Hei

Vuosi on kulunut sen jälkeen, kun terassilauta asetettiin paikalleen, tietääkseni, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Nyt on tapahtunut niin, että jotkut ruuvit, itse asiassa melko monet, ovat nousseet ylös ja saaneet terassin kohoamaan. Tämä on luonut todella rumia kohoumia, jopa 1 cm korkeita joissakin paikoissa.

Katso mielellään kuvia. Olen yrittänyt kiristää, ja ainoa asia, joka tapahtuu, on, että ruuvi menee syvemmälle terassiin, mutta itse terassi on edelleen epätasainen joissakin kohdissa.

Missä on vika? Onko kyse terassilaudan laadusta vai ruuvien laadusta.
Ja... Mitä tälle voi tehdä? Kenelle pitäisi alkaa valittaa?
 
  • Lähikuva puuterassista, jossa näkyy kohonneita lankkuja ja ruuveja.
  • Lähikuva puuterassista, jossa näkyy uppoamaton ruuvi, joka aiheuttaa laudan kohouman.
  • Lähikuva ulkoterassin laudasta, jossa ruuvinreiät aiheuttavat huomattavia kohoumia noin 1 cm korkeuteen.
On valitettavasti todennäköisesti kyse siitä, että mikään ei ole varsinaisesti vialla. Puu liikkuu paljon vaihtelevan kosteuden ja lämpötilan myötä, luultavasti se on vain se mitä on tapahtunut. Jos puuterassi on erittäin alttiina auringolle, tämä pahenee.
Vääntyneen puun palauttaminen ei ole helppoa!
 
M Maximarcus sanoi:
Valitettavasti siinä ei ole mitään vikaa. Puu liikkuu paljon vaihtelevalla kosteudella ja lämpötilalla, kyse on luultavasti vain siitä, mitä on tapahtunut. Jos puukansi on erittäin altis auringolle, tämä pahenee. Väännetyn puun pakottaminen takaisin ei ole helppoa!
Kiitos vastauksesta!
Ajattelin kastella kunnolla ja kiristää kaiken uudestaan, mutta sitten on riski, että ruuvi vain syö itsensä puuhun ilman erityistä parannusta. Altis auringolle? Kyllä, noin kello 12 ja eteenpäin noin kello 19 asti on kirkasta auringonpaistetta. Kaikki viikon päivät.

Minulla on vähän ylimääräistä trallia, joten ajattelin ainakin vaihtaa pahimmat laudat.
 
  • Tykkään
Mats Carlsson.
  • Laddar…
Olet vetänyt niitä liian vähän puuhun, kun laitoit trallin.
 
Nyfniken Nyfniken sanoi:
Olet vetänyt niitä liian vähän puuhun, kun laitoit terassilautaa.
Ei sen tarvitse olla niin?! Uusi terassilautani näyttää samalta kuin sinun, ainakin ruuvien osalta. Laudat ruuvattiin ”märkinä” ja tasaisesti terassin pinnan kanssa ohjeiden mukaan, sitten terassi on luonnollisesti kuivunut ja kutistunut, mikä on saanut kannat nousemaan hieman. Epäröin kiristää niitä uudelleen, koska ne tulevat olemaan syvemmällä terassissa, kun se turpoaa, ja koska se vaatii paljon ruuvaamista... Saapas nähdä, tuleeko perheeltä kommentteja tulevaisuudessa, luultavasti täytyy olla polvillaan vielä kerran...
 
  • Tykkään
BengtAnders
  • Laddar…
Olen nyt rakentamassa isoa terassia ja en ruuvaa ruuvejani liian syvälle, noin millimetrin puun alapuolelle. Saa nähdä, miten käy. Mutta monet sanovat, että heidän ruuvinsa nousevat ylös. Katsotaan, mietin vähän, voiko se johtua siitä, millaiset ruuvit on käytössä. Yksi asia, jota tarkastelisin, on, jos ruuvit ovat katkenneet ja ne nousevat ylös, koska ne eivät ole enää kiinni ruuvikehikossa. Vain yksi ajatus harrastajapuusepältä.;)
 
  • Tykkään
SkaggLosDunderGud ja 1 muu
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung sanoi:
Laudat ruuvattiin "märkinä" ja tasaisesti terassin pinnan kanssa ohjeiden mukaisesti
Kenen ohjeet? Minä vedin ruuvinpäät 5 mm syvälle puuhun.
 
Nyfniken Nyfniken sanoi:
Kenen ohjeet? Vetäisin naulani 5 mm puuhun.
Muistan vain, että jos vedät ne nyt liian syvälle, niin vesi kerääntyy nauloihin ja imeytyy enemmän, jolloin ne halkeilevat ja nousevat helpommin, ja saat enemmän tikkuja jalkoihin. Näin ajattelin. Katsotaan, onko se väärin.
 
