4 644 lukukertaa ·
3 vastausta
5k lukukertaa
3 vastausta
tasoittaa lattia betonialustalla?
Olen aloittamassa unelmaprojektiani, ja minulla on käytännössä tuhat kysymystä eri asioista. Mutta on yksi ongelma, joka minun täytyy ratkaista ensin - olen saanut asiantuntijoilta erilaisia vastauksia, enkä tiedä oikein miten edetä. Tulevassa vapaa-ajan asunnossani on tänään 4 lautaseinää ja katto, kaikki on eristämätöntä, mutta se pitää korjata pikaisesti! Talo seisoo betonilaatan päällä, suoraan maassa. Aion laittaa massiivisen puulattian, ja olen saanut neuvoja joiltakin aloittaa vanhenevalla muovilla betonia vasten, ja sitten asettaa koolaukset, eristys ja lopuksi puulattia. Sitten sain neuvoja, että EI saa laittaa muovia betonia vasten, vaan laittaa paperia ja sitten koolaukset, eristys ja puulattia. Betoni on yhteydessä maahan ja siten kostea, ja nyt olen täysin hämmentynyt! Pelkään vangitsevani kosteuden, mutta samalla haluan estää, että se ei nouse puulattiaan. Toivottavasti joku osaa antaa hyviä ehdotuksia!
Tarvitsetko eristystä "eristämään", suosittelisin laittamaan platonmaton, sitten naulaamaan yhteen runkorakenteen eristyksen kanssa, jonka päälle laskisin massiivisen puulattian. Ei muovia, ei paperia, muovi tekee siitä kosteusansan ja paperi imee kosteutta ja päästää sen läpi massiiviseen lattiaan. Tuuletetut sokkelit ovat itsestäänselvyys näissä tilanteissa, kostea ilma täytyy voida kulkea lattialaatan läpi tuuletukseen ulos talosta.
Terveisin jawen
Terveisin jawen
Talossamme - rakennettu 84-85, on ikääntymistä kestävä muovi, sitten koolaukset, sitten massiivinen puulattia. Sama lattia on vieläkin, mitä rakennusvaiheessa laitettiin, ja se on toiminut erittäin hyvin. Otin eteisen lattian ylös laittaakseni lattialämmityksen, ja sen alla oli aivan kuivaa.
Kiitos vastauksesta!
Kyseessä on siis sementti-blocki, joka on haudattu maahan, ja sitten talo on pystytetty suoraan tämän päälle, noin vuonna 1945. Pelkään, että koska se on maankosteudessa, se saattaa nousta ylös. Mutta platon laatta kuulostaa järkevältä! Mutta ilmeisesti se pysyy myös ikääntymistä kestävällä muovilla? Voi kuinka vaikeaa!
Kyseessä on siis sementti-blocki, joka on haudattu maahan, ja sitten talo on pystytetty suoraan tämän päälle, noin vuonna 1945. Pelkään, että koska se on maankosteudessa, se saattaa nousta ylös. Mutta platon laatta kuulostaa järkevältä! Mutta ilmeisesti se pysyy myös ikääntymistä kestävällä muovilla? Voi kuinka vaikeaa!
Klikkaa tästä vastataksesi