4 160 lukukertaa ·
9 vastausta
4k lukukertaa
9 vastausta
Teippaamaton höyrynsulku = ongelma?
Hei! Rakensin vuonna 2008 talon valmistajalta, joka toimitti avaimet käteen -ratkaisun, mutta rakensi ulkoseinien moduuleista. Paikalliset kirvesmiehet palkattiin valmistajan toimesta töihin runkorakenteen pystyttämisen jälkeen.
Kaksi vuotta sitten löysin hometta yläpohjan puisista rakenteista, ja kosteusteknikko totesi lämpövuotoja ja huomasi, että höyrynsulku ei ollut teipattu saumoista, joten lämmin kostea ilma kulkeutui ullakolle. Tein reklamaation talovalmistajalle. Ei ongelmaa, he ottivat vastuun saumojen teippaamisesta ja uuden, entistä paksumman eristeen lisäämisestä.
Nyt olen miettinyt asiaa eteenpäin, ja kun minulla on ollut valtavasti kärpäsiä sisätiloissa koko talven (muutamasta uudesta per päivä satoihin päivässä!), ajattelen nyt seuraavaa:
* jos höyrynsulku on tehty oikein, ilman ei pitäisi päästä sen läpi ja vielä vähemmän kärpästen.
* kärpäset eivät ole ongelma kesällä, mikä viittaa siihen, etteivät ne pääse sisään ikkunasta/ovista, talvehtivat ja heräävät.
* jos höyrynsulkua ei ollut teipattu katossa, se ei varmaankaan ole teipattu seinissäkään.
* kärpäset pääsevät todennäköisesti sisään ullakolta, ryömivät alas ja nukkuvat makeasti eristyksen takana. Heräävät ja tuntevat lämpöä, jota ne ryömivät kohti, ja yhtäkkiä lämpö johtaa ne otepattujen muovilevyjen väliin, ja ne ovat sisällä. Koska meillä on paneelikatto, katon rajassa on ontelo paneelilaudoituksen välissä.
* jos kärpäset pääsevät sisään, voi lämmin ilma päästä ulos, ja jos seinään tulee hometta, sen havaitseminen on paljon vaikeampaa.
Voiko joku auttaa minua miettimään tätä? Yritin reklamoida ensimmäisen talven jälkeen kärpästen takia, mutta yritys kiisti ja jouduin lopulta luovuttamaan, koska minulla ei ollut nykyistä tietämystäni. Lisäksi minulla oli muitakin reklamaatioita meneillään, jotka olivat huomattavasti vakavampia tuolloin.
Vanhoissa, rakennusajalta olevissa kuvissa ei näy teippiä, mutta kuvat ovat hieman huonoja eikä mikään viittaa siihen, ettei teippiä olisi laitettu myöhemmin, paitsi yhdessä kuvassa, jossa näkyy, että sisäseinän tukipuut ovat paikallaan, mutta teippiä ei näytä olevan ennen sitä.
Pitäisikö minun sahata aukko seinään ja tarkistaa teippi/kohdat, jossa ei ole teippiä, tai onko mitään merkkejä homeesta tai jopa hometta?
Olisin erittäin kiitollinen avusta tämän miettimisessä!
Kaksi vuotta sitten löysin hometta yläpohjan puisista rakenteista, ja kosteusteknikko totesi lämpövuotoja ja huomasi, että höyrynsulku ei ollut teipattu saumoista, joten lämmin kostea ilma kulkeutui ullakolle. Tein reklamaation talovalmistajalle. Ei ongelmaa, he ottivat vastuun saumojen teippaamisesta ja uuden, entistä paksumman eristeen lisäämisestä.
Nyt olen miettinyt asiaa eteenpäin, ja kun minulla on ollut valtavasti kärpäsiä sisätiloissa koko talven (muutamasta uudesta per päivä satoihin päivässä!), ajattelen nyt seuraavaa:
* jos höyrynsulku on tehty oikein, ilman ei pitäisi päästä sen läpi ja vielä vähemmän kärpästen.
* kärpäset eivät ole ongelma kesällä, mikä viittaa siihen, etteivät ne pääse sisään ikkunasta/ovista, talvehtivat ja heräävät.
* jos höyrynsulkua ei ollut teipattu katossa, se ei varmaankaan ole teipattu seinissäkään.
* kärpäset pääsevät todennäköisesti sisään ullakolta, ryömivät alas ja nukkuvat makeasti eristyksen takana. Heräävät ja tuntevat lämpöä, jota ne ryömivät kohti, ja yhtäkkiä lämpö johtaa ne otepattujen muovilevyjen väliin, ja ne ovat sisällä. Koska meillä on paneelikatto, katon rajassa on ontelo paneelilaudoituksen välissä.
* jos kärpäset pääsevät sisään, voi lämmin ilma päästä ulos, ja jos seinään tulee hometta, sen havaitseminen on paljon vaikeampaa.
Voiko joku auttaa minua miettimään tätä? Yritin reklamoida ensimmäisen talven jälkeen kärpästen takia, mutta yritys kiisti ja jouduin lopulta luovuttamaan, koska minulla ei ollut nykyistä tietämystäni. Lisäksi minulla oli muitakin reklamaatioita meneillään, jotka olivat huomattavasti vakavampia tuolloin.
Vanhoissa, rakennusajalta olevissa kuvissa ei näy teippiä, mutta kuvat ovat hieman huonoja eikä mikään viittaa siihen, ettei teippiä olisi laitettu myöhemmin, paitsi yhdessä kuvassa, jossa näkyy, että sisäseinän tukipuut ovat paikallaan, mutta teippiä ei näytä olevan ennen sitä.
Pitäisikö minun sahata aukko seinään ja tarkistaa teippi/kohdat, jossa ei ole teippiä, tai onko mitään merkkejä homeesta tai jopa hometta?
Olisin erittäin kiitollinen avusta tämän miettimisessä!
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Olen epävarma siitä, voitko saada tarvitsemasi avun tällä tavalla. On todella monia seikkoja, joita sinun pitäisi esitellä, jotta me muut voisimme saada selkeän kuvan.
Jos olisin kärpänen, en vaivautuisi ryömimään höyrysulun teippaamattomien reikien läpi. Seuraisin raikasta ilmaa sisään sinne, missä sen reitti on. Jos sinulla on moderni ilmanvaihtojärjestelmä, jossa on tietty ylipaine, eivät kärpäset todennäköisesti tule muovin reikien kautta.
Jos olisin kärpänen, en vaivautuisi ryömimään höyrysulun teippaamattomien reikien läpi. Seuraisin raikasta ilmaa sisään sinne, missä sen reitti on. Jos sinulla on moderni ilmanvaihtojärjestelmä, jossa on tietty ylipaine, eivät kärpäset todennäköisesti tule muovin reikien kautta.
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
No, modernit ilmanvaihtojärjestelmät (FTX) toimivat yleensä alipaineella, jotta lämmin ilma ei puhaltaisi eristeeseen, jossa ilma jäähtyy ja kosteus voi tiivistyä.J justusandersson sanoi:
Meidän talossamme oli paljon kärpäsiä ja erityisesti kultasilmiä ensimmäisenä kahtena talvena. Todennäköisesti rakennusajan peruja.
Mutta nyt viiden vuoden jälkeen näemme hyvin harvoin ötököitä sisällä (paitsi silloin tällöin jonkun punkin, joka kulkeutuu kissojen mukana sisälle).
Mutta jos olet mukavuudenhaluinen kärpänen, on todennäköistä, että valitset helpoimman reitin, ja ullakolle pääsy on käytännössä autobaanan sujuvaa. Kun sitten tulee kylmä, on helppo ja mukava ryömiä eristeen taakse jne. Ei ole järkevää ajatella, että tuhannet ja taas tuhannet kärpäset, jotka talven aikana ryömivät sisään, olisivat päässeet sisään kesällä huomaamattamme. Lisäksi näimme kasoittain kuolleita (nukkuvia?) kärpäsiä ullakolla talven aikaan, kun olimme tutkimassa homeongelmaa.J justusandersson sanoi:
Mitä tulee ilmanvaihtoon, meillä on huonosti toimiva painovoimainen ilmanvaihtojärjestelmä, joka on oma lukunsa tässä "epäonnistuneessa" talonrakennuksessa...
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Vaikka ilmanvaihtojärjestelmä olisi kokonaisuudessaan säädetty alipaineeksi, lopputuloksena on silti pieni ylipaine lähellä ullakon lattiaa fysiikan lakien vuoksi. (Siksi se säädetään alipaineiseksi.) Painovoimaisella ilmanvaihdolla ylipaine on suurempi huoneen/talon yläosassa. Ajatus on sama: jos hyönteisiä pääsee sisään, se tapahtuu todennäköisemmin lähempänä lattiaa alimmassa kerroksessa. SkogsKajsasin tapauksessa mielestäni vaikuttaa siltä, että ne ovat jo sisällä jostain syystä.
Kun asuu metsässä ja maaseudulla, hyönteisten esiintyminen johtuu henkilökohtaisen kokemukseni mukaan jostain, mikä on talon läheisyydessä, kuten suoalue, karja tai jokin muu. Vaimoni ja minulla on usein ongelmia lentävien muurahaisten kanssa lämpiminä kesäiltoina. Ne istuvat mielellään lämpimällä peltikatolla makuuhuoneen ikkunoiden ulkopuolella, ja niillä on kyky päästä sisään, vaikka kuinka sulkee.
Kun asuu metsässä ja maaseudulla, hyönteisten esiintyminen johtuu henkilökohtaisen kokemukseni mukaan jostain, mikä on talon läheisyydessä, kuten suoalue, karja tai jokin muu. Vaimoni ja minulla on usein ongelmia lentävien muurahaisten kanssa lämpiminä kesäiltoina. Ne istuvat mielellään lämpimällä peltikatolla makuuhuoneen ikkunoiden ulkopuolella, ja niillä on kyky päästä sisään, vaikka kuinka sulkee.
Lähellä on ratsastuskoulu, mutta silloin kaikilla naapureilla, erityisesti niillä, jotka asuvat vielä lähempänä, olisi sama ongelma kärpästen kanssa. Näin ei kuitenkaan ole. Ja kärpäset valtaavat yläkerran. Vain muutama pääsee alakertaan. Lisäksi olen nyt, eilisestä lähtien, tukkinut kaikki katon ja listojen väliset raot wc-paperitupoilla, ja viime yönä ja tänä päivänä ei ole juuri ollut kärpäsiä lainkaan. Vain muutama, joka ilmeisesti piiloutui hyvin eiliseltä suurelta pienriistajahdiltamme tussauksen jälkeen...J justusandersson sanoi:Vaikka ilmanvaihtojärjestelmä olisi kokonaisuudessaan säädetty alipaineelle, tuloksena on aina pieni ylipaine lähinnä ullakon kattorakenteita fysiikan lakien vuoksi. (Siksi se säädetään alipaineelle.) Painovoimaisessa ilmanvaihdossa ylipaine on suurempi huoneen/talon yläosassa. Ajatus on sama, jos hyönteisiä pääsee sisään, se todennäköisesti tapahtuu lähempänä lattiaa alakerrassa. SkogsKajsan tapauksessa luulen, että ne ovat jo sisätiloissa jostain syystä.
Kun asuu metsässä tai maaseudulla, hyönteisten esiintyminen johtuu henkilökohtaisen kokemukseni mukaan jostain talon läheisyydessä olevasta, esimerkiksi kosteikosta, karjasta tai muusta. Vaimollani ja minulla on usein ongelmia lentävien muurahaisten kanssa lämpiminä kesäiltoina. Ne istuvat mielellään lämpimällä peltikatolla makuuhuoneen ikkunoiden ulkopuolella, ja pääsevät hämmästyttävästi sisään kielloista huolimatta.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mutta sitten olette oikeilla jäljillä!
Jäsen
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 viestiä
Koska olette eristäneet enemmän, vanha eristys tulee olemaan lämpimämpi kuin se on ollut aiemmin talvisin. Silloin vanhat kärpäsentoukat heräävät. Se luultavasti vähenee itsestään.
Mutta tässä valmistaja väittää, että kärpäset ovat päässeet sisään tuhansittain avoimista ikkunoista kesällä ja piiloutuvat ja kuoriutuvat seinissä. Anticimexin mukaan ne eivät voi kuoriutua seinissä, ellei seinissä ole kosteutta, mitä en todellakaan toivo, mutta eihän sitä koskaan tiedä, jos on mahdollisia lämpövuotoja...?J justusandersson sanoi:
Mutta munien kuoriutuminen ja toukat tarvitsevat kostean ympäristön toimiakseen?F Finndjävel sanoi:
Tämä on lisäksi talvi numero kaksi lisäeristyksen jälkeen.
Klikkaa tästä vastataksesi