Tarvitsen kantavan palkin autotallin oven yläpuolelle sekä toisen aukon yläpuolelle.
Kattotuolien suunnittelija ehdottaa palkkia, joka on 300mm leveä, 290mm korkea, ylä- ja alaosassa 14mm vahva, keskellä 8.5mm vahva. Noin 75kg/metri.
Palkin etuna on, että se ei vie paljon korkeutta. Olisiko vastaavan liimapuupalkin korkeus noin 600mm ja tulisiko se huomattavasti halvemmaksi?

Ola78
Kokeile ja laske tietojesi perusteella Moelvens mitoitusohjelman avauksia, niin saat vihjeen siitä, mikä liimapuupalkin koko tulee olemaan.

7-8m leveät portit ja varastotila yläkerrassa vai? Erittäin voimakas palkki portin yläpuolella!

Viimeksi muokattu:
Minulla on pieni taulukko, mutta karkein teräspalkki on HEA220 ja se, jota kuvailet, kuulostaa HEB300:lta, mikä on tietysti PALJON vahvempi. HEA220 vastaa liimapuuta 115x630. Ota tämä varauksella, sillä liimapuu ja teräs eivät ole suoraan verrattavissa, koska niillä on erilaiset ominaisuudet...

5m leveä portti toisessa paikassa.
Ja ajattelin 7m aukkoa, jossa katos pitää olla, mutta voin muuttaa mieltäni hieman 7m aukon suhteen, jos minun täytyy ostaa palkki todella kalliilla hinnalla.
Ei mitään yläkerrassa paitsi eristys :)

Löysin käytetyn teräspalkin, mutta se oli I-palkki ja 300x300x19 sekä 5.60m pitkä. Tällaisen pitäisi vastata ja kestää sen, mitä tarvitsen autotallin oven yläpuolelle? Vähän epävarma, mitä mitoilla tarkoitetaan. 19 ei varmaan ole ainepaksuus?

5706274151.jpg

Ola78 sanoi:
Kokeile ja laske omilla tiedoillasi Moelvensin mitoitusohjelman avauksilla, niin saat vihjeen siitä, minkä kokoinen liimapuupalkki tulee olemaan
5m portti autotallissani

LT 90x45015 mm (L/342)143 mm39,0 kN 95 kg
[bild] [bild]
LT 115x40516 mm (L/318)112 mm39,1 kN109 kg

[bild] [bild]
LT 140x36018 mm (L/271) 92 mm39,1 kN118 kg

KERTO-S 75x6007 mm (L/716) 74 mm39,0 kN106 kg

KERTO-S 75x6007 mm (L/716) 74 mm39,0 kN106 kg

Ja 7m avaukselle
Liimapuu
Dimension [leveys*korkeus]HuojuntaVähimmäis
tukipituusPylvään voimaPalkin paino
LT 115x63016 mm (L/430)159 mm55,2 kN238 kg
[bild]
KERTO-S 75x60027 mm (L/261)104 mm54,6 kN148 kg

W
Spontaanisti tuntuu siltä, että nämä palkit ovat aivan järjettömän ylimitoitettuja näille suhteellisen pienille aukkoille. Varsinkin kun ajattelee, mitä sinulla on yläpuolella. Minulla on viiden metrin palkki ovieni yläpuolella, ja se on paljon pienempi kuin se hirveä teräspalkki, jota kuvailet.

Wester sanoi:
Spontaanisti tuntuu, että nämä palkit ovat aivan järjettömän ylimitoitetut näille suhteellisen pienille aukkoille. Erityisesti ottaen huomioon, mitä aiot laittaa niiden päälle. Minulla on viisi metriä autotallin ovien yläpuolella liimapuupalkki, joka on huomattavasti pienempi kuin kuvailemasi hirviö-teräspalkki.
Eikö sillä ole merkitystä, mitä palkki lastaa?
Tämä oli kattoristikkojen valmistajan sanoma, joten minulla ei ole tietoa kyseenalaistaa sitä.
7 metrin aukkoon tarvittiin HEA300, 5 metrille voisi selvitä hieman heikommalla.
Aion laskea noin 4 kattoristikkoa 5 metrin palkille ja noin 6 kappaletta 7 metrin palkin päälle, joten tulee kuitenkin jonkin verran kuormaa.

Mutta toki, olen samaa mieltä, se on aika äärimmäinen palkki. Nyt näyttää siltä, että saan käytetyn palkin kohtuulliseen hintaan, todennäköisesti halvemmalla kuin mitä liimapuu maksaisi, joten ei haittaa, että se on hieman ylimitoitettu? Paitsi että se on 1 tonni roikkumassa pään yläpuolella.

W
Toki kuormitus vaikuttaa. Minulla on itselläni useita kattotuoleja, jotka kuormittavat palkkia. Olen itse asiassa laskenut tämän itse, joten jos se romahtaa, saan syyttää itseäni, mutta talven voimakkaan lumikuorman aikana mittasin taipumaa enkä nähnyt mitään suoraa taipumaa. Yläkerta on myös sisustettu.
Mutta tietenkin ei ole mitään vikaa ylimitoittaa, varsinkin jos löydät palkin edullisesti. Käytin itse aivan liian suurta palkkia eräässä rakennusprojektissa, koska sain edullisesti joitakin HEA 220 palkkeja.

Kiitos kaikista vinkeistä.
Nyt olen ostanut palkin. Nyt koko autotalli on kuin yksi iso autotallin ovi :)

Laitan tämän vanhan aiheen eteenpäin, koska minulla näyttää olevan sama kysymys.

Minulla on tasainen autotallin katto, jossa kattopalkit kantavat autotallin oven yli. Nykyinen ovi on vain 2,4 m leveä, mutta siitä tulee 4,5 metriä. Katon/kattopalkkien jänneväli on 7 metriä. Käytin Moelvenin ohjelmaa ja sopiva liimapalkki on 90x315, mutta valitettavasti minulla ei ole tilaa sille korkeudelle, joten ajattelin ostaa HEA palkin. Beijers teki arvion ja sanoi, että HEA160 sopisi. Haluaisin kuitenkin toisen mielipiteen siitä, voiko se pitää paikkansa.

Voisiko joku olla ystävällinen ja tehdä arvion?

Ystävällisin terveisin Lasse E.

Viimeksi muokattu:
Olen poistanut roskapostittajan keskustelusta ja poistanut seuraavat viestit.

/moderator

Roskapostittaja?

Mitä tarkoitat olenko minä spammari?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.