184 365 lukukertaa ·
173 vastausta
184k lukukertaa
173 vastausta
Täyttääk hirsiperusta vaahtolasilla / sellulasilla / hasoporilla?
Hei,pelrik sanoi:
Hei kaikki!
Olen kunnostamassa hirsitaloa, jossa on torpanperustus, ja pohdin parasta ratkaisua. Ajattelin ensin vain uusia aluslattian ja eristää sen, mutta olen törmännyt ihmisiin, jotka ovat käyttäneet hasoporia perustuksen täyttämiseen. Käsittääkseni näin voi tehdä (katso kuva):[kuva]
Mutta pohdin myös, mitä tapahtuu maankosteudelle tällaisessa rakenteessa?
Suurin etu on, että vältytään koko talon aluslattioiden rakentamiselta. Vaahdolasi-materiaali on myös kestävä eikä tarjoa mitään hiirille rakennettavaa.
Pohdin myös, tarvitseeko nykyiset kantavat palkit poistaa kosteusriskien vähentämiseksi? Ja voiko niitä ylipäätään poistaa, kun ottaa huomioon rakenteen. Ne ovat upotettuna talon seiniin, mikä saattaa viitata siihen, että ne pitävät taloa koossa jollain tavalla? Minusta tuntuu, että niiden pitäisi jäädä. Minunhan on kuitenkin oltava jotain mihin kiinnittää lattiat.
Toivon näkemyksiä tästä mallista!
sain ehdotuksen rakennusfirmaalta eristää taloni tällä materiaalilla.
Teitkö niin?
Onko se toiminut hyvin - huonosti?
Hei!
Aloitan tämän mielenkiintoisen keskustelun uudelleen. Olen lukenut koko keskustelun läpi ja aion käyttää Hasoporia torppani perustuksissa. Haluan lisätä yhden näkökohdan, ja se on, että jossain vaiheessa on asennettu "moderni" ilmanvaihtoventtiili talon perustukseen, arviolta 50-luvulla (malli kuin tavallinen ruudukko), mutta vain yhteen paikkaan, ja juuri sinne ajattelin rakentaa lattian Hasoporilla. Perustus on kylmämuurattu kivi maassa, kuten skoonelaisissa vanhoissa torpissa ja rakennuksissa ennen tehtiin.
Täällä on keskusteltu hieman ilmanvaihdosta, ja olen tullut siihen tulokseen, että ilmanvaihtoa ei tarvitse olla perustuksessa, kun tilaa täytetään Hasoporilla, joka eristää ja pysyy itsessään kuivana. Talon muissa osissa on vanha mullos ja menen vain logiikalla, että tuntuu täysin tarpeettomalta päästää sisään paljon ilmaa, joka muodostaa kondenssia lattian alle, kun lämmin ilma kohtaa kylmän. Perustuksen venttiilin vuoksi pitäisi myös tulla aika paljon lattiavetoa.
Joten ajatukseni on itse asiassa tukkia ilmanvaihto kokonaan ennen kuin täytän Hasoporilla. Kuulostaako se järkevältä?
Aloitan tämän mielenkiintoisen keskustelun uudelleen. Olen lukenut koko keskustelun läpi ja aion käyttää Hasoporia torppani perustuksissa. Haluan lisätä yhden näkökohdan, ja se on, että jossain vaiheessa on asennettu "moderni" ilmanvaihtoventtiili talon perustukseen, arviolta 50-luvulla (malli kuin tavallinen ruudukko), mutta vain yhteen paikkaan, ja juuri sinne ajattelin rakentaa lattian Hasoporilla. Perustus on kylmämuurattu kivi maassa, kuten skoonelaisissa vanhoissa torpissa ja rakennuksissa ennen tehtiin.
Täällä on keskusteltu hieman ilmanvaihdosta, ja olen tullut siihen tulokseen, että ilmanvaihtoa ei tarvitse olla perustuksessa, kun tilaa täytetään Hasoporilla, joka eristää ja pysyy itsessään kuivana. Talon muissa osissa on vanha mullos ja menen vain logiikalla, että tuntuu täysin tarpeettomalta päästää sisään paljon ilmaa, joka muodostaa kondenssia lattian alle, kun lämmin ilma kohtaa kylmän. Perustuksen venttiilin vuoksi pitäisi myös tulla aika paljon lattiavetoa.
Joten ajatukseni on itse asiassa tukkia ilmanvaihto kokonaan ennen kuin täytän Hasoporilla. Kuulostaako se järkevältä?
Tai täyttää perustus puhaltamalla sisään puhallusvillaa ??M MJ6321 sanoi:Hei!
Otan tämän mielenkiintoisen keskustelun uudelleen esille. Olen lukenut koko keskustelun läpi ja aion käyttää Hasopor:ia torppani perustuksessa. Haluaisin lisätä näkökulman ja se on, että jossain vaiheessa on asennettu "moderni" ilmanvaihtoaukko talon perustuksiin, luultavasti 50-luvulla (malli tavallinen verkko), mutta vain yhdessä paikassa ja se on siinä, mihin ajattelin rakentaa lattian Hasopor:illa. Perustus on ladottu kivistä maahan, kuten vanhoissa skoonelaisissa torpissa ja pituuksissa tehtiin.
Täällä on keskusteltu jonkin verran ilmanvaihdosta ja olen tehnyt johtopäätöksen, että perustuksessa ei tarvitse olla ilmanvaihtoa, kun tilaa täytetään Hasopor:illa, joka eristää ja pitää itsensä kuivana. Muualla talossa on vanha multapenkka ja käytän vain logiikkaa, että tuntuu täysin turhalta päästää sisään paljon ilmaa, joka muodostaa kondenssia lattian alle, kun lämmin ilma kohtaa kylmän. Perustuksen venttiilillä myös lattian vedontunne kasvaa.
Joten ajatukseni on itse asiassa sulkea ilmanvaihto kokonaan ennen kuin täytän Hasopor:illa. Kuulostaako järkevältä?
Rakennusperinteen vaalija
· 3 509 viestiä
Se kuulostaa järkevältä, ettei tarvitse ilmanvaihtoa, jos aiot täyttää perustuksen Hasoporilla. Pikemminkin halutaan, että se on täysin tiivis, jotta ei synny lattiahumaa.M MJ6321 sanoi:Hei!
Nostan tämän mielenkiintoisen viestiketjun taas esille. Olen lukenut koko viestiketjun läpi ja aion käyttää Hasopor-vaahtolasia torpan perustuksissa. Haluaisin lisätä yhden näkökulman, eli jossain vaiheessa talon perustuksiin on lisätty "moderni" ilmanvaihtoventtiili, arviolta 50-luvulla (tyypillinen ruudukkomalli), mutta vain yhteen paikkaan, ja juuri siellä aion rakentaa lattian Hasoporilla. Perustus on kylmämuurattua kiveä maassa, kuten aikoinaan tehtiin skånelaisten vanhoissa torpissa ja rakennuksissa.
Täällä on keskusteltu hieman ilmanvaihdosta, ja olen tullut siihen tulokseen, ettei perustuksessa tarvitse olla ilmanvaihtoa, kun tila täytetään Hasoporilla, joka eristää ja pysyy kuivana itsessään. Muualla talossa on vanha multapenkkiperustus, ja loogisesti ajateltuna tuntuu täysin turhalta päästää sisään paljon ilmaa, joka synnyttää kondenssia lattian alla, kun lämmin ilma kohtaa kylmän. Venttiilillä perustuksessa tulee myös melko paljon lattiahumaa.
Ajatukseni on siis itse asiassa tukkia ilmanvaihto kokonaan, ennen kuin täytän Hasoporilla. Kuulostaako se järkevältä?
Olen äskettäin tehnyt samankaltaisen projektin, ja projektin aikana ilmeni useita komplikaatioita. Minun tapauksessani kävi ilmi, että vaikka kaivettiin koneella, syvyys ei ollut enempää kuin hieman yli 30 cm, mikä on juuri minimimäärä, jotta Hasopor on kapillaarikatkaisu. Lisäksi perusmuuraukset osoittautuivat erittäin epävakaiksi, kun lattiantäyttö kaivettiin. Jos kyseessä on muurattu talo ilman syylipalkkia, et halua, että peruskivet alkavat liikkua, koska silloin seinä halkeaa! Lopulta annoin valaa tuekurakenteet leca/sementistä pitämään perustus paikallaan ja valitsin perliitin Hasoporin sijasta täytteeksi. Alareunassa säkkikangas! Uudet lattianiskat lepäsivät tuekurakenteilla ja valettu pilotti keskelle huonetta. Sitten kerros savea perliitin ja puulattian välille pysäyttämään vetoa ja sitomaan kosteutta (säkkikangas perliitin ja saven välillä). Kaiken kaikkiaan projektista tuli laajempi kuin olin ensin ajatellut, joten muun talon osalta saatan vain täyttää hieman uutta hiekkaa ja sitten uusi puulattia...
Mikä erityinen ongelma haluat ratkaista, kun teet perustusmuutoksia?
