Nyt tulen pian hulluksi kaikkien eri lähestymistapojen takia, joita löydän täältä ja muilta sivustoilta netissä, joten esitän kysymykseni om omaa tapaustani täällä.

Aion maanantaina (28/5) valaa noin 72 m2 kokoisen laatan ladassani. Laatta tullaan epoksilakkaamaan ja se tulee toimimaan lattiana tulevassa siideritehtaassani, eli elintarvikehuoneistossa.

Aion käyttää teräskuituvahvistettua itsetiivistyvää betonia. Ei eristystä laatan alla.

1. Miten saan pinnasta mahdollisimman tasaisen? Riittääkö putkioletus ja laser?
2. Pitääkö minun käyttää helikopteria ja siloittaa pinta aivan kuin se olisi tavallista betonia?
3. Kuinka kauan minun pitäisi odottaa ennen kuin hion laatan? Tämä sekä mahdollisten teräskuitujen ja pienten epätasaisuuksien poistamiseksi että "betonikalvon" poistamiseksi, jotta epoksi tarttuu (epoksi levitetään vasta noin 2 kuukautta valun jälkeen).

Ehkä keksin lisää kysymyksiä myöhemmin, mutta aloitetaan näin.
En ole koskaan valanut aiemmin, mutta olen tunnettu siitä, että olen hullu ja saan silti asiat kuntoon lopulta...
/Samuel

Miten meni?

Toivottavasti valutatyö ts onnistui hyvin, mutta koska kysymykseen on edelleen kiinnostusta, voin antaa muutamia vinkkejä.

SKB:llä, rörslodalla ja laserilla on suhteellisen helppo saada tasainen valu, mutta tässä tapauksessa, kun tarkoituksena on hioa epoksin laittamista varten, olisin jättänyt liippaamisen väliin.
Hionta tehdään samanaikaisesti lattian asennuksen kanssa likaantumisen välttämiseksi alueilla, jotka maalataan.
Jos haluaa todella sileän pinnan ilman hiontajälkiä, tarvitsee suuren hiomakoneen (vähintään 650 mm). On tärkeää käyttää myös oikean tyyppisiä segmenttejä sekä tuloksen että taloudellisuuden kannalta. Kova betoni=pehmeät segmentit, pehmeä betoni=kovat segmentit. Oikean tyyppisillä segmenteillä voi käsitellä 5000m2, mutta väärillä ne voivat olla lopussa jo 50:n jälkeen. Yksi sarja hiomasegmenttejä maksaa muutaman tuhatlappusen.
Ohut pinnoite (0,4 kg/m2) ei peitä alustan epätasaisuuksia, kun taas paksumpi järjestelmä (2 kg/m2) leviää ja peittää suurimman osan epätasaisuuksista.

• Tykkään
larsbj
  • Laddar…
Ongelma, joka voi ilmetä, kun hiotaan SKB:tä timanttisegmenteillä ja valitaan oikea, kuten Saell yllä mainitsee. Ylin "kalvo", joka pitää hioa, on usein melko pehmeä (kovat segmentit), mutta sitten jos hiotaan pidemmälle, betoni on kovaa ja silloin tarvitaan pehmeitä segmenttejä.

Kiva että sain vähän palautetta kysymyksiini, vaikka se tuli pari vuotta myöhässä... :)
Valu sujui aika hyvin, betoniauto pystyi peruuttamaan ränni ladon sisään ja ylsi melkein koko lattialle. Vähän isi ja appi joutui levittämään nurkkiin.
Kun kaikki oli levitetty, heilutimme betonia muutamalla viemäriputkella, jotka kiinnitimme harjanvarsiin niin, että ne näyttivät ylösalaisin olevilta "T"-kirjaimilta. Tämä tehtiin ilmakuplien poistamiseksi ja pinnan tasoittamiseksi mahdollisimman sileäksi ilman ulkonevia raudoitusfibrejä tai kiviä. Muuten kastelin vain vähän vettä.
Betoniauto on peruutettu punaista ladonseinä vasten ja valmis purkamaan betonia, kirkas päivä ja vihreä kasvillisuus ympärillä.
Miehet tasoittavat kosteaa betonia vanhassa ladassa, betoniauto paikalla, seinät puuta ja betoni kantautuu kuljettimen kautta.
Kun sähkömies tuli valun loppupuolella tarkistamaan sähkövian talossa, jouduin juoksemaan pois, mikä aiheutti sen, että rännien korkeudesta tuli hieman liian korkea. Pääasiassa oma vikani, koska en antanut kunnollisia ohjeita "ukkoille". Jouduin myöhemmin työstämään vinokulmaisyyttä ja timanttilaikkaa löytääkseni rännit kunnolla...
Uusi märkää betonia oleva lattia, johon valo heijastuu autotallissa. Lattialla näkyy viilto tai rako.
Minulle tuli vähän kaatoa kauimmaiseen nurkkaan, mikä on hieman ärsyttävää, koska siivotessani puristuksen jälkeen suihkutan melko paljon vettä lattialle ja minun on oltava valmiina lattiarakalla koko ajan.
Kuvassa on uusi, kiiltävä betonilattia vanhassa rakennuksessa, jossa on kuluneet seinät. Lattia näyttää hiljattain valulta.

Kun lattia oli kovettunut, hioin sen isolla hiomakoneella, kuten lattianpesukoneella. Koneen käyttäminen vaati hieman tekniikkaa. Oli tärkeää pitää kahva juuri oikeassa kulmassa, muuten koneella pyöri pois. Appiukko ei koskaan oppinut käyttämään sitä, joten hioin kaiken itse.

Huonointa, lukuun ottamatta kaatoa, oli se, että lattiaan jäi aika paljon pieniä "huokoisuuksia" ja koska maalasimme lattiamaalin rullaamalla, ne eivät täyttyneet maalilla, vaan täyttyvät sen sijaan liasta, mikä tekee lattiasta vaikeasti puhdistettavan. Kun ehdimme, maalaamme lattian uudestaan, mutta silloin levitämme maalit kaapimalla niin, että ne täyttävät huokoisuudet.

Se on mitä muistan nyt, 4 vuotta valun jälkeen... :o
/Samuel

• Tykkään
Viktor Eriksson ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.