Hei!

Miten tehdä parhaiten tarpeeksi suuri aukko savupiipulle valetussa betoniholvissa?

Käytin puolet eilisestä illasta poraamiseen keskuspölynimuria varten, pieni pikkureikä vertailuna... Vuokrasin erikoisporan, mutta se vei silti aikaa, en uskalla edes ajatella, miten paljon kauemmin kuluisi suuremman reiän tekemiseen.

Onko olemassa mitään niksejä tai oikoteitä? Onko piikkaus ainoa vaihtoehto?

/Elin

Kuulostaa kovalta. Ehkä olisi idea soittaa http://www.betonghaltagarna.nu/ ?
Todennäköisesti tarvitset vähän tukevia laitteita, jotka voivat olla sekä kalliita että jopa vaikeita vuokrata..

Soitin ensimmäiselle parhaalle håltagare puhelinluettelossa koskien reikiä lämmönsiirtoa varten betoniharkkoseinän läpi, he halusivat 1250 sis. alv siitä. En tiedä, tulisiko se paljon kalliimmaksi, jos olisi oikeaa betonia, mutta vastaus ei ole kauempana kuin puhelin!

Kuinka paksu on betonilaatta ja kuinka suuri reikähalkaisija tarvitset?

Betonki on 15 cm. Kuinka suuri reiän täytyy olla, en tiedä vielä, en ole päättänyt savupiipun kokoa, mutta luulisin, että tarvitaan noin 30 cm.

/Elin

Poraa tiheät reiät ympyrään tavallisella kunnon iskuporakoneella ja louhi/hakkaa sitten se pois. Et tarvitse mitään kalliita betoninporauksenvälineitä. Raudoitus voi olla hieman hankala, mutta sen saat hoidettua.

oi oi, luuletko että se onnistuu?
Kun ajatellaan, että betoniporan musketilla kestäisi 1,5 tuntia, mietin miten menisi ottaa niin monta reikää kuin mitä koko ympyrä vaatii... Mutta yrittäminen kannattaa!

/Elin

Ei voi olla niin, että betongborrmuskendundret on vain pieni iskuporakone. Onko sinulla oikea poravasara SDS-porilla?

Jos ei ole, sinun tulisi päivittää iskuporakone ennen kuin alat tehdä reikiä.

(selitys:
"Tavallisessa" porakoneessa, jossa on iskutoiminto, on istukka, johon poranterä ruuvataan kiinni - joko käsin tai avaimella. Nämä ovat täysin hyödyttömiä betoniporauksessa.

Poravasarassa on istukka, johon poranterä painetaan ilman istukan ruuvaamista. Se on pikakiinnitys poranterälle. Tämä kone on tehty iskua varten. Miten ne on mekaanisesti rakennettu, en jaksa kuvailla. Poranterissä on niin sanottu SDS/SDS+-kiinnitys.)

Kuten Fasting sanoo: jos pienen reiän poraaminen keskuspölynimurille kesti 1,5 tuntia, sinulla on väärät työkalut. Asianmukaisella iskuporakoneella/poravasaralla, jossa on tietysti SDS-kiinnitys, poraat 15 mm reiän 15 cm betonin läpi alle minuutissa. Olen ostanut edullisen ja hyvän poravasaran K-rautasta hintaan 495 kr, joka pystyy poraamiseen ja iskuun tai vain iskuun (piikkaamiseen) - se riittäisi mainiosti (tämän sanottuani ajatellen mitä vuokrayhtiöt veloittavat päivästä porankulutuksen jne. osalta). Viimeinen vinkki: tarkista, ettet ole kohdassa, jossa kulkee vettä/viemäriä/sähköä, mihin reikä tulee....

Epäilen, että puhumme eri asioista... Tätä betonia ei voi porata läpi minuutissa, olen täysin varma siitä! Talon seinät menevät hyvin, osa kevyttä betonia, joka on kuin voita porata, mutta myös massiivisemmat valettavat kantavat seinät menevät suhteellisen helposti, niissä voi puhua minuuteista. Mutta itse holvi on jotain muuta. Kivikovaa betonia, jossa on melko suuria graniittikappaleita + raudoitusta, jos on uskominen porausydintä, jonka saimme edellisen porauksen jälkeen. Käyttämämme pora oli kunnon kone, jossa oli lähes metrin mittainen pora, joka kiinnitettiin jättimäisen kuusiokoloavaimen tavoin ilman istukkaa. Sen oli tarkoitus liittää vesiletkua jäähdyttämiseen ja porauspölyn huuhteluun, mutta emme halunneet, että koko eristyskerros puulattian alla täyttyisi vedellä, joten kastelimme reikää välillä ja jäähdytimme poraa sankossa. Tämä vei tietysti hieman aikaa, ja lisäksi jouduimme vaihtamaan sulakkeita muutaman kerran...

No, olen pyytänyt tarjousta porausyritykseltä, saamme nähdä, miten käy. Olen edelleen skeptinen siihen, että voimme tehdä sen itse...

/Elin

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.