudat... huokaus.
Ja... Näen edessäni toisen juuri laitetun osan, joka tehtiin tänä vuonna... Että siitä tulee samanlainen ensi vuonna. Huokaus taas.
Kiitos palautteesta.
Joten tarkoitat, että virhe on siinä?
Siinä tapauksessa, miksei 75% muusta terassista ole vaikuttunut negatiivisesti? Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat ja olen ymmärtänyt, että vähintään 30 mm on käytetty estämään mahdollisia halkeamia päädyissä.
Ilmiö kiertyneistä laudoista on myös keskellä terassin pituutta.
Kiitos palautteesta.
Joten tarkoitat, että vika on siinä?
Miksi sitten 75% muusta terassista ei ole vaikuttanut negatiivisesti? Ymmärrän, mitä tarkoitat, ja olen ymmärtänyt, että vähintään 30 mm tulisi käyttää halkeamien estämiseksi päätypuussa.
Ilmiö vääntyneistä laudoista esiintyy myös keskellä terassin pituutta.
Haluan silti vain korostaa tosiasiat.
Niin, liian kostealla terassilla mikään ei toimi!
Alan on skarpattava!
Mitä voi tehdä, on kuten lanka Norrtäljesta tavallisella puutavaralla extra priima laadulla ja mitoituksella sekä suunnitella rakenne niin, että liikkeet ja muut ottaa rakenne vastaan!
Saadaanko nähdä, miten se terassi patio kestää?
En aivan ymmärrä. Ruuvit eivät voi liikkua ylöspäin, vaan puu on kuivunut, mikä näennäisesti saa sen näyttämään siltä, että ruuvit olisivat liikkuneet. Ruuvien tulee olla 30mm reunoista Tokmannin mukaan. Normaalisti on 10-20mm, mikä tarkoittaa, että laudan kaareutuminen estyy paremmin ruuvin kannalla. Piilokiinnitys on 0mm reunasta...
Valitettavasti minulla ei ole ehdotusta, miten se pelastetaan,
Kiitos kaikesta palautteesta. Sen sijaan, että vastaisin jokaiselle erikseen, summataan suurinta osaa täällä. Anteeksi, jos olen unohtanut jonkun.
Tralliruuvityyppi:
* Tralliruuvi Trä Turbo A2 (4,8 x 75) - eli ei halvinta tai pienintä ruuvia. Kauppias ehdotti pienempää kokoa 4,2x57, mutta otin varman päälle ja valitsin suuremman koon. Kiinnittämisessä ehkä korkeintaan 2-3 ruuvia on mennyt poikki tai taipunut, joten niiden laatu pitäisi olla korkea.
Trallityyppi:
* ns. "Härjedalstrall" premiumlaatua 28x120 (olin selkeästi sanonut etten halunnut halvinta trallia)
Ruuvitekniikka:
* Kaikki ruuvattiin noin 2mm puuhun, eli ei täysin trallin tasalle. Toki on pientä eroa, joten sanotaan +/- 1mm.
* Kaikkien ruuvien lähellä päätyä, tralli on esiporattu.
* Kaikki ruuvit on ruuvattu alhaisimmalla nopeudella ruuvinvääntimessä
Iloinen tai surullinen ukko:
* Kaunein puoli ylöspäin! Huomasin nopeasti, että jos seuraisin linjaa, esim. "iloinen ukko", tulisi kohtuuttoman paljon hukkaa.
Niin harmillista, kun on tehnyt sen niin huolellisesti alusta alkaen ja sitten tämä tapahtuu. Se, mikä oli niin suoraa ja hienoa kun se oli juuri laitettu.
Ainoa mitä näen on vaihtaa laudat, jotka ovat menneet vinoon...huokaus.
Ja... Kuvittelen toisen tänä vuonna asennetun osan... Se tulee olemaan samanlainen ensi vuonna. Huokaus uudestaan.
Näyttää huolimattomasti ruuvatulta. Sitten trallit ovat liian tiheässä.
Voin lisätä, että kun talomme rakennettiin, rakentajat naulasivat terassilaudan tasalle. Vuotta myöhemmin sain vasaran ja talttapään avulla takoa niitä alas, jotta emme repisi jalkojamme ylös nouseviin naulankantoihin. 1985 oli käytössä naula. Ruuvit eivät ole yhtä teräviä, mutta mielestäni Svenska trä:n suositukset, joissa naula on samassa tasossa terassin kanssa, ovat roskaa. Kirjoituspöytätuote ilman todellisuuden perustaa. Terassi kuivuu, ja sitten naulankannat nousevat ylös. Todennäköisesti hyvin harva asentaa terassin kuivatulla puulla.
Minun terassilattiani näytti juuri samalta kuin sinun. Annoin sen olla 1-2 vuotta, jotta se olisi "liikkunut valmiiksi", sitten kävin sen läpi lattiahiontakoneella ja poistin pahimmat harjanteet. Lopetin koko homman levittämällä pinnalle Nitor woodprotection.
Näyttää huolimattomasti kiinnitetylle. Lisäksi lautojen väli on liian tiheä.
Ei todellakaan liian tiheä, jos se on juuri sahattu (kosteaa) puuta.
Tämä lauta asetettiin 3 vuotta sitten, täysin kiinni. Nyt on vähintään 5 mm rako lautojen välissä. Joten ei, laita täysin yhteen, jos on kosteaa puuta, on vinkkini.
Ehdottomasti ei liian tiiviiksi, jos se on juuri painettua (kosteaa) puutavaraa.
[kuva]
Tämä terassi asetettiin 3 vuotta sitten, täysin tiiviisti. Nyt lautojen välissä on vähintään 5 mm rako. Joten ei, aseta täysin yhteen, jos se on kostea terassi on minun vinkkini.
Tässäkin huolimattomasti ruuvattu. En ole samaa mieltä.
Joten ei, laita ne kokonaan yhteen, jos lauta on kostea, on minun vinkkini.
Olen samaa mieltä. Laitoin omani tiukasti myös, näyttää tältä 4 vuotta myöhemmin
Juuri sopivan kokoisia rakoja. Jos olisin laittanut 6mm(?) kuten ohjeissa nyt on, olisin joutunut yli sentin kokoisia rakoja...
Samaa mieltä. Laitoin omanikin tiiviisti, näyttää tältä 4 vuotta myöhemmin
[kuva]
Juuri sopivan kokoiset raot. Jos olisin laittanut 6 mm(?) kuten ohjeissa nyt on, olisi ollut yli sentin kokoiset raot...
Ei ole mitään mikä sanoisi 6 mm, vaan 126 mm reunasta reunaan, useimmiten terassilauta on leveämpi kuin 120 mm kun se on juuri painettu.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.