Hei,

Olen tekemässä lattian tasoitusta asunnossani ja etsin vinkkejä ja neuvoja!

Haluan saada tasaisen tason koko alueelle, jotta voin asentaa 15 mm tammiparketin kynnyksettömästi olohuoneesta keittiöön. Makuuhuoneeseen (vasemmalla kuvassa) aion luultavasti laittaa kynnyksen, mutta haluaisin silti mieluiten saman tason.

Kuvassa näkyvissä kahdessa huoneessa parketti on täysin pilalla, se on noussut ylös ja monia tikkuja puuttuu. Se on liimattu alalattiaan, joka antaa periksi ja narisee ja lepää puupalkeilla. Huoneissa on palkeista lattian pintaan 30 mm matkaa, ja siitä vielä 10 mm ylös hallin betonilaattaan. Toisessa kuvassa näette palkiston samanlaisesta asunnosta, jossa lattia on purettu.

Ajattelin siis purkaa lattiat palkeille saakka ja asentaa lattialastulevyt. Sitten ajattelin tasoittaa lattiatasoitteella, jotta voin kohdata hallin tarkan tason. Ja tässä tulee kysymykseni:

Lattialastulevyt ovat 22 mm, mutta jotta ne vastaisivat betonilaattaa hallissa/keittiössä, minun täytyy päästä 36 mm korkeuteen palkeista alalattiaan. Voinko sitten rakentaa lattian palkeille esimerkiksi 8 mm vaneria, jotta minun tarvitsee vain tasoittaa 6 mm? Huoneiden lattia-ala on yhteensä noin 30 m2.

Lisäsin myös yleiskuvan, jotta sitä olisi helpompi hahmottaa! Haluaisin myös tehdä tasoittamisen vaiheittain: ensin keittiö/halli, sitten toinen huone ja lopuksi toinen. Asun nimittäin siellä samaan aikaan. :)

• Pohjapiirros asunnosta, jossa näkyy kaksi huonetta rikkinäisellä parketilla, käytävän betoni ja pieni osa Öölannin kiveä.
  • Huoneessa näkyy purettu puulattia paljailla lattialankuilla ja kasa irtonaista puutavaraa. Lattian osia on poistettu, jättäen juoksut esille.
  • Huoneiston remonttikohde, jossa keskeneräinen lattia, työvaatteita roikkuu vasemmalla, ja oikealla on valaistusjalusta. Tarvikkeita ympäriinsä.
Avainkysymys on ehkä se, tarvitaanko lattialastulevyä myös vakauden vuoksi? Näen kuvassa, että sinulla on kolmen tuuman levyisiä palkkeja. Todennäköisesti ne ovat vain seitsemän tuumaa korkeita, ja silloin tarvitset ruuviliimattua lastulevyä saadaksesi hyväksyttävän taipuman ja joustavuuden. Lattian tasoitus itsestään leviävällä tasoitteella on melko raskasta, tekijä, joka pitäisi myös ottaa huomioon arvioinnissa. Flytspackelin määrän vähentäminen käyttämällä enemmän levyä on aina järkevää.

J justusandersson sanoi:
Kysymys onkin, tarvitaanko lattialastulevyä myös vakauden vuoksi? Näen kuvassa, että sinulla on kolmen tuuman leveät palkit. Luultavasti ne ovat vain seitsemän tuumaa korkeita, jolloin tarvitset ruuviliimatun lastulevyn hyväksyttävän taipuman ja jouston saamiseksi. Lattian tasoitus tasoitteella on aika raskasta, ja sekin tekijä pitäisi ottaa huomioon arvioitaessa. Tasoitteen määrän vähentäminen käyttämällä enemmän levymateriaalia on aina järkevää.
J justusandersson sanoi:
Kysymys onkin, tarvitaanko lattialastulevyä myös vakauden vuoksi? Näen kuvassa, että sinulla on kolmen tuuman leveät palkit. Luultavasti ne ovat vain seitsemän tuumaa korkeita, jolloin tarvitset ruuviliimatun lastulevyn hyväksyttävän taipuman ja jouston saamiseksi. Lattian tasoitus tasoitteella on aika raskasta, ja sekin tekijä pitäisi ottaa huomioon arvioitaessa. Tasoitteen määrän vähentäminen käyttämällä enemmän levymateriaalia on aina järkevää.
Totta tosiaan kysymys! :rofl:

Mutta kyllä, hyvä huomio. Ajattelen aivan varmasti, että jotain ruuvataan kiinni koolauksiin. Nykyisin siellä on jotain 28x70-kaltaista asennettuna poikittain palkkien yli, johon parketti on liimattu.

Ajattelin joko käyttää paksumpaa lastulevyä tai tyytyä tavalliseen 22 mm ja nostan sitä hieman täytteillä vähentääkseni tasoitteen tarvetta.

Ehkäpä minun pitäisi laskea sitä vähän. Tiedätkö, mitkä ovat ohjeellisia arvoja taipumalle ja sellaisille? Olen ehdottomasti samaa mieltä viimeisestä!

Kerro palkkien mitat, pituus, leveys, korkeus ja c/c etäisyys, niin autan sinua.

Olen suoristanut lattian liimaamalla ja ruuvaamalla tukipuun lattianiskojen sivulle. Jos on tarkka, se on millimetrin tarkkuudella oikein. Jos laitat väliin, välikappaleen tulee olla oikean paksuinen ja jos palkki kallistuu, sinun on tehtävä kiila.

