Olen tekemässä reikää portaille vanhassa noin vuodelta 1909 peräisin olevassa talossa ja törmäsin kummalliseen täytemateriaaliin.
Onko kukaan tietoinen, mitä se on?
Tuntuu kivimäiseltä, mutta huokoiselta ja kevyeltä.
Kutisi kovasti jälkeenpäin, ei tietenkään välttämättä johdu siitä, mutta tuli mieleen, että se ei ehkä ole kovin terveellistä. :thinking:

• Käsi pitelee poroista ja kevyttä täytemateriaalia, joka näyttää kivimurskalta. Taustalla työkaluja.
On melkein helpompaa sanoa, mitä välipohjia ei ennen täytetty...

Kuvassasi se näyttää olevan sekoitus kutterinpurua ja vanhaa alas kaadettua rappauslaastia. Itselläni on talo vuodelta 1920. Siellä välipohjat oli todennäköisesti alun perin täytetty kutterinpurulla. Mutta erilaisten muutostöiden ja remonttien yhteydessä on vain lakaistu roskat välipohjiin ja laitetty lattiat takaisin kiinni. Siitä syystä usein on paljon rappauslaastia muurattujen seinien lähellä.

Olen kuullut, mutta minulla ei ole todisteita siitä, että joskus sekoitettiin kalkkia tai laastia kutterinpuruun, jotta hiiret ja muut tuholaiset pysyisivät poissa.

Muissa vanhoissa taloissa, joissa olen eri syistä tarvinnut purkaa välipohjia, olen löytänyt asioita kuten hiilientuhkaa, turvetta, hiekkaa, roskia laudankappaleiden, tiilien, sanomalehtien ja lasipullojen muodossa jne.

Oli miten oli, vanha rakennuspöly ei ole koskaan terveellistä, joten hengityssuojainta on hyvä käyttää. Jos kyseessä on joku muoto laastijäämiä, iho yleensä myös kuivuu siitä valtavasti, mikä puolestaan saa kaiken muun lian helpommin pääsemään ihoon ja se alkaa kutista.

Kiitos vastauksesta, kuulostaa järkevältä. Kädet kuivuivat uskomattoman paljon, joten se oli varmasti joku kalkkiseos. Löysin myös lasia, paperia ja hieman muuta roskaa. Laita maski ja hanskat loppu purkuun.

Oli yleistä sekoittaa sammutettua kalkkia puruihin suojaamaan tuholaisilta.

• Tykkään
Immobil
  • Laddar…
Meillä oli myös paljon kalkkia purussamme, kun revimme. Kauheaa, kun revimme. Käytimme kokopukua ja maskia.

Ei kuitenkaan jälkiä hiiristä tai tuholaisista. Vain uudessa osassa, missä oli ollut lasivillaa ilman kalkkia.

Ajattelin melkein sekoittaa jonkun säkin verran, kun eristämme uudelleen kivivillalla, mutta en tiedä onko se viisasta vai ei?

P
Kun purimme palkiston melkein tarkalleen vuosi sitten, siellä oli hiekkaa ja kalkkia sekoitettuna, ja kalkkisäkit makasivat avattuina pohjalla, jotta ei vuotaisi läpi.

Se pölyää hirveästi ja pöly tunkeutuu joka paikkaan. Emme kuitenkaan löytäneet jälkiä hiiristä, joten se on ehkä toiminut.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.