175 692 lukukertaa ·
166 vastausta
176k lukukertaa
166 vastausta
Täyttääk hirsiperusta vaahtolasilla / sellulasilla / hasoporilla?
Kiitos! Ymmärränkö sinua oikein, että tämä kuulostaa suunnilleen alkuperäiseltä ajattelultani (Kuva 1). Suositteletko Hasoporia ylös asti palkistoon ja sitten selluloosaeristystä lokeroihin vaihtoehtona Hasoporin käyttöön koko matkalta lattiaan asti?
U
Utsliten och utdömd
Rakennusperinteen vaalija
· 2 603 viestiä
Utsliten och utdömd
- 2 603 viestiä
Kyllä, ainakin jos hasoporkerros on alle 50 cm paksu.A andrhedb sanoi:
Sitten on helpompaa saada eriste tiiviimmäksi lattian alle, jos käytät selluvillaa tai puukuitua. Jos haluat Hasoporin palkiston yläreunaan asti, sinun on melkein laitettava päälle savikerros tai vastaava estämään vetoa lattialautojen alla.
U
Utsliten och utdömd
· 2 603 viestiä
Utsliten och utdömd
- 2 603 viestiä
Olen valinnut vaihtoehto 1 siellä. Hasopor ei ole kiva lapioida, joten mieluiten niin vähän kuin mahdollistaA andrhedb sanoi:
Lisäksi, kosteus ryömintätilassa voi tulla maaperästä, mutta tyypillisesti keväällä ilma lämpenee ja pääsee kylmään ryömintätilaan, jossa se tiivistyy kylmään puurakenteeseen.MathiasS sanoi:
Jos haluaa käsitellä ryömintätilan kosteuden ongelmaa, yleensä käytetään rakennusmuovia.
Jos sinulla on suuria ongelmia radonin kanssa (onko sinulla ongelmia radonin kanssa?), kannattaa ehkä harkita radonmattoa, mutta se tuntuu olevan täysin eri projekti kuin se, johon olet ryhtynyt. Lisäksi, jos käytät rakennusmuovia ja varmistat, että liitokset ja seinien vierustat ovat TIIVIIT, tulet varmasti vähentämään radonin tasoa niin, että sinun ei tarvitse miettiä kallista radonmattoa. JOS kävisi niin, että tämä edullinen toimi ei riittäisi, varaudu pieneen radonimuun asentamalla vajovesiputki muovin alle, johon voit luoda heikon alipaineen tuulettimen avulla. Silloin olet hankkinut edullisesti radonvarman ratkaisun.
...mutta, ennen kuin edes ajattelet radonia - tee mittaus. Jos sinulla ei ole radonia, mene nukkumaan ja tee uusi mittaus muutaman vuoden kuluttua.
Miksi ei vaihtaa kalliomurskaa vaahtolasiksi?
Sitten @ Utsliten och utdömd miksi siitä tulisi lattiahaju?
Eivätkö alba-palkit ja kalliomurska/kantava kerros + 30 cm vaahtolasi ole tarpeeksi ilmatiiviitä?
Sitten @ Utsliten och utdömd miksi siitä tulisi lattiahaju?
Eivätkö alba-palkit ja kalliomurska/kantava kerros + 30 cm vaahtolasi ole tarpeeksi ilmatiiviitä?
U
Utsliten och utdömd
· 2 603 viestiä
Utsliten och utdömd
- 2 603 viestiä
Koska ilma lankkulattian (tai lastulevyn jne.) alla voi kiertää palkkien väleissä. Erittäin yleinen ilmiö.Oldboy sanoi:
Kyse ei ole tiiviydestä ulkoilmastoa vastaan, vaan siitä, ettei lattian alle saisi jäädä taskua tai tilaa, jossa ilma voi kiertää.
Meillä on perusmuuri, joka on rapattu sisä- ja ulkopuolelta, ja olemme täyttäneet perustan hasoporilla. Pyysimme kolme lausuntoa kirvesmiehiltä ja näteiltä, kun teimme sen, ja kaikki suosittelivat joko savea hasoporille tai puukuitu-/sellueristystä välttääkseen vedon lattioissa.
Minulla on edelleen vaikeuksia ymmärtää, miten tai miksi ilma lattialautojen alla kiertäisi/virtaisi, ellei perustassa ole ilmavuotoja sisään ja ulos.
Oman kokemuksen ja kirjallisuuden mukaan se vetää kylmästi, jos perustassa tai välipohjassa on ilmavuotoja. Tämä ilmiö näkyy erittäin selvästi, kun talvella on kylmää ja vielä enemmän, jos tuulee.
Epäilen, että se johtuu siitä, että muurattu perusta voi halkeilla ja luonnonkiviperusta on luonnostaan tiivistämätön kivien välillä. Tämä on ilmiö, jonka voin myös kuvitella sepelin ja/tai kevytsoran kautta. Joten, ilma-aukon poistaminen on todennäköisesti ylimääräinen suoja ajan hampaalta ja odottamattomilta tapahtumilta.