Nyfniken Nyfniken sanoi:
Kenen ohjeita? Vedin kalloni 5 mm puuhun.
Ruotsin puutavaran ohjeiden mukaan:

”Terassiruuvit tai kampanaulat asennetaan kohtisuoraan terassilaudan yläpintaan nähden siten, että ruuvinpäät tai naulankannat ovat samalla tasolla kuin terassilaudan yläpinta, eivät syvemmällä. Tämä estää kosteuden tunkeutumisen ja tulevaisuuden värivirheet, katso kuva 5.”

Kuvaliite: Oikea ja väärä tapa kiinnittää terassiruuvi; ruuvinkannat tasolla tai syvemmällä, mikä voi aiheuttaa kosteutta.

https://www.byggbeskrivningar.se/sommartips/montering-av-trall/
 
  • Tykkään
erkka ja 1 muu
  • Laddar…
optimum
"Lagi" ruuvin kannan tasosta tulee luultavasti Ruotsin puun säännöistä terassin rakentamiseen

Ei, en käytä näitä järjettömiä sääntöjä itse.
Vedän aina kannan muutaman mm syvemmälle puuhun ja käytän aina ruostumatonta ruuvia.
Ainoa kerta, kun en vedä ruuvia kokonaan alas, on silloin, kun minun täytyy irrottaa lauta myöhemmin tehdäkseen jotain palkistorakenteessa, joka vaatii terassilaudan poistamista. Alas vedetyt ruuvinkannat usein aiheuttavat, että puulastuja irtoaa, kun niitä irrotetaan.

https://www.byggbeskrivningar.se/trall


Naulausohje kuvaa oikean (vasen) ja väärän (oikea) tavan kiinnittää ruuvit puuhun, korostaen oikeaa pintatasoa ja kosteuden välttämistä.
 
  • Tykkään
Mats Carlsson. ja 1 muu
  • Laddar…
E EasyCash sanoi:
Hei

Vuosi on kulunut siitä, kun puuterassi asetettiin paikoilleen, tietääkseni, kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Nyt on tapahtunut niin, että tietyt ruuvit, itse asiassa melko monet, ovat nousseet ja aiheuttaneet sen, että terassilauta on noussut korkeuteen. Se on luonut erittäin rumia kohoumia, jopa 1 cm:n korkeudelle tietyissä paikoissa.

Katso mielellään kuvia. Olen yrittänyt kiristää uudelleen, ja ainoa mitä tapahtuu, on että ruuvi menee syvemmälle terassilautaan, mutta itse terassilauta vääntyy edelleen joissakin kohdissa.

Missä on vika? Terassilaudan laatu vai ruuvien laatu.
Ja... Mitä tälle voi tehdä? Kenelle pitää alkaa valittaa?
On tärkeää, että sinulla on oikea ruuvin pituus. Jos terassilauta on 28 mm paksu, sinun on oltava vähintään 55 mm ruuvin pituus, muuten terassilauta voi vääntyä kuten kuvaat. Kokemukseni mukaan ruuvi on vedettävä kunnolla puuhun. Uskomus, että terassilauta kestäisi pidempään vain siksi, että ruuvipää vedettäisiin terassilaudan pintaan, on luultavasti tarina, se ei voi merkittävästi vähentää vedenimua terassilautaan. Nyt ratkaisu on vaihtaa vääntyneet laudat ja kiristää ruuvit niin, ettei kukaan loukkaa jalkojaan.
 
optimum optimum sanoi:
"ja käytän aina ruostumatonta s
optimum optimum sanoi:
"Laki" ruuvinpään tasosta tulee luultavasti Ruotsin puumääräyksistä terassinrakennukseen

En itse noudata näitä järjettömiä sääntöjä.
Vedän aina pään muutaman mm alas puuhun ja käytän aina ruostumatonta ruuvia.
Ainoa kerta, kun en vedä ruuvia kokonaan alas, on kun minun täytyy irrottaa lauta myöhemmin tehdäkseni jotain tukirakenteessa, mikä vaatii, että poistan terassilaudan. Alasvedetyt ruuvinpäät lohkaisevat usein lastuja, kun ne irrotetaan.

[linkki]


[kuva]
Haha :crysmile: Mä olin ensin...!
 
optimum
Joo, muutama sekunti :D
 
  • Tykkään
Onsalakorven
  • Laddar…
Laitoitko iloisen ukon vai surullisen ukon?
 
Ongelma on, että ruuvit eivät todennäköisesti pidä kutistunutta vääntynyttä terassilautaa, ja virhe oli, että lauta oli liian kostea ja heikko mitoitus! Katso toinen ketju täällä, jossa on painamaton lauta hyvältä toimittajalta... Ruuvien alasruuvaaminen yrittämällä vain vetäisi ne pois ja vahingoittaisi! Ainoa oikea tapa on valitettavasti vaihtaa kaikki lauta painamattomaan, karkeampaan mitoitukseen ja peittää kantavat palkit kosteuden suojaavalla bitumipaperilla jos voit, ja käsitellä uusi lauta.

Jos fuskaat, voit korvata vääntyneet uusilla parempilaatuisilla ja käyttää vahvempia ruostumattomia ruuveja, 60 mm pitkiä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.