Protte

J justusandersson sanoi:
Puhu palkkien mitat, pituus, leveys, korkeus ja c/c etäisyys, autan sinua.
Kiitos! Palaan mittojen kanssa, kun sahaan ja mittaan.

Olen juuri löytänyt toisen ongelman. Hiottuani pois liimajäämät ja muutaman betonilaatan kohouman keittiössä ja eteisessä, olen huomannut, että laatta on täynnä halkeamia. Useimmat ovat lähellä seinää, mutta yksi kulkee koko segmentin yli. (Erotettu raita, jossa seinä aikaisemmin oli)

Aion täyttää reiät, jotka näette vanhojen kynnyksien ja seinien jälkeen, ja sitten tasoittaa ohuella kerroksella (0–10 mm) lattian tasoittamiseksi.

Paikoissa, joissa näyttää pahimmalta, kulkee lämmitysputkia, ja siellä tiedän, että laatta on ohut. Mutta se, joka kulkee poikittain, ei tunnu hyvältä. Mitä mieltä olette? Pitäisikö minun huolestua halkeamista?

• Betonilattia, jossa on pitkä halkeama keskellä, taustalla on paneeliseinä ja lattiaan nojautuva esine vasemmalla.
  • Betonilattia, jossa on halkeamia ja merkkejä vanhasta seinästä. Taustalla näkyy putkia ja vaurioitunut seinäkeittiössä.
  • Betonilattia, jossa on havaittavissa halkeamia ja suurempi reikä, joka paljastaa alemman kerroksen, lähellä seinää tai entistä väliseinää.
  • Mustaan hansikkaaseen verhottu käsi pitelee mittanauhaa mitaten betonilaatassa olevaa syvää halkeamaa ja reikää, joka paljastaa huokoista materiaalia.
  • Betonilattia halkeamilla, vanhojen kynnyksien ja seinien jälkiä. Pinta hiottu ja likainen. Halkeama kulkee lattian poikki.
  • Betonilattia, jossa useita pitkiä halkeamia, osa kulkee koko segmentin yli, lähellä seinää putkien vieressä.
Mielestäni talo on hieman oudosti rakennettu. Haluaisin mieluiten tietää vähän enemmän, etenkin iästä ja rakennustavasta. Se on luultavasti valettu yläpohja, joka sinulla on. Se ei vaikuta raudoitetulta. Kaikessa vanhassa betonissa on kutistumisrakoja. Yleensä se ei ole mikään suurempi ongelma.

J justusandersson sanoi:
Minusta talo on hieman oudosti rakennettu. Haluaisin mieluiten tietää vähän enemmän, ennen kaikkea iästä ja rakennustavasta. Sinulla on luultavasti valettu ylälattia. Se ei näytä raudoitetulta. Kaikissa vanhoissa betoneissa on kutistumishalkeamia. Yleensä se ei ole suurempi ongelma.
Kyllä, todellakin! Se on tarjonnut monia yllätyksiä. Se valmistui vuonna 1943, sodan aikana. Kolmikerroksisia asuntoja. Hirveän ääniherkkä! Olen yrittänyt etsiä piirustuksia, mutta en ole löytänyt.

”Talot rakennettiin rakennusmestari Baltzar Lundströmin toimesta ja ensimmäiset talot korttelissa Båtsmanstorpet olivat valmiit keväällä 1941. Arkkitehdin nimi oli Ernst Grönwall ja hän sai paljon kiitosta hyvin suunnitelluista kapeista taloista.”

Brf:n verkkosivulta.

Ok. Epäilen, että osa voi olla syntynyt hionnan jälkeen, tärinän vuoksi. Mutta ajattelen, että parketti päällä olisi vähemmän herkkä kuin jos ajattelisin laittaa esim. keraamisia laattoja.

Ps en ehtinyt porata ja mitata palkkeja tänään, joten yritän huomenna.

prototypen prototypen sanoi:
Olen suoristanut lattian liimaamalla ja ruuvaamalla koolinkiurten sivulle. Jos on tarkka, saa sen millilleen oikeaksi. Jos laitat väliin, välikappaleen on oltava oikean paksuinen ja jos urta kallistuu, sinun on tehtävä kiila.

Protte
Okei! Tarkoitatko siis, että olet suoristanut olemassa olevan lattian? Kyllähän se helpottaisi vain sahata siitä kohdasta, missä on notkistus, ja tukea ylös. Jos näin tarkoitit?

Ernst Grönwall ei ollut lainkaan mikään tusina-arkkitehti. Hän on suunnitellut monia kauniita kerrostaloja Tukholmassa. Sen täytyy olla sota-ajan ratkaisu, että talosta puuttuu betoniholvi, joka muuten oli standardi 1930-luvulta lähtien. Palauta mittasuhteet.

• Tykkään
Emil Stenqvist
  • Laddar…
Ok, olen nyt mitannut makuuhuoneessa, ja ne ovat 50 mm leveitä, 100 mm korkeita, (2 tum 4 oletan?) ja 3,2 m pitkiä.

Palaan asiaan toisen huoneen mittojen kanssa. Asun siellä, joten hieman hankalampaa sahata ja mitata.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.