Minulla on samanlainen projekti kuin tässä ketjussa, mutta minun tapauksessani tulee tehdä reikä luukkua varten tilaan terassin alla. Terassi on laajennus, joka on liitetty taloon, ja siinä on valettu lattia, arviolta 10-15 cm paksu, lecamuurin päällä, jonka paksuus on 20 cm. Terassin alapuolella oleva tila on noin 80-90 cm korkea, ja meidän on päästävä sisään putkiasennusta varten. Lattian päällä ei siis ole seiniä tai muuta rakennetta muurin varrella. Suunnitellun luukun paikka on terassilattian ja talon päädyn muurin varrella, noin 100 cm talon perustasta. Voin kurkistaa tuuletusaukosta (katso kuva) ja näen, että suunnitellussa luukun paikassa on mahdollisesti ollut aukko, sillä muurauksen jälkeen muuriin on ilmeisesti lisätty lecamuurikiviä. Ulkopuoli on rapattu, joten tämä ei näy ulkopuolelta. Ajattelin tehdä reiän vanhojen pystysaumojen varrella. Se on muurattu vähän kummallisesti, joten ajattelin sijoittaa aukon suoraan lattiapalkin alle, jotta ylimmäinen (valkoinen) muuriblokki ei putoa. Ajattelin tehdä aukon, joka on 60-70 cm leveä ja kolme kerrosta korkea plus valkoinen muuriblokki. Pitäisikö minun lisätä litteä rautatanko tai tukea muulla tavoin? Voin työskennellä vain ulkopuolelta.