Hei,

Asumme kaksikerroksisessa kivitalossa, jossa on kellari ja joka on rakennettu vuonna 1952. Talo puuttuu piirrustukset (virheelliset piirrustukset jätetty Rakennuslautakunnalle). Nyt aiomme purkaa ullakkoseinän muuttaaksemme kuollutta tilaa asuintilaksi. Paikan päällä on ollut rakennesuunnittelija, joka on ohjeistanut meitä asentamaan liimapuun 90x270 kantamaan sen osan, josta seinä poistuu. Hän ei usko, että seinä on kantava, mutta tukee.

Minulla on nyt muutama pohdinta: koska palkin kohdalla on vino katto, niin ylimääräinen seisomakorkeus häviää, kun palkki on niin korkea. Siksi harkitsen vaihtoehtona teräspalkki hea 140.

Olen ymmärtänyt, että liimapuupalkki on parempi paloturvallisuuden kannalta. Mutta muuten, miten teräspalkki toimii? Voinko "asettaa" sen kahden pylvään (90x90 liimapuuta) varaan? Miten kiinnitän sen pituussuuntaan kattoa vasten?

Mistä saan hankittua teräspalkin? Ei kai rakennustarvikekaupasta? Onko muuta paikkaa etsiä käytettyä kuin tori näille asioille?

KIITOS!

/frida
 
Voitko kiinnittää sen paikoilleen?? eikö se toimi??
HEA kuulostaa hyvältä, älä ota IPE:tä sen sijaan, joo joo, se on kai oma valinta.
Voit kiinnittää palkin samaan paikkaan, jossa liimapuun piti levätä.
Jos olet huolissasi tulipalosta, voit peittää sen kahdella kerroksella kipsilevyä. ja jos aiot asettaa palkin, on varmaan parempi asettaa se pystyasentoon kuin vaakatasoon, nyt oletan tosin että tarkoitat pystyasentoa, mutta siinä on suuri ero.
On olemassa rakennusliikkeitä, jotka myyvät myös terästä, kuten IMAB tietyillä paikoilla.
 
Haha, puhut täysin aloittelijan kanssa tässä.. :)
Ensimmäinen kerta kun yritän tällaista projektia jossain määrin itsenäisesti.
Täytyy tarkistaa mikä IPE on sitten :) Onko se sellainen jota minun pitäisi etsiä? Mitat?
IMAB vaikuttaa olevan vain Etelä-Ruotsissa?
 
IPE:llä on hieman korkeampi vyötärö, mutta se on valmistettu ohuemmasta materiaalista, voisin kuvitella, että se on 120-140 korkea, tarkista sieltä mistä ostat sen. On totta, että IMAB saattaa olla vain etelässä, täällä vain liikun, mutta vastaavuus löytyy varmasti myös pohjoisemmasta maasta.

Sinulla on ollut suunnittelija paikalla, joka USKOO, että se ei ole kantavaa?? kuulostaa vähän hassulta. Se riippuu siitä, millainen kattotuoli sinulla on, onko se osa kantavaa rakennetta vai ei. Jos sinulla on "ruotsalainen kattotuoli", se on kantavaa. (Ruotsalainen kattotuoli on eräänlainen kattotuoli, se ei tarkoita, että se on valmistettu Ruotsissa:))

Nopein testi on laittaa saha tukijalkaan, kun olet purkanut verhoilun ja jos saha tarttuu kiinni, niin se kantaa. Tämä ei ole millään tavalla tieteellinen testi, mutta se antaa yleensä vinkkiä ainakin.

Minä olisin joka tapauksessa laittanut palkin, mutta se liittyy hieman siihen, miten toimenpiteen suorittaa, ei halua sahata reikää ja nähdä katon tulevan sisään ennen kuin palkki on paikoillaan...
 
Kiitos vinkeistä! :)

KOKO talo on kivestä... (Paitsi kattoristikot...) Seinä, jonka puran, ei ole kantava, se koostuu muurilohkoista, noin 350x250x200 mm. Joten olen lyönyt sen alas moukarilla, ei ole tarvinnut sahaa edes viedä yläkertaan. Sekä suunnittelija että arkkitehti ovat raapineet päätään, eivätkä ole koskaan nähneet samanlaista rakennetta. Maallikkona ajattelisin, että koko paino nojaa ulkoseiniin, mutta ilmeisesti sen vuoksi, ettei ristikoita vääntyisi lumipaineesta jne., ovat muuratut seinät olleet siellä. Ne on muurattu paikoilleen sen jälkeen, kun katon sisäpaneeli on kiinnitetty.

Ajattelin laittaa jotain kantavaa, mutta mietin terästä, jotta saisin vähennettyä mittoja. Nyt on kivi/muuraus vähän hankala kiinnittää...

/f
 
Pyydä suunnittelijaa ehdottamaan sopivaa teräspalkkia ja kuinka se tulisi kiinnittää. Juuri päätyjen kiinnitys on monissa tapauksissa herkkä kohta. Siihen voi kohdistua erittäin suuri kuorma, joka aiemmin jakautui koko kantavalle seinälle. Suuri mahdollisuus, että suunnittelija voi antaa vinkkejä lähistöllä olevista yrityksistä, jotka myyvät myös terästä.
 
Kiitos, lähetän hänelle sähköpostia uudestaan :)
 
Tibnorstål on varmaan koko maassa, heillä on varasto Köpingssa.

Protte
 
Onko sitä muurattu siten kuin sanot jälkikäteen sisäpaneelin jälkeen, niin kuulostaahan se oudolta, jos se on alun perin mitoitettu kantavaksi. Tuskin edes tukevaksi, mitä se toki voi olla vuosien varrella tullut :)
Ei ole aina niin, että ulkoseinät ottavat kaiken kattopaineen, usein kannatellaan kantavilla sisäseinillä.
 
Usein esitetään mielipiteitä siitä, että teräspalkit olisivat huonompia paloturvallisuuden kannalta, mutta mielestäni se on liioiteltua.

Kun teräspalkki lämpenee niin paljon, että se romahtaa, sinulla on huomattavasti suurempia ongelmia kuin se; talo on pelastumiseltaan menetetty, ja jos sisällä on vielä ihmisiä tai eläimiä, hän/hän/se on ollut kuolleena jo kauan.

Sitten tiedän, että on turhaa yrittää vakuuttaa vannoutunutta rakentajaa tai vanhaa palomiestä tästä, mutta minä koneinsinöörinä en koskaan rakentaisi mitään kantavaa käyttämättä terästä :)
 
  • Tykkään
Bråkis
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.