5 389 lukukertaa ·
7 vastausta
5k lukukertaa
7 vastausta
talonkorjaus?
hei. olen parhaillaan purkamassa vanhaa mosaiikkiani keittiöstä, ja paljon olemassa olevan seinän tasoitteesta on kadonnut tämän myötä. joissakin kohdissa sitä on noin senttimetri, ja näen myös, että sen takana on tiiliseinä (seinä naapuriin). uusi kaakelini ei tule menemään yhtä korkealle kuin vanha, joten tarvitsen korjata seinää joistakin kohdista. en voi laittaa kipsilevyjä, koska uusi keittiö on melko tarkka mitoiltaan, enkä voi rakentaa sitä ulospäin, mutta kuulin talonkorjauksesta, joka oli ymmärtääkseni sementtipohjainen tasoite. voisiko se toimia seinän reikien korjaamiseen? toimiiko se myös tiilellä?
kun purin vanhan keittiön, huomasin myös, että betonissa on paljon halkeamia (yksi seinistä on kevytbetonia/betoniharkkoa). voidaanko nämä myös tasoittaa, vai täytyykö minun tehdä jotain vaativampaa, jotta voin asentaa keittiön siihen seinään?
Ystävällisin terveisin, Johanna
kun purin vanhan keittiön, huomasin myös, että betonissa on paljon halkeamia (yksi seinistä on kevytbetonia/betoniharkkoa). voidaanko nämä myös tasoittaa, vai täytyykö minun tehdä jotain vaativampaa, jotta voin asentaa keittiön siihen seinään?
Ystävällisin terveisin, Johanna
Kiinnittää keittiö kevytbetoniseinään ei ole hauska tehtävä, erityisesti jos se on hieman vanhempi ja siinä on halkeamia. On todella vaikeaa saada aikaan kestävä kiinnitys.
se on ennen kaikkea halkeama, joka ulottuu vinottain lähes koko seinän yli (1,40 leveä). sitten on toinen, joka näyttää menevän betonilohkojen saumasta ja muutama cm ylöspäin. eikö sen pitäisi toimia, jos en poraa siellä missä halkeamat ovat ja sitten tukkia?
Oletko koskaan kiinnittänyt mitään kevytbetoniseinään? On erittäin vaikeaa saada siitä hyvä pito, koska materiaali murenee. En varmaan itse uskaltaisi ripustaa keittiökaappia sellaiselle seinälle ilman läpimenevää pulttia.
Käytä kipsilaastia seinän korjaamiseen. Helppo käyttää
On erinomaista kiinnittää kaapit kevytsoraharkkoseinään ainakin. jos on kokemusta.
Vaikeaa sanoa tarkalleen, mitä sinun pitäisi käyttää ilman että nähnyt seinää tai porannut siihen.
On olemassa hyviä tappeja, kemiallisia ankkureita jne., mutta jos ei ole kokemusta kiinnittää asioita huonoihin seiniin, kannattaa pyytää apua.
Samoin aloittelijan voi olla vaikea saada reiät tarkalleen sinne, mihin on merkinnyt, jos tulee saumakohtaan laastin ja kiven välillä...
On erinomaista kiinnittää kaapit kevytsoraharkkoseinään ainakin. jos on kokemusta.
Vaikeaa sanoa tarkalleen, mitä sinun pitäisi käyttää ilman että nähnyt seinää tai porannut siihen.
On olemassa hyviä tappeja, kemiallisia ankkureita jne., mutta jos ei ole kokemusta kiinnittää asioita huonoihin seiniin, kannattaa pyytää apua.
Samoin aloittelijan voi olla vaikea saada reiät tarkalleen sinne, mihin on merkinnyt, jos tulee saumakohtaan laastin ja kiven välillä...
Rakennusmaxin henkilökunta suositteli husfixiä, koska sitä on helpompi hioa. Toivottavasti se toimii, mutta senhän näen sitten 😊. Olen kuullut aivan kuten sinäkin, että kevytsorabetoniin voi kiinnittää seinäkaapin, kunhan käyttää kunnollista tulppaa, ja sellaisia on saatavilla erityisesti kevytsorabetoniin, joten ajattelen, että silloinhan voi ripustaa tavaroita. Olen kylläkin aloittelija, mutta olen pärjännyt tähän asti hyvin ja minulla on muutama kaveri, jotka ovat valmiita auttamaan. Tärkeintä on varmaan porata suoraan eikä liian suurta reikää ja käyttää kunnollista tulppaa, joka kestää seinäkaapin painon? Luin myös jostain, että voi porata pienen reiän ja sitten lyödä tulpan sisään, jotta seinä ei murene liikaa. Kiitos vastauksesta!
HSP sanoi:Käytä kipsiä seinän korjaamiseen, helppo käyttää
Seinäkaappien kiinnittäminen kevytsoraharkkoseinään onnistuu mainiosti, jos on kokemusta.
On vaikea sanoa tarkalleen, mitä sinun kannattaa käyttää, kun en ole nähnyt seinää tai koeporannut sitä.
Hyviä tulppia ja kemiallisia ankkureita on kyllä, mutta jos ei ole kokemusta kiinnittämisestä huonoihin seiniin, kannattaa pyytää apua.
Samoin, aloittelijan voi olla vaikea saada reikiä tarkasti merkattuihin paikkoihin, jos kohdataan sauma laastin ja kiven välillä...
On yleensä hyvä porata reikä hieman pienemmäksi kuin proppu. Esim. 12mm proppu 10mm reikä. Reikä on yleensä hieman suurempi kuin pora "löysissä" materiaaleissa. Yritä arvioida seinän paksuus ja käytä niin pitkiä proppuja ja ruuveja kuin mahdollista. (ilman että menee seinän läpi) On tärkeää käyttää proppuun sopivaa ruuvia. Ja että ruuvi menee kunnolla läpi propun, älä unohda ottaa huomioon kiinnitettävän esineen paksuutta ruuvin pituutta määritettäessä. Älä käytä iskua porakoneessa, kun poraat kevytbetoniin. Poraa niin syvälle, ettei ruuvi kosketa reiän pohjaa, kun se ruuvataan sisään. Yleensä toimii hyvin porattaessa tavallisella pikateräsporalla HSS. Pora tylsistyy muutaman reiän jälkeen mutta keskittää hyvin, osta halpoja poria esim. biltemasta.
okei, tuhannet kiitokset! sen virheen olen tehnyt aikaisemmin (unohtaa lisätä se, mikä pitäisi ruuvata kiinni paksuus), mutta hoksasin sen ajoissa, joten siitä ei tullut vaaraa, joten en varmaan tee samaa asiaa uudelleen.
ystävällisin terveisin johanna
ystävällisin terveisin johanna
Klikkaa tästä vastataksesi