J Jochi sanoi:
Hieman OT mutta lähellä; kun annoin rakentaa uuden perustuksen pyöreälle kallionlaelle, muurattu, rapattu leca-kivestä perustusseinäksi, täysin täytetty lecakuulilla (suosittelisin skumglas), rakentaja halusi asettaa pari venttiiliä alumiinikohtiin lisäturvaksi JOS kalliosta yllättäen vapautuisi vettä halkeaman kautta. Lecalle valettiin betonisokkeli ja sitten laitettiin klinkkeri. Sekä perustusmuuri että lattia diffuusioavointa materiaalia (kiinnitys, saumat, maali). Minusta venttiilit olivat tarpeettomia, koska koko rakenne voi hengittää ja venttiilit vain jäähdyttävät talvella. Saattaisi olla syytä tukkeuttaa venttiilit talvella. Tiedän useita, jotka ovat täyttäneet vanhoja perustuksia lecakuulilla ja asentaneet venttiilejä kosteudenohjatuilla tuulettimilla, jotka on vedetty putkena lecaan ristiin rastiin, mutta koskaan ei ole tullut tarvetta tuulettaa leca. Minä olisin jättänyt venttiilit pois tässä tapauksessa, ilman että olen alan asiantuntija.M MJ6321 sanoi:Hei!
Nostan taas esiin tämän mielenkiintoisen ketjun. Olen lukenut kaiken ketjusta ja aion käyttää Hasopor-vaahtolasia torpan perustuksessa. Haluan lisätä yhden näkökohdan, ja se on, että jossain vaiheessa on laitettu "moderni" tuuletusventtiili talon perustuksiin, arviolta 50-luvulta (malli tavallinen ruudukko), mutta vain yhteen paikkaan, ja juuri sinne aion rakentaa lattian Hasoporilla. Perustus on kylmämuurattu kivi maata vasten, kuten ennen vanhaan tehtiin skoonelaisissa vanhoissa torpissa ja piharakennuksissa.
Täällä on keskusteltu jonkin verran tuuletuksesta, ja olen tehnyt johtopäätöksen, että ei tarvitse olla tuuletusta perustuksessa, kun aiotaan täyttää tila Hasoporilla, joka siis eristää ja pitää itsensä kuivana. Muussa osassa taloa on vanha multapenkki, ja käytän vain logiikkaa, että tuntuu täysin tarpeettomalta päästää sisään paljon ilmaa, joka muodostaa kondenssia lattian alle, kun lämmin ilma kohtaa kylmän. Venttiilin takia perustuksessa lattialle pitäisi myös tulla aika paljon vetoa.
Joten ajatukseni on itse asiassa sulkea tuuletus ennen kuin täytän Hasoporilla. Kuulostaako järkevältä?
Hasoporhan pitäisi myös eristää, mitä se ei tee, jos se tuuletetaan. Ajattele vain, että sallit kosteuden siirtyä perustuksen ja lattian läpi ja sitten tuulettua pois huoneessa.M MJ6321 sanoi:Hei!
Otan tämän mielenkiintoisen keskustelun jälleen esille. Olen lukenut koko keskustelun läpi ja aion käyttää Hasopor-materiaalia torppani perustuksessa. Haluan lisätä yhden näkökohdan: jossain vaiheessa talon perustukseen on asennettu "nykyaikainen" ilmanvaihtoaukko, todennäköisesti 50-luvulla (malli tavanomainen ruudukko), mutta vain yhteen paikkaan, ja juuri sinne, missä aion rakentaa lattian Hasoporilla. Perustus on rakennettu kylmämuuratuista kivistä, kuten aiemmin tehtiin skoonelaisissa vanhoissa torpissa ja pitkissä taloissa.
Täällä on keskusteltu hieman ilmanvaihdosta, ja olen tehnyt sen johtopäätöksen, että perustuksessa ei tarvitse olla ilmanvaihtoa, kun aikoo täyttää tilan Hasoporilla, joka eristää ja pysyy itsessään kuivana. Muualla talossa on vanha multapenkki, ja perustan vain logiikkaan, että tuntuu täysin turhalta päästää sisään paljon ilmaa, joka muodostaa kondenssia lattian alle, kun lämmin ilma kohtaa kylmän. Perustuksen ilmanvaihtoaukko voi myös aiheuttaa melkoista vedon tunnetta lattian kautta.
Joten ajattelen tosiaan peittää ilmanvaihtoaukon kokonaan ennen kuin täytän Hasoporilla. Kuulostaako järkevältä?
Olemme käyttäneet perliittiä, samalla rakenteella kuin @Sommartorparn, savella aivan lankkulattian alla.
Kiitos, sitten ajattelemme samalla tavalla. Miltä lattiat tuntuvat nyt, kun on pakkasta ja kylmä tuuli puhaltaa? Olin ajatellut laittaa putken yläosaan saven alle lattialämmitystä varten. Kuinka olet(te) ajatellut lattialämmityksen suhteen?Microkatten sanoi:
Olemme toistaiseksi tehneet vain yhden tilan, joten en voi sanoa paljon siitä, miltä se tuntuu. Lattialämmityksen osalta, kuten sanoit, on mahdollista asentaa putket savikerrokseen. Näin tästä rakenteen kurssilla, mutta minulla ei ole käytännön kokemusta siitä.
Klikkaa tästä vastataksesi