Paljon puhetta teipistä täällä! Käytän tätä nyt, kun teen autotallia, se on perhana uskomaton tarttumaan, sama kuin monet muut ovat jo suositelleet:
http://www.tectis.se/SE/Catalog/Byggsortiment/Byggtejp/01801100.html

Sama merkki, jota rakentajat käyttivät talossa.

Olen niitannut kaiken paikoilleen, sitten olen teipannut saumat, vaikka monessa kohdassa onkin päällekkäisyyksiä, joissakin paikoissa meni pieleen niin, että teippi juuri ja juuri pitää sen koossa. En tiedä, pitäisikö minun laittaa muovikalvo siihen päälle, vai onko se OK, kun sääntö tulee alle ja tukee.

En ole teipannut alhaalta lattian vierestä, en ole varma, miten minun pitäisi tehdä siellä, pitäisikö sekin teipata vai laittaako vain kipsilevyä? Ottaen huomioon, kuinka huolellinen olen ollut, tuntuu siltä, että pitäisi teipata myös siellä, mutta hemmetti mitä teippiä tulee kulumaan, varmasti 4 rullaa.

Ehkä voisi vetää silikoninauhan tai akryylimassan?

Viimeksi muokattu:
A
Hei Dennis. Suositusten mukaan hyvään kosteussulkuun sauman limityksen tulisi olla 20-40 cm, riippuen koosta. Saumat tulee aina teipata. Lisäksi voi myös kiinnittää, tyypillisesti koolausten yli, toisella koolauksella, mutta ruuvinreikien tiivistämisessä täytyy olla erittäin tarkka. Kun sekä teippaa saumassa että kiinnittää limityksessä, saa hyvän ilmatiiveyden.

Vastaukset kysymyksiisi:
- sinun kannattaa ehdottomasti leikata isoja paloja muovia ja teipata kunnolla ympäriinsä siellä, missä sinulla on "kohtia, joissa se tuskin pysyy kasassa".
- kyllä, pitäisi teipata lattian kohdalta, mutta ei ole niin yksinkertaista vastata kysymykseesi. Seinän ja katon kosteussulun täytyy liittyä toisiinsa alaspäin seinään ja lattiaan. Ajatuksena on, ettei lämmin sisäilma pääsisi missään kohtaa muovin ohi. Jos lämmin kostea sisäilma pääsee muovin ohi, se voi tiivistyä ulkoseinän sisälle ja koska ilma sisältää homeitiöitä luonnollisesti, ne voivat kasvaa vapaasti tiivistyneessä kosteudessa, joka muodostaa vettä seinään. Joten kyllä, varmista että tiivistät kunnolla ja eristät ulkopuolen sisäpuolelta.

Että se "menee pieleen" voi toki tapahtua, mutta ensisijaisesti sinun pitäisi ottaa isoja muovipaloja ja liittää ne saumojen yli. Käytämme 40 cm limitystä ja teippausta sekä kiinnitystä siellä, missä se on mahdollista, ja missä se ei ole mahdollista, käytämme joskus kaksipuolista teippiä (rox-nauha tai muuta tyyppistä butyylinauhaa). On olemassa viitemittauksia, jotka osoittavat, kuinka tärkeää tämä on, ja että vain 1 mm:n läpäisy talossa ylipaineessa voi olla merkittävä ilmavirta tunnissa…. Parempi tehdä työ kunnolla tänään, kuin tehdä kaikki uudestaan myöhemmin :)

Kuulin muualta, että olisi yhtä hyvä tiivistää muovi pohjassa akryyli- tai silikonimassalla. Levitä puupalkkiin ja paina muovia niin, että massa leviää ja kiinnittyy siihen, jolloin muodostuu ilmatiivis sauma. Sen jälkeen kipsilevy tulee kaiken päälle. Et sanonut tästä mitään teippaamisen sijaan, mutta se olisi mieluisampi ratkaisu, koska minulla on paljon massaa talosta jäljellä.

Ylipainetta tuskin tulee, autotalli pitää tuulettaa omalla vedolla ja lämpenee ehkä enintään 10 asteeseen.

Hei.

Ostin Byggmaxin vaaleansinistä läpikuultavaa ikääntymistä kestävää teippiä, joka on Sitacin hyväksymä merkinnän mukaan. Tämä on täysin arvoton liitoksiin ja rakennusmuovin tiivistämiseen. Aluksi se näyttää hyvältä, mutta muutaman päivän kuluttua se irtoaa epätasaisista kohdista, erityisesti nurkissa ja ikkunoiden luona. Näyttää siltä, että liitoksen puristaminen harvalaudoilla tai lastuilla on tarpeen, eikä tämä välttämättä onnistu kaikkialla. Valitettavasti olen ostanut noin 30 rullaa näitä, joita en nyt voi käyttää, mikä tuntuu harmilliselta.

Koska todella hyvä teippi maksaa 200–250 kr per 25 m rulla, tulee siitä nopeasti paljon rahaa. Etsin netistä ja löysin diffuusioesteen teipin, joka näytti toimivan useimpiin materiaaleihin. Teippi on nimeltään TACKOFLEX Dampfsperre Klebeband. Tilasin sen viikonloppuna BefestigungsFuchsilta Saksasta (http://www.befestigungsfuchs.de). Se maksoi 8,89 euroa per 25 m rulla ja tänään keskiviikkona DHL toi laatikon, jossa oli 50 rullaa. Maksoin noin 4500 SEK sis. toimituksen.

Testasin juuri teippiä kotona työpöydällä ja näyttää siltä, että se on todella korkealaatuista. Se liittää niin, ettei sitä tuskin saa irti. Joten olisi hyvä suunnitella ennen kuin ottaa suojakääreen pois ja teippaa ikkunoiden ympräillä.

Lähiviikkoina vaihdan nykyisen Byggmax-teipin tähän. Testaan myös teippaamista, missä kerros kulkee diffuusioesteen läpi. Teipin pitäisi toimia kaikessa, joten toivon, että kaikki sujuu hyvin.

Palaan asiaan raportin kanssa myöhemmin.

Terveisin

Anders

• Tykkään
Mikael_L
  • Laddar…
Kesällä aloitin keskustelun erilaisista teipeistä, mutta aika loppui kesken...voin kuitenkin sanoa, että Byggmaxilla on sinisen huonon teipin lisäksi myös ESAB vihreää flextapia monissa myymälöissä hintaan 129 kr/rulla. Se on todella todella hyvä ja itse asiassa parempi kuin T-flex. Esimerkiksi paikkasin suuren repeämän pojan uimarenkaassa sellaisella teipillä kesällä ja pitkistä suolaisista uinneista huolimatta se piti täysin tiiviinä:-)

http://www.byggmax.se/verktyg/lim-tejp-och-fog/maskeringstejp/tatningstejp-aldersbestandig-sp-p21029

Olen samaa mieltä, että vihreä teippi, jossa on suojareuna ja jota byggmax myy, on mahtava. Ei voi verrata siniseen, joka on huono.

• Tykkään
CalleSpeed ja 1 muu
  • Laddar…
Anders Stuve sanoi:
Koska todella hyvä teippi maksaa 200-250 kr per 25 m rulla, se tulee nopeasti kalliiksi. Etsin netistä ja löysin diffspärrtejp, joka näytti toimivan useimmilla materiaaleilla. Teipin nimi on TACKOFLEX Dampfsperre Klebeband. Tilasin sen viikonloppuna BefestigungsFuchsista Saksasta ([linkki]). Se maksoi 8,89 euroa per 25m rulla ja tänään keskiviikkona DHL toi 50 rullan laatikon. Maksoin noin 4500 sek sis. toimitus.

Olen juuri testannut teippiä kotona työpöydällä, ja näyttää siltä, että se todella on korkealaatuinen. Se liimautuu niin, että sitä tuskin saa irti. Eli kannattaa suunnitella ennen kuin ottaa suojan pois ja teippaa ikkunoiden ympäri jne.

Ystävällisin terveisin

Anders
Tämä teippi on ollut esillä aiemminkin ketjussa, ja se on todella hyvä. Kun vertasin Tacoflexia T-Flexiin (T-emballage), molemmat on rullattu samanlaiseen sisärullaan samalla painatuksella. Eli sama teippi...?
Olen käyttänyt sitä koko rakennuksessani, ja se pysyy, jopa melkein kahden vuoden jälkeen! Lisäksi ostin Tacodechtia kiinnittääkseni muovin vaikeasti teipattaviin paikkoihin ja alustaan. Totean, että Tacodecht oli hyvin sijoitetut rahat.
Minulla on muutamia kuvia tällä teipillä projektiketjussa http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/196446-casa-di-montagne-5.html?perpage=15#post1734643

Totean, että minun olisi lopulta pitänyt ostaa vielä enemmän teippiä ja liimaa... :(

Onko joku, joka voi linkata hyviä ostopaikkoja Saksasta, joissa on Tacoflex? Aion ostaa vähän teippiä, mutta Isoverin 450kr/rulla tuntui liian kalliilta :(

Osta tämä sen sijaan:
Tesa Seal Flex 60073
Jos ostat suuremman määrän, sinun pitäisi pystyä saamaan se 160-170:-/rulla hintaan.
Jos oletamme, että liima ei vaikuta muoviin, mihin en voi ottaa kantaa, on vaikea löytää teippiä, joka on parempi ja tarttuu paremmin. Se on myös hieman paksumpi kuin T-flex ym., mikä tarkoittaa, että se ei mene rikki, jos sinun täytyy säätää vähän ennen kuin se kiinnittyy täysin. Kun se on kiinnittynyt, sitä on mahdoton saada irti. Käytin sitä pitämään listaa kiinni klinkkerilaatassa, enkä nyt saa irti liimajäämiä. Olen kokeillut kaikkea, mukaan lukien kaikki liuottimet, joita minulla oli kotona, mutta mikään ei toimi! Harmi, että näin hyvä teippi juuri tässä tapauksessa!

Osta vihreä teippi mieluummin byggmaxista. Maksaa noin 130 kr, jos muistan oikein, ja se on yhtä hyvä kuin taco-teippi Saksasta. Jostain syystä heillä ei ole sitä valikoimassaan verkkosivullaan.

Olen käyttänyt Siga-Rissan 60 töissä, mutta sitä ei näytä myytävän Ruotsissa. Mutta se kiinnittyy todella hyvin.

Hei Aion!
Luin vastauksesi Dennisin kysymykseen ja ihmettelen miten ihmeessä voi yhdistää kosteussulun ylä- ja alakerrassa.
Minulla on talo, jossa on keskeneräinen yläkerta, jota olen nyt alkanut sisustaa.
Näyttää siltä, etten pääse edes alakerran kosteussulkuun käsiksi.
En näe miten ne olisi mahdollista yhdistää? Miten sitten tehdään?
Ainoa kerta, kun näin alakerran kosteussulun, oli kun sahasin aukon portaille ylös.

Miten kosteussulku sitten oikein asennetaan?

Voin vahvistaa, että Tacoflex-teippi on loistava. Liima on erittäin pitävää ja teippi on vähän joustava. Olen käyttänyt teippiä sekä miinuslämpötiloissa että yli 15 asteen C lämpötiloissa, ja se toimii yhtä hyvin.

terveisin

Anders

Annetaanpa tämän pitkän ketjun jatkua vielä hetken.

Olen ostamassa teippiä 180m2 omakotitaloon ja noin 100m2 autotalliin, joten tajuan, että rullia tulee kulumaan useita.

Mitä olen voinut lukea tästä ja muista ketjuista, niin vaikuttaa siltä, että T-flex/Tacoflex-teippi on se "the shit".
https://www.befestigungsfuchs.de/Ba...-Dampfsperre-Klebeband-60-mm-25-m?action_ms=1

Kuitenkin, myös moni on suositellut Byggmaxin teippiä
https://www.byggmax.se/isolering/tätning/tätningstejp-åldersbeständig-sp-p21029#ReadMore

Joten kysymys kuuluu yksinkertaisesti, onko joku oikeasti verrannut näitä kahta keskenään? Hinnan puolesta ne ovat suunnilleen samalla tasolla, mutta Byggmax on huomattavasti helpompi päästä.

Lisäksi pohdin, kuinka paljon teippiä pitäisi tilata ensimmäisessä vaiheessa. Pyörittelen mielessäni 25 rullaa. Kuinka monta rullaa kului juuri SINUN projektissasi?

Snailman
Ostin ensin laatikon befestigugsista...... sitten äskettäin muutamia byggmaxin vihreitä, ei juuri eroa, en tiedä kuinka monta rullaa pitäisi ostaa saksasta, jotta se olisi halvempaa kuin byggmax per rulla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.