Hm, nyt näyttää siltä, että olen itse vastannut kysymykseeni..., vai onko olemassa muita näkökulmia? 🤔
Oman kokemuksen ja kirjallisuuden mukaan se vetää kylmästi, jos perustassa tai välipohjassa on ilmavuotoja. Tämä ilmiö näkyy erittäin selvästi, kun talvella on kylmää ja vielä enemmän, jos tuulee.
Epäilen, että se johtuu siitä, että muurattu perusta voi halkeilla ja luonnonkiviperusta on luonnostaan tiivistämätön kivien välillä. Tämä on ilmiö, jonka voin myös kuvitella sepelin ja/tai kevytsoran kautta. Joten, ilma-aukon poistaminen on todennäköisesti ylimääräinen suoja ajan hampaalta ja odottamattomilta tapahtumilta.
Hm, nyt näyttää siltä, että olen itse vastannut kysymykseeni..., vai onko olemassa muita näkökulmia? 🤔
· 3 467 viestiä
Minulla on ollut sama pohdinta: miten suljetusta perustuksesta voi olla vetoa? Mutta ehkä voi olla ilman liikettä lämpimän ja kylmän, kostean ja kuivan välillä? Toisin sanoen, myös ilman yhteyttä ulkoilmaan?Oldboy sanoi:
Minulla on edelleen vaikea ymmärtää, miten tai miksi ilma lattialankkujen alla kiertäisi/vetäisi, jos perustuksissa ei ole ilmavuotoa sisään ja ulos.
Oman kokemukseni mukaan ja kirjallisuuden mukaan se vetää kylmää, jos perustuksissa tai välipohjassa on ilmavuoto. Tämä ilmiö on hyvin havaittavissa, kun talvella on kylmä ja vieläkin enemmän, jos tuulee.
Epäilen, että se johtuu siitä, että muurattu perustus voi halkeilla, ja luonnonkiviperustus on luonnostaan vuotava kivien välissä. Tämä on efekti, jota voin myös ajatella makadamin ja/tai vaahtolasin kautta. Joten, ilmarakojen eliminointi on luultavasti ylimääräinen suoja ajan hampaiden ja odottamattomien tapahtumien varalta.
Hm, nyt näyttää siltä, että olen vastannut omaan pohdintaani..., vai onko muita näkökulmia? 🤔
Joka tapauksessa olen nyt ottanut kaikki lattian veto -varoitukset vakavasti ja laitan kerroksen savea täytteen ja lattialautojen väliin, vaikka projekti viivästyy ja kallistuu.
Kyllä, on vaikea sanoa varmasti, että niin ei voi tapahtua, mutta minun maailmassani se on epätodennäköistä. Ilma voi "virrata" kuten vesi, mutta silloin kylmä ilma asettuu aina syvennykseen ja lämmin ilma nousee. Nämä vaikutukset korostuvat, mitä suurempi korkeus- ja lämpötilaero on (esim. savupiippuefekti). Muistelen, että Harrysson eräässä tutkimuksessa seinäeristyksestä totesi, että ilmataskut olivat paljon pahempia, jos ne ulottuivat ylhäältä alas kuin jos ne kulkivat vaakasuorassa. Lattiat ovat vaakasuorassa, ja tarvitaan vain vähän ilmarakoa, jotta ne voivat vetää. Ei vaikuta todennäköiseltä, että se voisi vetää, jos perusta on täysin tiivis. Toisaalta, jos perusta on vähänkään tiivistämätön, on erittäin todennäköistä, että se vetää. Tämä johtuu lämpövaikutuksesta, joka on kaikissa lämmitetyissä taloissa, missä lämmin ilma nousee ja tarvitsee korvautua, mikä tapahtuu, kun kylmä ilma imeytyy sisään alhaalta. En tiedä, vaikuttaako kosteus ilmavirtauksiin. En ole kuitenkaan kuullut siitä mitään. Jos sellainen vaikutus on olemassa, se on todennäköisesti marginaalinen tässä yhteydessä.Sommartorparn sanoi:
Ajattelemme vastaavaa järjestelyä, perustuksen albapalkit, jotka on rapattu ulkopuolelta, diffuusioavoin tuulilevy palkkien sisäpuolella, Hasopor pohjalla ja sellueristys lattiarungon välissä.U Utsliten och utdömd sanoi:
Pohdin nyt, voiko eristeen laittaa suoraan hasoporen päälle? Vai tarvitaanko tuulensuoja ja/tai ilmarako Hasoporin ja eristeen väliin?
Pitäisi olla mahdollista laittaa eristys suoraan hasoporeni vasten. Tuulensuoja välissä estää kuitenkin mahdolliset ilmavuodot sokkelissa vetämästä hasoporen pintakerroksen läpi.A andrhedb sanoi:
Minkä kokoiset lattialankut valitsit? Aion täyttää vanhan torppani vaahtolasilla ensi kesänä, mutta en ole aivan varma, mitä valita lattiarakenteeksi.Z Zebula sanoi: