Hei!

Olemme juuri hankkineet uuden talon, ja nyt olen alkanut poistaa seinäpaneelia ja lattiaa kellarissa. Aion jakaa melko suuren huoneen, jossa lattia tarvitsee tasoittaa itsetasoittuvalla massalla (kallistuu jonkin verran) muurilla.

Nyt pohdin, toimiiko se, että tasoitan vain toisen uusista huoneista ja sitten muurataan seinä ja tasoitetaan toinen huone myöhemmin.

Tai jos jopa voisi tasoittaa sokkelin siihen kohtaan, missä muurattu seinä tulee olemaan, ja sitten tasoittaa kummatkin huoneet erikseen.
 

Paras vastaus

Miksi kelluttaa sokkeli? Muuraa seinä suoraan, sitten kellutat.
 
  • Tykkään
surris ja 2 muuta
  • Laddar…
On selvää, että voi tehdä tasoitteen sokkelille. Voi olla turvallinen tapa amatöörille luoda pohja muurin muuraukselle suorassa. Tein sen, kun aioin rakentaa sauna. Valoin sokkelin paikkaan, johon sijoitin seinät.
 
  • Tykkään
Jonny Hylander
  • Laddar…
Lattia on kallellaan ja se eroaa noin 6 cm tulevan seinän yhdestä päästä toiseen. Ajattelin, että olisi helpointa tasata lattia ennen muurauksen aloittamista.
 
Ei ole ongelmaa muurata se suoraan. Jos osaa muurata seinän, voi myös korjata sen suoraan.
 
surris
Miksi et kelluta koko lattiaa? Ja sitten muuraat seinän.
 
Aloitetaan sillä. Kiitos vastauksista! (y)

Viimeisiä vinkkejä siihen, miten parhaiten saisi muurin suoraksi? (en ole koskaan muuraanut mitään ennen, mutta kuinka vaikeaa se voi olla ;) )
 
surris mattias1jonsson sanoi:
Miksi et levitä koko lattiaa? Ja sitten muuraat seinän.
Johtuu enimmäkseen ajanpuutteesta. Tarvitsemme yhtä huonetta ennen muuttoa ja toinen saa jäädä koskemattomaksi jonkin aikaa.
 
Kiinnitä lauta jokaiseen seinään parilla etäpalalla, niin voit pingottaa narun niiden väliin ja saada sen suoraksi. Raudoitus ja tapit seinässä.
 
Minun pohdintani koskivat sitä, miten saan fyysisesti lohkot vaateriin. Esim. laittamalla vähän enemmän laastia toiseen päähän seinää ja näin saada seinä vaateriin, tai ehkä laittaa ja raudoittaa ensimmäinen kerros betoniin ja sitten sahata kiiloja lohkoista, jotka "syövät" korkeuseron?
 
Hieman ylimääräistä toisessa päässä ja ota se käyttöön muutamilla vuoroilla.
 
  • Tykkään
Tuffkotte
  • Laddar…
Jos olisin sinun asemassasi, olisin muotoillut pienen sokkelin, tukenut ja valanut noin 4-10 cm karkeabetonilla ottaakseni vastaan korkeuseron. Paljon helpompaa näin saada hyvä lähtökohta muuraukselle. Sitten olisin laittanut tuen pystyyn seinän molempiin päihin ja merkinnyt ylös jokaisen muurikerroksen. Näin saat seinän sekä vaakasuoraan että pystysuoraan. Sen jälkeen olisin tasoittanut jokaisen huoneen erikseen. Paljon helpompaa tasoittaa pienempiä pintoja kerrallaan, kun sekoittaa käsin.
 
  • Tykkään
1
  • Laddar…
P
Nyt en tiedä, kuinka suuri huone on, mutta jos toiseen päähän pitää tulla vähintään 6 cm paksuus, tulee siitä melko paljon tasoitetta sekoitettavaksi + tasoitemassa ei ole halpaa :D
 
Kiitos kaikista vastauksista! Nyt seinä on pystyssä. Tein kuten @Stefan N kirjoitti ja muuraisin suoraan kaltevalle lattialle. Kolmen kerroksen jälkeen kaikki oli suorassa (y)
 
  • Tykkään
javahelena ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.