3 498 lukukertaa ·
11 vastausta
3k lukukertaa
11 vastausta
Tehdä palkisto jäykemmäksi
Olohuoneemme lattia 20-luvun talossamme on heiluvainen.
Huone on 4,40 x 4,40 ja cc noin 60 cm ja noin 220 mm palkit.
Olohuoneen alla on kellari.
Harkitsen HEA 120-palkin asentamista suoraan peruslattian yläpuolelle kellarin kattoon, jotta se vakautuisi.
Kysymykset:
1. Tekisikö HEA120-palkki poikittain 4,40 m jänneväliin eroa vai onko minun nostettava HEA-palkin kokoa? Haluaisin välttää kellarin kattokorkeuden menetystä...
Voiko palkin valaa kellarin seinään (joka koostuu betonista, kalkista ja isoista kivistä) vai pitääkö minun tehdä seinää vasten pilari kantamaan palkkia? Olisi mukavaa pitää se seinä siistinä...
Kiitos vastauksesta!
Jonas
Huone on 4,40 x 4,40 ja cc noin 60 cm ja noin 220 mm palkit.
Olohuoneen alla on kellari.
Harkitsen HEA 120-palkin asentamista suoraan peruslattian yläpuolelle kellarin kattoon, jotta se vakautuisi.
Kysymykset:
1. Tekisikö HEA120-palkki poikittain 4,40 m jänneväliin eroa vai onko minun nostettava HEA-palkin kokoa? Haluaisin välttää kellarin kattokorkeuden menetystä...
Voiko palkin valaa kellarin seinään (joka koostuu betonista, kalkista ja isoista kivistä) vai pitääkö minun tehdä seinää vasten pilari kantamaan palkkia? Olisi mukavaa pitää se seinä siistinä...
Kiitos vastauksesta!
Jonas
Voisi tehdä niin, mutta HEA 120 kuulostaa heikolta 4,4 m matkalle. En ole laskenut sitä. Siitä tulee työtä tuille ja perustuksille.
Onko mahdollista täydentää liimapuupalkeilla tai kertoilla suunnilleen samassa mitassa kuin olemassa olevat rimoitukset vaihtoehtoisena ratkaisuna?
Onko mahdollista täydentää liimapuupalkeilla tai kertoilla suunnilleen samassa mitassa kuin olemassa olevat rimoitukset vaihtoehtoisena ratkaisuna?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Siihen työhön tarvitaan varmaan HEA 180. Olen samaa mieltä witten kanssa, sen tyyppisissä kellariseinissä ja epävarmassa perustuksessa tuntuu olevan epäilystä. "Yksinkertaisinta" on lisätä ylimääräisiä palkkeja olemassa olevien väliin. Esimerkiksi liimapuuta 90x225 mm. Jos yksi HEA 180 maksaa 4000 kr, maksaa ehkä kaikki liimapuut 6000 kr.
Yksi vaihtoehto, joka saattaa toimia (riippuu hieman siitä, miltä olemassa olevat palkit näyttävät), on liimaruuvata 45x95 vaakasuorassa jokaisen olemassa olevan palkin alaosaan. Ajatuksena on, että sen pitäisi toimia vetolaippana. Jos lisäksi pääset tukemaan tai vahvistamaan risteykset olemassa olevien palkkien väliin, niin se on vielä parempi.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
1920-luvulla (ja osittain vielä 1970-luvulla) käytettiin tuumamittoja puutavaran poikkileikkausmittoihin. Mikä on lattiaan käytettävien reglariesi leveys? Arvaukseni olisi 50 tai 75 mm.
Aivan, palkit ovat leveämpiä ja hieman korkeampia kuin 45X220. Minulla ei ole tarkkoja mittoja nyt saatavilla. Mutta ne ovat tukevia palkkeja ja hyvää kovaa puuta. Oikeastaan huoneen kantavuudessa ei ole vikaa, mutta olisi mukavaa, jos olohuoneen lattian keskiosassa olisi hieman enemmän jäykkyyttä, kun lapset hyppivät sohvapöydältä lattialle. Saisinko enemmän jäykkyyttä, vaikka olisin asentanut pienemmän palkin, kuten HEA 120? Onko olemassa vaara, että liian heikko teräspalkki voi olla hieman "kimmoisa", vai onko yksinkertaisesti niin, että jäykkyys ei ole yhtä hyvä HEA 120:lla kuin HEA 180:llä? Ajattelen myös, että asennus on nopeampaa ja helpompaa mitä pienemmän palkin asentaa. Plus säilynyt kattokorkeus. Olisin tyytyväinen, jos heiluminen vähenisi huomattavasti, vaikka ei täydellisesti, samalla säilyttäen kellarin kattokorkeuden.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
HEA 120 taipuu erittäin kauheasti. Se ei tule olemaan jäykkä. Yleisesti ottaen sinulla on ongelma palkin kiinnittämisessä tällaiseen muuraukseen. Palkin tukeminen pylväillä edellyttää, että tiedät kuinka perustukset on tehty, mikä voi vaatia kellarilattian osien piikkaamista. On olemassa muita ratkaisuvaihtoehtoja lisäpalkeista huolimatta, mutta ei ole järkevää laskea niitä ilman tarkkoja mittoja palkeistasi.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Yksi vaihtoehto on ruuviliimata kaksi 25x230 mm (mieluiten, hätätilanteessa 23x220) lautaa kummallekin puolelle palkkejasi. Tämä edellyttää, että vanhat palkit ovat kohtalaisen sileitä ja suoria. Toimenpide lisää palkkien jäykkyyttä (yttröghetsmomentet) samalla kun liimaliitokset auttavat myös suuremmassa vastustuksessa taipumista vastaan (parempi elasticitetsmodul). Lattialaudan alla oleva lastulevy kannattaa myös olla liimattu ja ruuvattu.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Hieman hankalampaa laskea, koska vanerilla on erilaisia ominaisuuksia kuin massiivipuulla. Sitä voi varmasti käyttää, mutta mielestäni massiivipuu on parempi. Tässä tapauksessa käyttäisin sitten 21 mm vaneria.
Klikkaa tästä vastataksesi