5 681 lukukertaa ·
11 vastausta
6k lukukertaa
11 vastausta
Tarvitaanko rakennuslupa kantavan seinän palkkityypin vaihtamiseen?
Minulla on ikkuna-aukko kantavassa ulkoseinässä. Ikkunan yläpuolella on tällä hetkellä palkki (330 cm pitkä plus kiinnitys). Tämä palkki on nykyisin taipunut ja lepää ikkunan keskellä. Haluan siksi vaihtaa sen liimapuupalkkiin.
Tarvitaanko rakennuslupa tai rakennusilmoitus tällaiseen toimenpiteeseen? En aio muuttaa ikkunan aukon kokoa.
Tarvitaanko rakennuslupa tai rakennusilmoitus tällaiseen toimenpiteeseen? En aio muuttaa ikkunan aukon kokoa.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 viestiä
Rakennusilmoitus tarvitset. Oletko laskenut taipuman? Laatikkopalkki (teräs?) on todennäköisesti huomattavasti jäykempi kuin liimapuupalkki samalla korkeudella. Joten kuulostaa siltä, että vaihdat huonompaan.
Olin epäselvä. Lådbalk koostuu ylä- ja alapuolisesta puukiskosta, joissa on vaneri kummallakin puolella. Laskelmia ei ole tehty, mutta eräs ystäväni, joka on rakennesuunnittelija, sanoi, että samankokoisena liimapuupalkki on huomattavasti vahvempi ja jäykempi.
Moderator
· Stockholm
· 57 895 viestiä
OK, se voi pitää paikkansa. Mutta sinun tulisi silti saada apua sopivan mitoituksen laskemiseen, ellei muuta niin tarvitset laskelman rakennusilmoitusta varten.
Mutta jos ei ole tarkoitus tehdä varsinaisia muutoksia... vain vaihtaa kantavan palkin tyyppiä, niin ei pitäisi tarvita rakennusilmoitusta... minun tunne... Voin kuvitella, että jos muuttaisit kantavuutta merkittävästi, niin rakennusilmoitus tarvittaisiin.
Se on hyvä kysymys...
Monet eivät ajattele, että jos tekee suuremman muutoksen talossaan, niin tarvitaan rakennusilmoitus tai rakennuslupa.
Jos purkaa kantavan seinän, täytyy tehdä rakennusilmoitus...
Ehdotan, että tarkistat asian kunnasta...
Se on hyvä kysymys...
Monet eivät ajattele, että jos tekee suuremman muutoksen talossaan, niin tarvitaan rakennusilmoitus tai rakennuslupa.
Jos purkaa kantavan seinän, täytyy tehdä rakennusilmoitus...
Ehdotan, että tarkistat asian kunnasta...
Olen tarkistanut kunnalta. Koska aion vaihtaa palkkityyppiä, se on muutosta kantavaan rakenteeseen, vaikka reiän koko ei muutu. Tarvitaan siis rakennusilmoitus ja mitoituslaskelma.Odjuret sanoi:Mutta jos ei aio tehdä varsinaisia muutoksia... vain vaihtaa kantavan palkin tyyppiä, ei pitäisi tarvita rakennusilmoitusta... minun tuntuma... Voin kuvitella, että jos muuttaisit kantavuutta kunnolla, tarvittaisiin rakennusilmoitus.
Se on hyvä kysymys...
Koska mitä ihmiset eivät ajattele, on se, että jos tekee ison muutoksen taloonsa, tarvitaan rakennusilmoitus tai rakennuslupa.
Jos purkaa kantavan seinän, on tehtävä rakennusilmoitus...
Ehdotan, että tarkistat kunnalta....
Tolppa on ehdottomasti helpoin, mutta haluan välttää sitä, jos mahdollista. Aion lisäeristää ja siirtää ikkunoita seinän uuteen osaan. Tolppa joutuisi sijaitsemaan palkin alla, eli seinän vanhassa osassa ja olisi siksi melko syvä. Sen sijaan, että saisin yhtenäisen ikkunaseinän, saisin useita erillisiä ikkunasyvennyksiä vierekkäin.JOW sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi