Autotalli on muurattu, mitä luulen olevan kevytbetoniharkkoa laatalla. Haluaisin avata pienen ikkunan seinään. Mutta ennen kaikkea haluan purkaa osia siitä sisäseinästä, joka on muurattu autotalliosan ja sen takana olevan varaston väliin.
Voiko tällä seinällä olla jokin olennainen merkitys kantavuudelle? Voiko reikä ikkunalle aiheuttaa ongelmia?
Ehkä tyhmä kysymys. Ajattelin liittää viemärin ja vetää sisään vettä. Luultavasti pitäisi silloin kaivaa pieni kaivanto laatan alle ja ylös. Voiko se aiheuttaa jotain ongelmaa kantavuudelle?
Jos haluan ottaa tiiliseinään reiän ikkunalle, täytyykö minun kantaa se ja miten teen sen? Upottaa ensin palkki ja sitten sahata auki? Vai riittääkö vain sahaaminen? Tarkoituksena on tavallisen kokoinen ikkuna.
Tarvitaan palkki (H-profiili tai teräsbetoni) aukon yläpuolelle. Ensin porataan useita reikiä seinään suunnitellun kuormituspalkin yläpuolelle niin, että saadaan noin 50 % reikiä ja 50 % tiiliä. Sitten seinää voidaan keventää työntämällä pieniä palkkeja seinän läpi ja kantamalla ne palkilla seinän molemmilta puolilta. Nyt voit tehdä ikkuna-aukon ja asentaa lopullisen palkin. Sen jälkeen apurakenne poistetaan ja kaikki reiät muurataan umpeen.
Olenko ymmärtänyt oikein: Poraan useita läpivientejä rei'itettynä kohtaan, jossa palkin pitäisi olla. Laitan läpi putkia/pieniä palkkeja, jotka lepäävät pitkän palkin päällä seinän molemmilla puolilla ja tuettuina tunkkien alla.
Sitten hakkaan tilan palkille, muurataan paikalleen. Sitten voin avata aukon.
Jotain, jonka olen unohtanut?
Minkälaisista putkista/palkeista puhutaan, jotka menevät seinän läpi, ja minkälaisista palkeista niitä tuetaan?
Kuinka paljon H-palkin täytyy ulottua sivujen yli suunnitellun ikkunan kohdalla?
Ei täysin piirustuksesi mukaan. Sinulla on liikaa seinää jäljellä reikien alla, juuri ne tiilet voivat pudota päälle. Ikkuna-aukko pitäisi tehdä suoraan liitokseen reikiisi, eli reikien alareuna jää auki, kun olet sahannut ikkuna-aukon. Sinun ei tarvitse tehdä reikiä aukon viereen, vain aukon yläpuolelle. Palkin tulee olla hieman pidempi kuin reiän leveys, uskoisin että 20 cm kummallakin puolella riittäisi, mutta tarkista asia joltakulta luotettavalta asiantuntijalta.
Reikien läpi pujotettavien palkkien ei tarvitse olla erityisen vahvoja, koska ne ovat lyhyitä ja useampia kantamassa painoa; molemmin puolin pitkät palkit tulee mitoittaa kunnolla.
Miten apurakennetta tulisi mitoittaa, riippuu paljon siitä kuinka paljon seinä kantaa, aukon koko, jne., ja siinä en voi antaa sinulle neuvoja.
Löysin keskustelun, jossa joku halusi tehdä aukon kantavaan kellariseinään, ja hänelle annettiin neuvo hakata uran auki suunnitellun aukon yläpuolelle, puoleenväliin syvyydestä, ja muurata U-palkki sisään. Sitten toistetaan toiselta puolelta. Tämä tuntuu huomattavasti helpommalta vaihtoehdolta. Mitä mieltä siitä ollaan?
Huonosti vastauksia, joten minun täytyy vastata itse. Ainakaan se on hyvä asia niille, jotka etsivät ja haluavat löytää tulevaisuudessa.
Olen nyt puhunut rakennusinsinöörin kanssa ja aion tehdä sen vieläkin helpommaksi itselleni. Riippuen siitä, otanko aukon juuri siitä, missä blokin rivi loppuu/alkaa tai keskeltä blokkia, joko poistan sauman ajatellun aukon yläpuolelta ja upotan tasoteräksen, tai teen uran aukon pituuden + 30 cm kummallekin puolelle ja laitan sisään raudoitusraudan ja valan takaisin.
Monimutkaisemmasta versiosta edellä huomattavasti yksinkertaisempaan versioon täällä! Tuntuu hyvältä.
Lopulta ratkaisu oli vieläkin yksinkertaisempi. Olin ostanut litteää rautaa, jonka ajattelin upottaa saumoihin, mutta eräs insinöörituttu ehdotti kiinnittämään litteät raudat suoraan kivien päälle. Sanottu ja tehty: porasin useita reikiä rautaan, vastaavia reikiä seinään, jotka täytin ankkurimassalla ja painoin kierteisiä tankoja sisään. Sitten oli vain ripustaa rauta paikoilleen ja kiristää se muttereilla. Pysyy kuin vuori. Sisäpuolella upotin rautaa hieman, jos joskus päättäisimme rapata tai vastaavaa.
Kokemukseni tästä on, että joskus on taipumus särkeä asiat tarpeettoman monimutkaisiksi.
Löysin hyviä vinkkejä täältä ja olen edessä saman projektin kanssa kuin sinä. Mutta miten sahasit sitten lohkoihin ikkunan aukon? Kulmahiomakoneella? Molemmilta puolilta?
cederbusch sanoi:
Lopulta se oli vieläkin yksinkertaisempi ratkaisu. Olin ostanut litteitä rautatankoja, jotka olin ajatellut upottaa saumoihin, mutta sain insinöörituttavaltani ehdotuksen kiinnittää rautatankoja suoraan kivien päälle. Sanottu ja tehty: porasin useita reikiä rautoihin, vastaavat reiät seinään, jotka täytin ankkurimassalla ja painoin sisään kierteitettyjä tangot. Sitten oli vain ripustaa rauta paikoilleen ja kiristää muttereilla. Istuu kuin kallio. Sisäpuolelle upotin rautaa hieman, jos päätämme rapata tai vastaavaa.
Kokemukseni tästä on, että joskus on tapana jengillä tehdä asiat liian monimutkaisiksi turhaan.
Löysin täältä hyviä vinkkejä ja olen saman projektin edessä kuin sinä. Mutta miten sahasit sitten lohkoihin ikkunan aukon? Kulmahiomakoneella? Molemmilta puolilta?
Tigersahalla ja leca-blokille sopivalla terällä. Muistaakseni se oli melko pitkä, joten pääsin läpi yhdeltä puolelta.
Kyllä, tuo oli vain kuva näyttääkseni. Olen vain poistanut yhden palikan sieltä. Aukko on niin suuri kuin tarvittiin normaalille ikkunalle. Luulen, että muissa keskusteluissa on kuvia, jos haluat katsoa, kuinka se tuli.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.