4 537 lukukertaa ·
6 vastausta
5k lukukertaa
6 vastausta
Täydennä mäntylattia
Hei!
Meillä on keittiössä sekatavara-aikakaudelta peräisin oleva mäntylaudoista tehty alusta, jota olemme parhaillaan kunnostamassa. Aiomme hioa, lasyroida ja lakata sen. Joissakin paikoissa lattia oli "ruma" tai puuttui kokonaan, koska yhdessä paikassa oli ollut kaakeliuuni, lattiaan on valettu betonisatsi kantavaan seinään tehtyyn aukkoon, vesikiertoinen lämmitys on jossain vaiheessa aikojen saatossa vedetty jne. Lisäksi lattia oli erittäin epätasainen. Irrotin siksi niin varovasti kuin mahdollista osan lattiasta, tasoitin palkistojen päälle, ja asetin laudat takaisin. Meillä oli myös joitain lautoja säilytetty muista vastaavista kunnostuksista muualla asunnossa... mutta ne eivät tietenkään riitä
Siksi meidän täytyy täydentää lattiaa useilla juoksumetreillä uutta, massiivista mäntylattiaa, ja tässä ovat kysymykset:
Kiitos etukäteen!
Meillä on keittiössä sekatavara-aikakaudelta peräisin oleva mäntylaudoista tehty alusta, jota olemme parhaillaan kunnostamassa. Aiomme hioa, lasyroida ja lakata sen. Joissakin paikoissa lattia oli "ruma" tai puuttui kokonaan, koska yhdessä paikassa oli ollut kaakeliuuni, lattiaan on valettu betonisatsi kantavaan seinään tehtyyn aukkoon, vesikiertoinen lämmitys on jossain vaiheessa aikojen saatossa vedetty jne. Lisäksi lattia oli erittäin epätasainen. Irrotin siksi niin varovasti kuin mahdollista osan lattiasta, tasoitin palkistojen päälle, ja asetin laudat takaisin. Meillä oli myös joitain lautoja säilytetty muista vastaavista kunnostuksista muualla asunnossa... mutta ne eivät tietenkään riitä
Siksi meidän täytyy täydentää lattiaa useilla juoksumetreillä uutta, massiivista mäntylattiaa, ja tässä ovat kysymykset:
- Palkkien välinen etäisyys vaihtelee jonkin verran, jopa noin 70 cm. Tuleeko tavallinen 25-millimetrinen mäntylattia silloin notkumaan? Nykyiset laudat ovat noin 35 mm paksuja, ja modernit massiiviset mäntylattiat on mitoitettu 60 cm etäisyydelle.
- Koska uudet laudat ovat ohuempia, täytyisi minun tukea niiden alapuolta lisää, noin 10 mm. Voisin tietysti käyttää listoja, mutta mitä jos laittaisi vanerilevyjä ja alusvaahtoa/harmaakuitupahvia koko uuden lattian alle? Silloin sen ei pitäisi notkua.
- Jotta uusi lattia muistuttaisi enemmän vanhaa, ajattelen asentaa sen pienillä raoilla, ehkä 3 mm. Mitä mieltä olette siitä? Tuleeko silloin narinaa?
Kiitos etukäteen!
Vanha lattia on todennäköisesti 1 1/4" paksu, mutta ok 35 mm:lle.
Minun neuvoni on, että tilaat lattialautoja täsmälleen samankokoisina kuin ne, jotka sinulla on.
Se ei ole paljoa kalliimpi hankkia ja paljon parempi.
Helpompi asentaa.
Minun neuvoni on, että tilaat lattialautoja täsmälleen samankokoisina kuin ne, jotka sinulla on.
Se ei ole paljoa kalliimpi hankkia ja paljon parempi.
Helpompi asentaa.
muista, että ostamasi puutavara todennäköisesti kutistuu hieman, kun pidät sitä sisätiloissa. Ollaksesi varma puolella voit antaa sen olla sisällä lämmössä 36-48 tuntia, jotta se kuivuu niin kuivaksi kuin se tulee olemaan kyseisessä huoneessa. jos asettaa kosteaa puutavaraa pienillä raoilla, niistä tulee suuria rakoja, kun se kuivaa
(jos on huonoa tuuria)
Kiitos vastauksistanne!
Lopulta valitsimme hieman toisenlaisen lähestymistavan. Kuten mainitsin, meillä oli paljon ylimääräisiä lautoja muualta huoneistosta. Monissa näistä oli rikkoutunut sulkupuoli ja osa ei ollut lainkaan pontattuja, vaan niitä oli käytetty frisinä tai miksi sitä kutsutaankaan.
Todellisessa Martin Timell -yli-itsevarmuudessa ja osittain inspiroituneina tästä hienosta sivusta menimme ja ostimme halvimman käsijyrsimen ja sähköhöylän Claes Ohlsonilta, höyläsimme rikkoutuneet sulkapuolet pois ja jyrsimme ja liimasimme 8-millimetriset listat. Se ei ollut täydellinen istuvuus olemassa olevan pontin ja listan välillä, mutta lautojen vääntyneisyys ja epätasainen jyrsintäni tekivät siitä kuitenkin melko hyvän kitkan — eli toivottavasti ei kovin paljon narinaa. Joissakin tapauksissa huijasimme ja liimasimme PL400:lla täyttääksemme hieman. Tulos näyttää toistaiseksi lupaavalta; kuitenkin ehkä hieman enemmän saumoja kuin haluaisimme. Toinen oppitunti, jonka opin, on ettei lattialautoja saa koskaan sahata pistosahalla, minun pitäisi tietää paremmin.
Tänään lattia on hiottu ja petsattu melko tummaksi. Luulen, että siitä tulee todella upea; hyvin eläväinen. Katson, voinko lisätä kuvan, kun se on valmis.
Lopulta valitsimme hieman toisenlaisen lähestymistavan. Kuten mainitsin, meillä oli paljon ylimääräisiä lautoja muualta huoneistosta. Monissa näistä oli rikkoutunut sulkupuoli ja osa ei ollut lainkaan pontattuja, vaan niitä oli käytetty frisinä tai miksi sitä kutsutaankaan.
Todellisessa Martin Timell -yli-itsevarmuudessa ja osittain inspiroituneina tästä hienosta sivusta menimme ja ostimme halvimman käsijyrsimen ja sähköhöylän Claes Ohlsonilta, höyläsimme rikkoutuneet sulkapuolet pois ja jyrsimme ja liimasimme 8-millimetriset listat. Se ei ollut täydellinen istuvuus olemassa olevan pontin ja listan välillä, mutta lautojen vääntyneisyys ja epätasainen jyrsintäni tekivät siitä kuitenkin melko hyvän kitkan — eli toivottavasti ei kovin paljon narinaa. Joissakin tapauksissa huijasimme ja liimasimme PL400:lla täyttääksemme hieman. Tulos näyttää toistaiseksi lupaavalta; kuitenkin ehkä hieman enemmän saumoja kuin haluaisimme. Toinen oppitunti, jonka opin, on ettei lattialautoja saa koskaan sahata pistosahalla, minun pitäisi tietää paremmin.
Tänään lattia on hiottu ja petsattu melko tummaksi. Luulen, että siitä tulee todella upea; hyvin eläväinen. Katson, voinko lisätä kuvan, kun se on valmis.
Et kai liimannut molempiin loviin joka tapauksessa? Siinä tapauksessa voit olla varma, että jousi halkeaa keskeltä, kun se kutistuu talvella. Mitä tulee pistosahaan, mielestäni lattian sahaus pistosahalla onnistuu hyvin, kunhan kääntää lattian ylösalaisin sahatessa. Lähes kaikki säleet menevät ylöspäin. Mutta totta kai, terä on varmasti suositeltavampi. Sitten mielestäni lattia voi hyvin olla useita viikkoja tai kuukausia sisätiloissa, ennen kuin se ruuvataan kiinni. Ei se silloinkaan ole täysin kuiva. En tosin tiedä, miten asia on ostolattioiden kanssa, sillä olen itse käyttänyt vain kotona sahattuja lattioita, jotka ovat säilyttäneet ulkoilman kosteuden, kun olen kantanut ne sisään. Eräs lattia oli noin 6 viikkoa ennen kuin ruuvasin sen kiinni ja siitä huolimatta minun piti koputtaa sitä yhteen kerran lisää. Se oli tosin melko karkea, noin 30 cm, mutta myös kapeammat laudat kutistuvat ajan myötä.micke4711 sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi