Hei,
En tiedä onko tämä oikea osasto kysyä tätä, mutta kokeilen silti.
Olen kunnostamassa olemassa olevaa keittiötä ja pian on edessä laatoituksen vuoro.
Seinässä on tällä hetkellä 15x15 cm laatta. Haluaisin laittaa uudet laatat vanhan päälle, jotta minun ei tarvitse ottaa niitä alas ja todennäköisesti rikkoa takana olevan kipsilevyn. (Olen tehnyt sen pienemmällä alueella ja siitä tuli vain sotkua seinän kanssa.)
Miten se tehdään? Tuleeko siitä hyvä, jos teen näin?
En ole koskaan laatoittanut ennen, mutta osaan muita asioita ja minulla ei todellakaan ole peukalo keskellä kämmentä. Suurin ongelmani on. Miten tehdään, kun tulee vastaan pistorasia, joka on laatan päällä? Leikkaaminen? Poraus? Onko helpompaa käyttää isoja vai pieniä laattoja?
Olen täysin noviisi tässä asiassa eikä minulla ole ketään, jolta pyytää apua. Onnistuuko tämä aloittelijalta?
Pistorasioiden kanssa ja kaikki?
Antakaa minulle mielellään neuvoja ja hyvä työohje.

Kiitos vastauksesta ja avusta.
// Fia

Poista kaakelit, se ei voi olla erityisen paljon kipsiä joka rikkoutuu!
Luulen, että saat paljon enemmän irti jos poistat vanhan.
Epävarma siitä, kuinka kiinnityslaasti tarttuu kaakelin "väärään" puoleen.
../N

Vanhaa voi mainiosti kaakeloida päälle!
Saattaa olla hyvä "kittiä" ensin kierros kiinnityslaastilla ennen kuin asennat uudet kaakelit.
Näin olen nähnyt ammattilaisten tekevän.

Sano mitä haluat, mutta todellinen ammattilainen purkaa vanhan !

Alustatyötä ei voi koskaan yliarvioida... yleensä oikoteiden ottaminen tarkoittaa paljon enemmän työtä. Vaihdoin tosin koko keittiön, mutta sahasin vain laatan ylä- ja alapuolelta ja nostin ulos kokonaisia kipsi- ja laattalevyjä. Sitten oli vain uudet levyt liitettävä... laattojen asettaminen on nopeaa ja helppoa, jos alla on hyvä pinta.

Mutta jos et aio vaihtaa kaappeja tai työtasoa ja jos et näe laattaa sivusta (niin että näkee, että niitä on kaksinkertainen kerros...), on varmasti nopeinta ja helpointa laatoittaa vanhan laatan päälle. Luulen, että näin Roomservice-jakson vitosella, jossa laatoitettiin vanhan laatan päälle.

En tiedä, antoiko tämä epäselvä vastaus jotain, mutta parempi sanoa jotain kuin ei mitään...

Se varmasti toimii. Meillä on kokonainen kylpyhuone, joka on tehty niin edellisen omistajan toimesta. Luultavasti täysin kyseenalaista kylpyhuoneessa kosteussulun jne. suhteen. Mutta laatat vaikuttavat pysyvän kuin vuori. Ja se on nyt melkein 15 vuotta vanha.

Kun on kyse pistorasioista, on olemassa muutamia vaihtoehtoja. On olemassa esimerkiksi erilaisia rei'ittimiä, joita käytetään porakoneessa (tai jopa käsikäyttöisiä). Se voi toimia, jos koko pistorasia osuu samalle laatalle. Muuten voit käyttää puukkosahaa (sähkökäyttöinen), on olemassa erityisiä kovametalliteriä tähän tarkoitukseen. Toinen menetelmä, joka saattaa olla hieman vanhanaikaisempi, on "purra" reikä esiin laatta-/palapihtien avulla (näyttää pieniltä hohtimilta). Varaudu siihen, että joudut hylkäämään osan laatoista, kun teet rei'ät.

Porin useita pienempiä reikiä ympyrän muotoon laatikkoporalla ja viilasin sitten varovasti vähän.

N
Jos pitäisi tehdä aukkoja kaakeliin, mielestäni se käy helpoiten kulmahiomakoneella, jossa on timanttilaikka. Ja jos pitää tehdä reikiä, pora toimii mielestäni parhaiten.

Pistosahanterät toimivat hyvin sellaisessa kaakelissa, joka ei ole kovin kovaa, mutta omilla kovilla kaakeleillani ne eivät toimineet.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.