Hei!

Ajattelin avata autotallimme sivun ja muuttaa sen allastaloksi/orangeriaksi jollain hienolla lasiosalla, liitän mukaan kaksi kuvaa, joita olen hieman hahmotellut. Paikallisella rautakaupallani täällä Ranskassa on paljon jännittäviä puutavaran mittoja, muun muassa tukevia palkkeja, jotka ovat 12x24 cm. Mietin, voisiko sellainen riittää vai pitääkö minun tilata teräspalkki?

Autotallin sisäleveys on 610 cm, korkeus kattoon 265 cm toisessa päässä ja 440 toisessa.

Suunniteltu aukko on 440 cm leveä, ja aioin sitten laittaa 5 m pitkän 12x24 cm palkin aukon päälle (punainen) ja käyttää 8x22 tolppia (sininen).

Katossa on tavallinen ranskalainen tiilikatto, en tiedä kuinka paljon se voi painaa. Kolme kattoa tukevat palkit ovat 10x22.

Olen katsonut https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/pulpettaksbalkar-och-balkar/, mutta siellä saan ehdotuksia vain liimatulle puulle, ei tavalliselle sahatulle puutavaralle.

Otamme kiitollisena vastaan vinkkejä,
Robert

• Garasiin tehty luonnos avaa seinän, jossa punainen vaakapalkki ja siniset pystytolpat. Rakenteessa tikkaita ja ikkuna huoneeseen.
  • Rakennuksen seinä, jossa luonnos lasiseinäisestä lisäosasta. Edessä puu ja penkki, vanhan talon katon kulma näkyy, harmaa taivas.
Jos lasketaan taaksepäin, näyttäisi autotallin katto olevan mitoitettu vain omaa painoa varten. Jos samoja kuormia sovelletaan avauspalkkiisi, 12x24 pitäisi riittää reilusti. Laskelmat ovat hieman yleiskatsauksellisia, koska tiettyjä mittoja puuttuu. Ruotsissa lumikuorma on yleensä hallitseva kuorma, joten liimapuuta tarvitaan melkein aina. Oletan, että paikka sijaitsee Ranskan eteläosassa.

Kyllä, se pitää paikkansa, Etelä-Ranska, lähellä Montpellieria. Täällä satoi pari senttiä lunta kerran viisi-kuusi vuotta sitten, ja siitä puhutaan yhä, joten lumikuorma ei ole täällä mikään huolenaihe.

Mitkä lisämittaustiedot puuttuvat?

Asuin yhden kesäkuukauden Anduzessa, joka sijaitsee hieman Montpelierin pohjoispuolella, joten minulla on varsin hyvä käsitys siitä, mitä se ilmastollisesti tarkoittaa. Haasteena on rakentaa niin, että siellä on siedettävää oleskella. Minulta puuttuu c/c etäisyydet kattopalkkien välillä.

Kiva kuulla, se on hieno alue - Anduze on vain vartin päässä meiltä!

Kattoniskat ovat cc 150

Miten pieni maailma onkaan! Arvasin itse asiassa 150, joten laskuni on melko tarkka.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.